DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) PATRIMONI I SOCIETAT Codi 12214221
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Quart Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Adreça electrònica annaisabel.serra@urv.cat
Professors/es
SERRA MASDEU, ANNA ISABEL MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant S'estudiaran els vincles existents entre les múltiples manifestacions patrimonials i el seu reflexe a la societat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. PATRIMONI. CONCEPTE I CLASSIFICACIÓ 1.1. Definició.
1.2 El naixement del Patrimoni Cultural.
1.3. Tipologies de Patrimoni.
1.4. Protecció legislativa.
2. EL PATRIMONI COM A FORMA DE CONSCIÈNCIA HISTÒRICA 2.1. El naixement de la consciència patrimonial: el reconeixement del patrimoni com a valor històric. Evolució històrica
3. L’ÚS SOCIAL I TURÍSTIC DEL PATRIMONI 3.1. Antecedents històrics del turisme cultural
3.2. Els consumidors del patrimoni: turisme en busca de patrimoni.
3.3. Conseqüències del turisme cultural.
3.4. La població local com a eix del desenvolupament patrimonial
3.5. La rendibilitat del patrimoni
4. EL PATRIMONI COM A FORMA D’INTEGRACIÓ SOCIAL 4.1. El patrimoni com a símbol de la identitat d’un poble
4.2. Moviments socials i Patrimoni Cultural
5. EDUCACIÓ I PATRIMONI A LA CIUTAT 5.1. La ciutat: escenari patrimonial modern
5.2. La ciutat com a portadora de nous missatges patrimonials, artístics, socials i formatius
5.3. Estructures i espais urbans: alè multicultural
5.4. Les escoles com a espais de valoració de la història patrimonial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
B6
52 21 73
Presentacions / exposicions
A2
2 45 47
Pràctiques de camp/sortides
A2
B8
6 24 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites, estades de formació en empreses, institucions del sector, realització de treballs fora de l’aula (recull dades, observacions) que l’estudiant analitza críticament.
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A2
Es realitzaran dos treballs i les seves exposicions a classe. Cada treball tindrà un 30% de la nota final. 60%
Pràctiques de camp/sortides
A2
B8
Les pràctiques i les resenyes seran avaluables. 20%
Altres  

L'assistència serà molt valorada

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Aquesta assignatura forma part del projecte Aprenentatge Servei. L'alumne haurà de realitzar un diari, seguint les pautes vistes a classe, a partir de les entrevistes que es realitzaran a gent gran. Les entrevistes treballaran la memòria històrica i s'adreçaran a la recerca de patrimoni cultural local.

També es preveu, segons el material recuperat, la preparació d'una petita exposició del mateix.

Un cop superades les classes i la pràctica programada l'alumne podrà disposar d'un certificat conforme ha participat en aquest projecte.

A la segona convocatòria es farà un únic examen amb un valor del 100%.

Es recorda que, a l'hora de realitzar exàmens, s'aplicarà una normativa vàlida pel tema de la tinença de dispositius de comunicació i transmissió durant els mateixos:

"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

AADD. Patrimoni i societat, Catàleg exposició, Universitat de València, València, 2004.

 

AADD. Repertorio de Textos Internacionales del Patrimonio Cultural. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Granada, 2004.

 

AADD. Patrimonio inmaterial y gestión de la diversidad. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, Consejería de Cultura, Cádiz, 2005.

 

ALCALDE, Gabriel/ SAÑA, Maria. Patrimoni arqueològic i espais d’interès natural, Institut del Patrimoni Cultural de la Universitat de Girona, Girona, 2006.

 

BALLART HERNANDEZ, Josep/ JUAN TRESSERRAS, Jordi. Gestión del Patrimonio Cultural, Ariel, Barcelona, 2005.

 

CALAF MASACHS, Roser. (Coord.). Arte para todos. Miradas para enseñar y aprender el patrimonio, Trea, Gijón, 2003.

 

HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, Francisca. El patrimonio cultural: la memoria recuperada, Trea, Gijón, 2002.

 

GUTIÉRREZ ROBLEDO, J.L. (Coord.). Del ayer para el mañana. Medidas de Protección del Patrimonio, Fundación del Patrimonio Histórico de Castilla y León, Valladolid, 2004.

 

JUANOLA TERRADELLAS, Roser/ CALBÓ ANGRILL, Muntsa/ VALLÈS VILLANUEVA, Joan. Educació del patrimoni: visions interdisciplinàries. Arts, cultures, ambient, Institut del Patrimoni Cultural de la Universitat de Girona, Girona, 2006.

 

PLANAS, Rosa/ TUGORES, Francesca. Introducción al patrimonio cultural, Trea, Gijón, 2006.

 

Al llarg del curs s’anirà aportant bibliografia específica per cada apartat estudiat.

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent