DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) CORRENTS ESTÈTICS CONTEMPORANIS EN COMUNICACIÓ Codi 12234009
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
IGLESIAS HUIX, EULALIA
QUÍLEZ ESTEVE, LAIA
Adreça electrònica laia.quilez@urv.cat
eulalia.iglesias@urv.cat
carlotamaria.moragas@urv.cat
Professors/es
QUÍLEZ ESTEVE, LAIA
IGLESIAS HUIX, EULALIA
MORAGAS FERNÁNDEZ, CARLOTA MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu de l'assignatura és el de capacitar l'alumne en el coneixement dels principals corrents estètics que imperen en l'àmbit de la comunicació i la cultura visual contemporànies.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. INTRODUCCIÓ
1.1. Ruptures i llegats: de les primeres avantguardes a la posmodernitat.

1.2. Corrents estètics i la cultura visual: Connexions i interferències entre l’art, la literatura i els mitjans de comunicació al llarg del segle XX i XXI.
II. LES PRIMERES AVANTGUARDES
2.1. Contextualització

2.2. Cinema i avantguardes plàstiques

2.3. Cinema soviètic

2.4. El llegat de les avantguardes en el cinema i l'art contemporanis.
III. CULTURA I ART DESPRÉS DE LA II GUERRA MUNDIAL 3.1 Les segones avantguardes.

3.2 El cinema entre les runes de la guerra.

3.3 El sorgiment de les cultures juvenils.
IV. LES RUPTURES DELS ANYS 60 4.1. Contextualitzacions: Societat, cultura, política i art en els anys 60.

4.2. Literatura i comunicació: Nou periodisme, Nouveau Roman i Nouvelle Vague.

4.3. El naixement de la modernitat cinematogràfica: Els Nous Cinemes vers el Cinema Clàssic Nord-americà. Alguns casos paradigmàtics.
V. L’AUDIOVISUAL AVUI


5.1. Introducció

5.2. Cinema i postmodernitat

5.3. Tendències de l’audiovisual en la cultura digital: Noves tecnologies, nous mitjans, nous llenguatges.
- Internet
- La Neotelevisió
- La publicitat del s. XXI
- El videoclip
- Noves formes de cinema documental

5.4. La comunicació a l'era de la globalització.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
2 0 2
Sessió Magistral
A1
22 16 38
Presentacions / exposicions
A1
10 32 42
Treballs
A1
2 10 12
Atenció personalitzada
A1
10 0 10
 
Proves mixtes
A1
4 4 8
Proves pràctiques
A1
14 24 38
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs.
Sessió Magistral Les dues hores setmanals de classes teòriques es dedicaran a explicar els diferents punts que conformen el temari de l'assignatura. L'objectiu és que l'alumne adquireixi els coneixements necessaris per a poder debatre i comentar a les classes pràctiques els articles i els exemples audiovisuals pertinents a cadascun dels nusos conceptuals de la matèria.
Presentacions / exposicions Els alumnes, organitzats en grups, hauran d'exposar oralment un tema concret del temari del que prèviament hauran realitzat un treball escrit. Després de la presentació, s'obrirà un debat al respecte amb la resta de l'alumnat.
Treballs Al llarg del curs els alumnes hauran d'elaborar en grup un treball escrit al voltant d'un tema concret del temari assignat per la professora. Aquesta monografia serà la base per l'exposició que hauran de fer davant la resta de l'alumnat.
Atenció personalitzada Al llarg del curs s'oferiran, amb cita prèvia, tutories individuals i col·lectives per a resoldre dubtes relacionats amb el temari i el desenvolupament de la matèria.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades a petició de l'alumnat.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A1
Presentació a classe del treball de grup realitzat. Les presentacions de cada grup tindran una durada d'aproximadament 90 minuts i estaran basades en el treball escrit lliurat a la professora amb antelació. 10% de la nota final.
Treballs
A1
Elaboració en grup d'un treball escrit en torn a un aspecte del temari assignat per la professora. El treball es realitzarà a partir de fonts de documentació escrita i audiovisual proporcionada per la professora i els propis alumnes. 25% de la nota final de l'assignatura.
Proves mixtes
A1
Prova de coneixements dels continguts impartits a les classes teòriques i exposicions d'alumnes, reforçat amb les lectures recomanades. Se'n dur a terme una a mitjans de curs i una altra a finals. 50% de la nota final
Proves pràctiques
A1
Els alumnes hauran de participar en el blog de l'assignatura tot elaborant una entrada pròpia que complementi la teoria elaborada a classe i comentant els posts dels altres companys. 15% de la nota final
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ CONTINUADA (1a convocatòria):

S'han d'aprovar cadascuna de les parts per separat (el treball+exposició de grup, la prova pràctica i les dues proves mixtes).

En el cas de suspendre alguna de les parts aquesta s'haurà de recuperar a la segona convocatòria, indiferentment de les notes de les altres proves.

En el cas de plagi en qualsevol de les proves, l'assignatura queda automàticament suspesa, més enllà del resultat de les altres proves.

AVALUACIÓ NO CONTINUADA (2ª convocatòria):

Aquesta avaluació es per a l'alumnat que no s'ha presentat a l'avaluació continuada.

· treball al voltant d'un aspecte del temari assignat per la professora i exposició oral del mateix->40 %

· prova mixta -> 50%

· un complement d'examen sobre alguna lectura de l'assignatura-> 10%.


Fonts d'informació

Bàsica SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente, Una cultura de la fragmentación. Pastiche, relato y cuerpo en el cine y la televisión. , Filmoteca, 1995
DOMÍNGUEZ, Vicente (Ed.), Pantallas depredadoras. El cine ante la cultura visual digital, Festival Internacional de Cine de Gijón, 2007
CABOT, Mateu (et. al.), Más que palabras: Estética en tiempos de la cultura audiovisual, Cendeac, 2007
HUYSSEN, Andreas, Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo, Adriana Hidalgo, 2002
CATALÀ, Josep Maria, Forma del real. Introducció als estudis visuals, Universitat Oberta de Catalunya, 2008
JAMESON, Fredric, El postmodernismo y lo visual, Episteme, 1997
QUÍLEZ ESTEVE, Laia , «Cuando el documentalista se ríe de sí mismo. La estética del fracaso y el documental performativo en Avi Mograbi, Ross McElwee y Alan Berliner», en OROZ, Elena; DE PEDRO AMATRIA, Gonzalo (eds.) , Madrid: Ocho y medio, 2009
QUÍLEZ ESTEVE, Laia, «Sutiles pretéritos. (Post)memoria y (auto)biografía(s) en el cine documental contemporáneo», en MARTÍN GUTIÉRREZ, Gregorio (ed.).Cineastas frente al espejo. , Las Palmas de Gran Canaria: Festival Internacional de Cine de Las Palmas; Madrid: T&B Editores, , 2008

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
1. Es penalitzaran les faltes d'ortografia greus, tant en els exercicis pràctics, com en el treball, com en les proves i exàmens que es faran al llarg del curs. 2. Els alumnes o grups d'alumnes que incorrin en algun acte de plagi en l'elaboració del treball o que copiïn durant els exàmens i proves que es faran al llarg del curs quedaran suspesos automàticament de l'assignatura. 3. L'assistència a les classes és obligatòria. Per aprovar l'assignatura cal assistir a un mínim del 80% de les classes, tant les de caràcter teòric com les de caràcter pràctic. 4. Per al bon discórrer de la classe, es prega el màxim silenci a l'aula. 5. No està permès utilitzar els telèfons mòbjavascript:changesection('64');ils dins l'aula.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent