Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Introducció |
1.a. Que és la humanitat?
1.b. Posició evolutiva dels humans en l’arbre de la vida.
1.c. Els nostres parents més pròxims: els primats. |
2. Els primers homínids. |
2.a. Reconeixement dels primers homínids.
2.b. El bipedisme |
3. La diversificació dels homínids. |
3.a. Nous gèneres i espècies d'homínids.
3.b. Canvis de nínxol ecològic. |
4. L’aparició dels humans |
4.a. Els primers Homo i els seus trets distintius.
4.b. L’origen de la cultura |
5. Els humans fora d’Àfrica |
5.a. Dispersió dels humans fora d’Àfrica.
5.b. Nous ambients, noves espècies, noves tecnologies. |
6. La nostra espècie |
6.a. Origen i dispersió de Homo sapiens.
6.b. Els darrers caçadors recol·lectors.
6.c. Canvis en l'estratègia de producció.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
8 |
13 |
Sessió Magistral |
|
35 |
40 |
75 |
Treballs |
|
2 |
20 |
22 |
Debats |
|
5 |
5 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
15 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció al coneixement sobre aspectes evolutius i dels orígens de la humanitat. |
Sessió Magistral |
Exposició, anàlisi i avaluació de les dades més actuals sobre l'evolució humana, des de l'origen fins al final dels caçadors-recol•lectors i de l'aparició dels sistemes de producció.
El contingut s'evaluarà a les proves.
|
Treballs |
Ressenya d'articles o texts científics sel·leccionats pel professors sobre noves troballes i nous estudis en l'àmbit dels orígens humans. |
Debats |
Vissualització de documentals o treballs novedosos i debat sobre el mateixos. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Presentació de problemes específics de curt abast que puguin ser resolts a classe de forma pràctica. |
Atenció personalitzada |
Reunions particulars o en comú per evaluar, fer seguiment de l'assignatura, etc. |
Descripció |
1. Seguir el procés acadèmic dels alumnes.
2. Facilitar la recerca i l’accés a la documentació bibliogràfica.
3. Orientar l’alumne en l’anàlisi de la informació i la redacció de treballs
4. Discutir els articles i/o material docent per facilitar la comprensió de l’assignatura |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Presentació de treballs individuals |
40% |
Debats |
|
Es valorarà la participació de l'alumnes en els debats plantejats a classe. |
5% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Es valorarà la participació de l'alumne en la resolució del problemes plantejats a classe. |
5% |
Proves mixtes |
|
Prova sobre els contiguts teòrics impartits a les classes magistrals. |
40% |
Altres |
|
Participació i seguiment de les classes teòriques i pràcticas. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria és una prova total del 100% de l'assignatura. Està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. |
Bàsica |
Carbonell, E., Rodríguez, X.P., Sala, R., van der Made, J., Lorenzo, C., Mosquera, M., Vaquero, M., , Homínidos: las primeras ocupaciones de los continentes, Ariel, Barcelona
Eric Delson ... [et al.], Encyclopedia of human evolution and prehistory, Garland, New York
Steve Jones, Robert Martin and David Pilbeam, The Cambridge Encyclopedia of human evolution , Cambridge University, Cambridge
Christopher Stringer y Peter Andrews, La Evolución humana, Akal, Madrid
Juan Luis Arsuaga, Ignacio Martínez, La Especie elegida : la larga marcha de la evolución humana , Temas de Hoy, Barcelona
Robert Boyd, Joan B. Silk, How humans evolved, W.W. Norton,, New York
|
|
Complementària |
Henke, W., Tattersall, I., Handbook of Paleoanthropology, Berlin, Springer-Verlag
Lorenzo, C., Las raíces de los Neandertales, Investigación y Ciencia, 458 (2014), Prensa Cientifica
|
Durant el curs es sumistraran articles científics als alumnes sobre l'actualitat en recerca relacionada amb els orígens de la humanitat. Les revistes científiques de referència d'aquest àmbit i a les que està subscrita la URV són: - Journal of Human Evolution. - American Journal of Physical Anthropology. - Current Anthropology. - Evolutionary Anthropology. També hi han revistes multidisciplinars a on apareixen articles d'evolutió humana: - Nature - Science - Proceeedings of the National Academy of Science |
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
PREHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12204201 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANTROPOLOGIA CULTURAL/12204010 | EVOLUCIÓ HUMANA I CULTURA/12204102 | PREHISTÒRIA/12204108 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|