DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ICONOGRAFIA Codi 12214002
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Adreça electrònica marta.serrano@urv.cat
Professors/es
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Los estudios de iconografía pretenden lograr la identificación, lectura e interpretación del mensaje que encierra la obra de arte, sea cual sea su género, con la intención de llegar a conocer su contenido simbólico. Como seindica en "Continguts", en esta guía docente se ofrecen unos contenidos amplios y flexibles. Cada profesora, el primer día de clase, especificará con mayor detalle cada uno de los temas en los que se desglosa la asignatura. Para más información, contactad con las profesoras.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- INTRODUCCIÓN
2.- LA ICONOGRAFÍA
3.- EVOLUCIÓN

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 2 6
Sessió Magistral
20 20 40
Treballs
1 34 35
Pràctiques de camp/sortides
10 14 24
Atenció personalitzada
5 5 10
 
Proves objectives de preguntes curtes
15 20 35
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries La professora introduirà els temes de l'assignatura, amb el programa, la bibliografia bàsica. Fa la proposta dels treballs de curs amb tot tipus d'indicacions que considera pertinents (distribució de grups, assignació de temes, format i metodologia i tècnica de treball, dates de controls i de lliurament, informa sobre les classe pràctiques i sobre les diferents proves i la seva valoració). Insisteix en la correcció lingüística i conceptual.
Sessió Magistral Presentació de l'assignatura i la seva plantejament
Treballs Realitzat per grups producte de l'aplicació pràctica dels ensenyaments de classe
Pràctiques de camp/sortides Visita a un monument o obra d'art relacionat amb la assignatura
Atenció personalitzada Atenció a l'alumnat mitjançant entrevistes periòdiques i excepcionalment les necessàries.

Atenció personalitzada
Descripció
La profesora tiene un horario de visitas y una atención para solucionar dudas y orientar el trabajo

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
TREBALLS DE CURS:
1.- Es planificaran des del principi els grups de 2 persones per a la preparació dels treballs de curs. No s'admetran grups, ni canvis en els mateixos transcorregudes dues setmanes de curs.
2.- El treball tindrà format de treball escrit i pot ser exposat a classe. Se'ls explicarà la metodologia i la tècnica de treball que han d'utilitzar. Els alumnes han de preparar i mostrar a la professora les obres que van a comentar, usar la bibliografia adequada i utilitzar “noves tecnologies”.
30%
Pràctiques de camp/sortides
- Les classes pràctiques requeriran l'assistència obligatòria a un mínim de la meitat de les activitats programades, però es realitzaran tots els treballs proposats. És obligatori signar l'assistència.
La matèria i la forma de les pràctiques es comentaran el primer dia de classe.
10%
Proves objectives de preguntes curtes
- Proves per als alumnes que assisteixin a un 80% de les classes: una prova a meitat de curs i una altra al final. Per a la resta d'alumnes, una prova final. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

No s'obtindrà l'aprovat si no s'aconsegueix en el treball, en les pràctiques i en els exàmens almenys 1/3 de la nota total assignada a cadascun d'ells.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està dirigida a estudiants que no han superat l'avaluació contínua. El pes serà d'un 100%.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFÍA BÁSICA QUE SERÁ COMPLETADA EN CLASE:

APÓCRIFOS DEL NUEVO TESTAMENTO, Los.

BLÁZQUEZ, José Mª.- Cristianismo y mito clásico en el arte moderno, Madrid,Cátedra, 2009.

GRABAR, André.- Las vías de la creación en la iconografía cristiana, Madrid, Alianza, 1985 (hay reed.).

MÂLE, Émile.- El Gótico. La iconografía de la Edad Media y sus fuentes, Madrid, Encuentro, 1986.

ORTIZ-OSÉS, Andrés.- Libro de símbolos. Interpretación de imágenes, Universidad de Deusto, 2010.

PANOFSKY, Erwin.- El significado en las artes visuales, Madrid, Alianza, 1999.

PORTAL, Frederic de.- El simbolismo de los colores, Palma de Mallorca, Sophia Perennis, 1999.

RÉAU, Louis.- Iconografía del arte cristiano, Barcelona, El Serbal, 1996 (varios vols.)

SEBASTIÁN, Santiago.- Mensaje simbólico del Arte Medieval. Arquitectura, Iconografía, Liturgia, Madrid, Encuentro, 1994.

SUREDA, Joan / LIAÑO, Emma.- El despertar de Europa. La pintura románica, primer lenguaje común europeo, Madrid, Encuentro, 1998.

VORÁGINE, Santiago de la.- La leyenda dorada, Madrid, Alianza, 1994, 2 vols.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent