DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ART I RELIGIÓ Codi 12214203
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
RODA AIXENDRI, ROBERTO
Adreça electrònica roberto.roda@urv.cat
Professors/es
RODA AIXENDRI, ROBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant L’element sagrat forma part, sovint, de l’essència de l'obra d'art. Religió, espiritualitat o mite esdevenen un ingredient que acompanya o esdevé motor, de tot allò que té a veure amb la configuració de món. Aquesta assignatura es proposa com un mosaic de recorreguts per algunes fites històriques on el binomi “art - religió” s’ha manifestat d’una manera més reeixida i reveladora de significat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. ART, RELIGIÓ I “MÓN DE LA VIDA”. 1.1 El sagrat i el profà.
1.2 Mite, ritus, arquetip.
1.3 L'element místic i el coneixement.
1.4 Art, religió i visió de món.

2. ART, RELIGIÓ I HISTÒRIA: Fenomenologia d’un nexe cultural. 2.1 Orígens prehistòrics i primeres manifestacions artístiques.
2.2 Expressió artística i absolut còsmic:
- Extrem orient.
- El món clàssic: art, mite i pensament.
2.3 El monoteisme creacionista: jueus i musulmans. La novetat cristiana.
2.4 L’especificitat del món occidental modern.
2.5 Religió i espiritualitat en l'art contemporani.




3. GÈNERES ARTÍSTICS I EXPRESSIÓ RELIGIOSA: Hermenèutica del signe. 3.1 Arts plàstiques.
3.2 Literatura i poesia.
3.3 Música i sagrat.
3.4 El cinema.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Treballs
A8
B6
C5
15 40 55
Presentacions / exposicions
A8
B6
C5
10 5 15
Sessió Magistral
A8
30 40 70
Atenció personalitzada
A8
3 3 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Esposició de conceptes i terminologia bàsica.
Treballs Elaboració d'un assaig de curs.
Presentacions / exposicions Avaluació d'un treball pràctic.
Sessió Magistral Exposició del temari per part del professor.
Atenció personalitzada Caldrà concertar concertar prèviament la cita.

Atenció personalitzada
Descripció
El professorat estarà sempre obert a una atenció tutorial.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A8
B6
C5
Elaboració d’un assaig de curs. 60%
Presentacions / exposicions
A8
B6
C5
Exposició a classe de l'anàlisi d'un obra. 20%
Sessió Magistral
A8
Presentació d'una síntesi de cada tema. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

(1a convocatòria) AVALUACIÓ CONTINUADA:

Resulta de la mitjana de l'assaig de curs, l'exposició, la síntesi dels temes i la prova de coneixements.

L'avaluació continuada és exclusivament per als alumnes que assisteixen regularment a classe. D'acord amb això un 80% d'assistència a les classes és imprescindible. De no ser així l'alumne ha de seguir el sistema d'avaluació final.

(2a convocatòria) AVALUACIÓ CONTINUADA O FINAL:

Aquesta convocatòria és per a aquelles persones que no han superat l'avaluació continuada a la primera convocatòria o segueixen el sistema d'avaluació final.

Aquells alumnes que han seguit el sistema d'avaluació continuada han de recuperar exclusivament aquelles parts que no han superat a la primera convocatòria: assaig de curs, l'exposició i la prova de coneixements.

Per als alumnes que han seguit el sistema d'avaluació final, la segona convocatòria consisteix en un examen teòric de tots els continguts del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

AA.VV. El Instante Eterno. Espai d'Art Contentemporani de Castelló, Castelló, 2001.

AUERBACH, E.  Mimesis: la realidad en la literatura. F.C.E. México, 1950.

CAPUTO, J."Helio Oiticica: la experiencia sensible como trascendencia de lo sensible". Forma, revista d'estudis comparatius, art literatura, pensament, Univ. Pompeu Fabra Vol. 1. Primavera  p. 77- 88. http://www.upf.edu/forma/_pdf/vol01/forma_vol_01.pdf

CIORAN. De lágrimas y de santos, Tusquets, Barcelona 1988.

COLLINGWOOD, R.G. Los principios del arte. F.C.E. México, 1960.

COOMARASWAMY, A. K. La transformación de la naturaleza en arte. Kairós, Barna., 1997.

ELIADE, M. Tratado de historia de las religiones. Era. México, 1972.

       “               Mito y realidad. Guadarrama. Barcelona, 1968.

       “               El mito del eterno retorno. Emecé, Buenos Aires 2001

ECHEVARRIA PLAZAAOLA, J. La Finalidad del arte. La obra y el pensamiento de Joerge Oteiza: arte, estética y religión. http://repositori.upf.edu/handle/10230/12124. consultat el 15 de juny de 2014.

FREELAND, C. Pero ¿es esto arte? Cátedra, Madrid, 2003.

GADAMER, H.-G. La actualidad de lo bello. Paidós. Barcelona.

           “                  Verdad y método (2 vols. ). Sígueme. Salamanca, 1984.

GARBINI, L. Breve storia della musica sacra, Il Saggiatore, 2005.

GILSON, E.  Pintura y realidad. Aguilar. Madrid, 1965.

GOMBRICH, E. H. Temas de nuestro tiempo. Debate. Madrid, 1997.

GUARDINI, R.  La Esencia de la obra de Arte. Guadarrama. Madrid, 1960.

          “              Obras I. Sobre la esencia de la obra de arte. Cristiandad. Madrid, 1981.

JAMES, E.O., Historia de las religiones. Alianza. Madrid, 1975.

HENRY, M. Ver lo invisible: acerca de Kandinsky. Siruela. Madrid, 2008.

LAB, W. Without place -  Withou time -Withou body. Actes sud, Musée de Grenoble, Grenoble, 2008

KANDINSKY, V. De lo espiritual en el arte. Paidós. Barcelona, 19996.

MARITAIN, J.  La poesía y el arte. Emecé. Buenos Aires, 1955.

MERLEAU-PONTY, M. Lo visible y lo invisible. Seix Barral. Barcelona, 1970.

                 “                         Signos. Seix Barral. Barcelona, 1964

RIES, J. (Coord.). Tratado de antropología de lo sagrado (6 vols.). Trotta, Madrid, 1995.

     “      . Lo sagrado en la historia de la humanidad. Ed. Encuentro. Madrid, 1989.

     “      . El sentido de lo sagrado en las culturas y en las religiones. Azul, Barna, 2008.

SALINAS, P.  La realidad y el poeta.  Ariel. Barcelona, 1976.

STEINER, G.  Presencias reales. Destino. Barcelona, 1991.

         “               Gramáticas de la creación. Siruela. Madrid, 2001.

         “               Lenguaje y silencio. Gedisa. Barcelona, 1994.

TAMARIT, R.  María Magdalena "ecce mulier". Música, plor i èxtasi en l'adveniment del Barroc, Arola editors, Tarragona, 2010.

 
Complementària

Un cop obert el campus virtual s'ampliarà la bibliografia proposada en els camps específics de les diferents sessions

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANTROPOLOGIA CULTURAL/12214010
 
Altres comentaris
L'assignatura es proposa com un cicle de conferències-seminari, en format de jornades intensives i amb una clara voluntat d'obrir el ventall de participació a professorat convidat especialitzat en temes d'art, mitologia o religió.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent