DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ORDENAMENT JURÍDIC I SISTEMA POLÍTIC Codi 12224002
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
NOGUERA FERNÁNDEZ, ALBERT
Adreça electrònica albert.noguera@urv.cat
Professors/es
NOGUERA FERNÁNDEZ, ALBERT
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de les nocions bàsiques de l'ordenament jurídic i sistema polític; en especial l'Estat i la Constitució, el sistema polític espanyol i les institucions constitucionals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Sistemes d'organització política.
2. Democràcia i representació política.
3. Normes i ordenament jurídic.
4. L'Estat constitucional i les seves institucions.
5. El sistema de fonts del Dret.
6. L'Estat de les Autonomies. Fonaments del Dret públic de Catalunya.
7. Drets fonamentals.
8. Garanties jurisdiccionals dels drets.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A1
32 84 116
Resolució de problemes, exercicis
A1
C4
10 12 22
Treballs
A1
C4
1 5.6 6.6
Esdeveniments científics i/o divulgatius
A1
1 0 1
Atenció personalitzada
A1
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A1
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El primer dia de classe es destinarà a exposar el desenvolupament i dinàmica del curs.
Sessió Magistral Sessions de caràcter tradicional basades en l'exposició oral dels continguts de l'assignatura per part del professor.
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi i resolució d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Treballs A més a més de l'estudi ordinari del temari, l'alumne haurà d'aprofundir en alguns continguts concrets de l'assignatura i el treball resultant serà valorat en les dues proves avaluatives previstes al llarg del curs.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Assistència a actes acadèmics relacionats amb el contingut de l'assignatura.
Atenció personalitzada Sessions de tutoria per aquells alumnes que necessitin una orientació específica en el seguiment de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Els professors destinaran les hores necessàries setmanals a l'atenció personalitzada dels alumnes, bé sigui en finalitzar les classes o bé en els despatxos corresponents.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1
C4
Resolució d'un supòsit de fet en el que s'haurà de consultar i interpretar la normativa jurídica apropiada 20%
Treballs
A1
C4
Els treballs consistiran en l'estudi i preparació aprofundida de certs continguts de l'assignatura. 40%
Proves objectives de tipus test
A1
Examen sobre el contingut de l'assignatura 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació continuada consistirà en dues proves. Ambdues tindran la següent estructura: preguntes tipus test (20%), preguntes relacionades amb el treball fet per l'alumne (20%) i un cas pràctic (10%). Es considerarà suspès en l'avaluació continuada l'alumne que no arribi a una qualificació de 3 sobre 10 en algun d'aquests tres apartats. La no presentació a alguna de les proves comporta igualment un suspens en l'assignatura.

Els alumnes que no desitgin seguir l'avaluació continuada podrán presentar-se a un examen final que, en aquest cas, tindrà un valor del 100% de la qualificació. Aquests alumnes han de comunicar al professor aquesta voluntat mitjançant el Moodle durant la primera setmana del periode lectiu. En aquests casos, la qualificació màxima que pot obtenir-se en l'assignatura serà de vuit (8) sobre deu (10).

En segona convocatòria, l'avaluació consistirà en un examen amb l'estructura i ponderació següents: preguntes tipus test (40%), preguntes relacionades amb el treball fet per l'alumne (40%) i un cas pràctic (20%).


Fonts d'informació

Bàsica FOSSAS ESPADALER, E. / PÉREZ FRANCESCH, J. L., Lliçons de Dret Constitucional, Pòrtic, Barcelona, 2001 (reimp. 2008)
GARCÍA RUIZ, J. L., Introducción al derecho constitucional, Universidad de Càdic, Cadis, 2010
APARICIO PÉREZ, M.A. (Director i Coordinador), Manual de Derecho Constitucional, Atelier, Barcelona, 2009
BARCELÓ, M.; VINTRÓ, J (Coordinadors), Dret Públic de Catalunya, Atelier, Barcelona, 2008
MOLAS BATLLORI, I, Derecho Constitucional, Técnos, Madrid, 2003
PÉREZ ROYO, J, Curso de Derecho Constitucional, Marcial Pons, Madrid, 2003
RIDAO, J., Curs de Dret Públic de Catalunya, Destino, Barcelona, 2007
APARICIO PÉREZ, M.A, Introducción al sistema político y constitucional español, Ariel, Barcelona, 1991
LÓPEZ GUERRA, L, Introducción al Derecho Constitucional, Tirant lo Blanch, València, 1994

 

 

 

Complementària

RESSENYA

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent