DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) CONFLICTES DEL SEGLE XX Codi 12204245
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MORENO JULIÀ, XAVIER
Adreça electrònica xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén ser una aproximació als conflictes del segle XX focalitzant en la primera meitat del segle i les dues guerres mundials, que estudiaran exhaustivament. També es farà una aproximació als conflictes de la Guerra Freda i als posteriors. La temàtica dels conflictes i específicament la de les guerres ha estat tradicionalment poc atesa per la historiografia i aquest curs pretén proveïr l'aproximació esmentada, entroncant amb una línia historiogràfica i una altra personal del professor sobre la Segona guerra mundial.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Problemes i conflictes del segle XX
2. La Primera Guerra Mundial (1914-1918) 2.1. Causes.
2.2. Desenvolupament.
2.3. Conseqüències.
3. Els conflictes del Període d'Entreguerres (1919-1939)
4. La Segona Guerra Mundial (1939-1945) 4.1. Causes.
4.2. Desenvolupament.
4.3. Conseqüències.
5. Els conflictes de la postguerra i la Guerra Freda (1946-1991)
6. La fi dels blocs i els nous conflictes (1991-2000)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A4
A9
B2
B3
B6
C3
52 60 112
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
A1
A4
A9
B2
B3
B6
C3
6 30 36
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa a seguir, de la metodologia a emprar i del procés d'avaluació.
Sessió Magistral Desenvolupament del temari a classe.
Atenció personalitzada Al despatx del professor.

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de l'evolució acadèmica de l'alumne i acció de suport, cas de ser necessari.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A1
A4
A9
B2
B3
B6
C3
Es faran dos exàmens: un de parcial i un de final.
Cada examen tindrà l'estructura següent:
- 75% avaluació dels continguts de l'assignatura
- 25% avaluació de les pràctiques realitzades
50% parcial
50% final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En el cas que en 1a convocatòria no se segueixi l'avaluació continuada, l'alumne farà un únic examen final amb un valor del 100%.

En segona convocatòria es farà un examen de recuperació per als alumnes suspesos.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura, amb un valor del 100%. Està adreçada als estudiants que no han superat la 1a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Marc Mazower, La Europa negra: Desde la Gran Guerra hasta la caída del comunismo , Ediciones B, Barcelona, 2001
Gabriel Kolko, El siglo de las guerras. Política, conflictos y sociedad desde 1914, Ed. Paidós, Barcelona, 2005
Marc Ferro, La Gran Guerra, 1914-1918, Alianza Editorial, Madrid, 1970 (ed. de 1998)
Andreas Hillgruber, La Segunda Guerra Mundial, 1939-1945. Objetivos de guerra y estrategia de las grandes potencias, Alianza Universidad, Madrid, 1995
Gerhard L. Weinberg, Un mundo en armas. La Segunda Guerra Mundial: una visión de conjunto (2 toms), Ed. Grijalbo, Barcelona, 1995
Richard Overy, Por qué ganaron los aliados, Ed. Tusquets, Barcelona, 2005
Agustín Ramón Rodríguez González, Las relaciones internacionales tras la Segunda Guerra Mundial, Ed. Akal, Madrid, 1989
Tony Judt, Postguerra. Una historia de Europa desde 1945, Ed. Taurus, Madrid, 2006
Josep Sánchez Cervelló, La descolonización y el surgimiento del Tercer Mundo, Ed. Hipòtesi, Barcelona, 1997

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent