DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ART CLÀSSIC Codi 12214102
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRANO COLL, MARTA
Adreça electrònica marta.serrano@urv.cat
Professors/es
SERRANO COLL, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Anàlisi i estudi dels trets característics i de les obres més significatives de l'art clàssic des del període pre-hel·lènic fins a l'època paleocristiana

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.- Els precedents de l'art clàssic L'art cretense
L'art minoic
2.- L'art grec: Introducció Generalitats
Periodització
3.- Arquitectura grega Generalitats
Desenvolupament
Urbanisme
4.- Escultura grega Generalitats
Desenvolupament
5.- Pintura i ceràmica gregues Pintura
Ceràmica
6.- Art Etrusc Generalitats
7.- L'art romà: Introducció Generalitats
Periodització
8.- Arquitectura romana Generalitats
Desenvolupament
Urbanisme
9.- Escultura romana Generalitats
Desenvolupament
10.- Pintura, mosaic i sumptuàries romans Pintura
Mosaics
Sumptuàries
11.- L'art paleocristià Generalitats
L'art paleocristià a la Península Ibèrica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A8
45 50 95
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A3
B3
25 23 48
Atenció personalitzada
A1
A8
2 1 3
 
Proves de desenvolupament
A1
A8
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació general del contingut de l'assignatura i de la seva planificació. S'esmentaran el sistema de treball a seguir i els criteris d'avaluació
Sessió Magistral Exposició, descripció i anàlisi dels trets característics i de les obres més significatives de cada període a estudiar
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Es plantejarà una activitat dins del que es coneix com a Estudi de Cas o Resolució de Problemes sobre el que l'alumne haurà de treballar.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Consulta de dubtes tant del contingut impartit durant les classes com del que se'n pugi derivar en la resolució dels problemes pràctics plantejats. Orientació bibliogràfica i metodològica i, també, seguiment del treball de l'alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A1
A3
B3
Defensa oral i escrita, dels exercicis, casos, problemes i lectures plantejats a classe 30%
Proves de desenvolupament
A1
A8
Realització d'una prova escrita per tal de verificar l'assimilació dels continguts treballats durant el curs 60 %
Altres  

L'estudiant podrà aconseguir un percentatge màxim del total de la nota mitjançant l'assistència activa.

10 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una part de l'assignatura. Esta dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. Es tractarà de fer una prova escrita que haurà de superar comentant una sèrie de diapositives que s'hauran explicat a classe. El percentatge de la nota dependrà del treball fet per l'alumne al llarg del curs (pbl, simulacions i estudis de casos): si els ha presentat tots, serà d'un 60%. Si no, aquest percentatge haurà de ser superior.

El sistema d'avaluació podrà veure's modificat depenent del nombre d'alumnes inscrits. Si el seu nombre és superior a 18, el percentatge d'assistència activa serà eliminat i aquest 10% passarà a formar part del pes de la nota del treball PBL.


Fonts d'informació

Bàsica ANDREAE, B, El arte de la antigua Roma, 1978, Barcelona
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma, centro de poder, 1969, Madrid
BIANCHI BANDINELLI, R., Roma, el fin del arte antiguo, 1971, Madrid
BIANCHI BANDINELLI, R, Del helenismo a la Edad Media, 1981, Madrid
BIANCHI BANDINELLI, R. y GIULIANO, R, Los etruscos y la Italia anterior a Roma, 1974, Madrid
BOARDMAN, J, El arte griego, 1991, Madrid
CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia arcaica (620-480), 1969, Madrid
CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia clásica (480-330), 1970, Madrid
CHARBONEAUX, J., MARTIN, R. y VILLARD, F., Grecia helenística (330-50), 1971, Madrid
GARCÍA BELLIDO, A., La urbanística de las grandes ciudades del mundo antiguo, 1986, Madrid
GARCÍA Y BELLIDO, A., Arte romano, 1990, Madrid
GRABAR, A., Las vías de la creación en la iconografía cristiana, 1998, Madrid
GRIMAL, P., Diccionario de mitología griega y romana, 1984, Madrid-Buenos Aires-México
MARTIN, R., Manuel d’architecture grecque et romane, 1965, Paris
ONIANS, J, Arte y pensamiento en la época helenística, 1996, Madrid
PAPAIOANNOU, K., Arte griego, 1973, Barcelona
PITARCH A. J. et alii, Fuentes y documentos para la historia del arte, vol. I: Arte, 1982, Barcelona
POLLIT, J.J., Arte y experiencia en la Grecia Clásica, 1984, Bilbao
POLLIT, J.J., El arte helenístico, 1989, Madrid
RICHTER,, El arte griego, 1980, Barcelona
ROBERTSON, M., El arte griego, 1985, Madrid
ROBERTSON, M., Arquitectura griega y romana, 1980, Madrid
WARD-PERKINS, J., Arquitectura romana, 1976, Madrid
WOODFORD, S., Introducción a la Historia del Arte: Grecia y Roma, 1985, Barcelona
ZANKER, P., Augusto y el poder de las imágenes, 1992, Madrid

Complementària STRONG, E., Roman Art, 1976, Hardmondsworth

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12214005
ART ALTMEDIEVAL I ROMÀNIC/12214103

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT/12214004
ART DEL PRÒXIM ORIENT/12214101

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT/12214004
ART DEL PRÒXIM ORIENT/12214101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent