DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) HISTÒRIA I CONCEPTE DE PATRIMONI Codi 12214118
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Adreça electrònica annaisabel.serra@urv.cat
Professors/es
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura vol ser un estudi del naixement i valorització del patrimoni al llarg de les diferents èpoques històriques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloc I EL PATRIMONI: UN LLEGAT VIU
Introducció: en busca de la identitat cultural i patrimonial d’un poble
El concepte de Patrimoni Cultural. Marc conceptual. Precisions
El desenvolupament de la consciència patrimonial. Preservar el patrimoni
Debats actuals sobre la definició de Patrimoni Cultural
Valor patrimonial
Gestionar i comunicar el patrimoni
Tipologies patrimonials i la seva vertebració

Bloc II EL NAIXEMENT DE LA CONSCIÈNCIA PATRIMONIAL: DE LES ANTIGUES CIVILITZACIONS AL NAIXEMENT DELS MUSEUS

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
45 70 115
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
4 15 19
Pràctiques de camp/sortides
8 0 8
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
Anàlisi de casos 20%
Pràctiques de camp/sortides
Es visiten diversos espais patrimonials de la ciutat 20%
Proves mixtes
Es faran dues proves amb un valor del 30% cadascuna 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es farà un únic examen amb un valor del 100%.

Pels exàmens s'aplicarà una normativa vàlida pel tema de la tinença de dispositius de comunicació i transmissió durant els mateixos:

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).

Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

AADD. El acceso al patrimonio cultural: retos y debates. Universidad Pública de Navarra, Navarra, 2008.

CALAF MASACHS, Roser. Didáctica del patrimonio: epistemología, metodología y estudio de casos. Ediciones Trea, Gijón, 2009.

MACARRÓN MIGUEL, Ana Maria. Conservación del Patrimonio Cultural. Madrid, 2008.

RUIZ BERRIO, Julio (dir.). El patrimonio histórico-educativo: su conservación y estudio. Biblioteca Nueva, Madrid, 2010.

UBIETO ARTETA, Agustín. Propuesta metodológica y didàctica para el estudio del patrimonio. Universidad de Zaragoza, Zaragoza, 2007.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent