Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
0. INTRODUCCIÓ
|
Introducció als continguts i la metodologia de l'assignatura. |
I. LES PRIMERES AVANTGUARDES
|
1.1. Contextualització
1.2. Característiques generals de l'art d'avantguarda. Els principals "ismes".
1.3. Avantguardes i cinema.
1.4. El llegat de les avantguardes en el cinema i l'art contemporanis. |
II. CULTURA I ART DESPRÉS DE LA II GUERRA MUNDIAL |
2.1 Les segones avantguardes.
2.2 El cinema entre les runes de la guerra.
2.3 El naixement de la joventut.
|
III. LES RUPTURES DELS ANYS 60 |
3.1. Contextualitzacions: Les revoltes dels anys 60.
3.2 La contracultura: principals expressions. Les subcultures juvenils.
3.3. Cinema i modernitat. La Nouvelle Vague com a paradigma dels nous cinemes dels anys seixanta.
4.4. El Pop Art i Andy Warhol. De la modernitat a la postmodernitat. |
IV. L’AUDIOVISUAL AVUI
|
4.1. Introducció a la postmodernitat.
4.2. Cinema i postmodernitat
4.3. Tendències de l’audiovisual:
- La Neotelevisió
- La publicitat del s. XXI
- El videoclip
- Noves formes de cinema documental
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
22 |
16 |
38 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
32 |
42 |
Treballs |
|
2 |
10 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
4 |
8 |
Proves pràctiques |
|
14 |
24 |
38 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs. |
Sessió Magistral |
Les dues hores setmanals de classes teòriques es dedicaran a explicar els diferents punts que conformen el temari de l'assignatura. L'objectiu és que l'alumne adquireixi els coneixements necessaris per a poder debatre i comentar a les classes pràctiques els articles i els exemples audiovisuals pertinents a cadascun dels nusos conceptuals de la matèria.
|
Presentacions / exposicions |
Els alumnes, organitzats en grups, hauran d'exposar oralment un tema concret del temari del que prèviament hauran realitzat un treball escrit. Després de la presentació, s'obrirà un debat al respecte amb la resta de l'alumnat.
|
Treballs |
Al llarg del curs els alumnes hauran d'elaborar en grup un treball escrit al voltant d'un tema concret del temari assignat per la professora. Aquesta monografia serà la base per l'exposició que hauran de fer davant la resta de l'alumnat.
|
Atenció personalitzada |
Al llarg del curs s'oferiran, amb cita prèvia, tutories individuals i col·lectives per a resoldre dubtes relacionats amb el temari i el desenvolupament de la matèria. |
Descripció |
Es faran tutories personalitzades a petició de l'alumnat.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentació a classe del treball de grup realitzat. Les presentacions de cada grup tindran una durada d'aproximadament 90 minuts i estaran basades en el treball escrit lliurat a la professora amb antelació. |
10% de la nota final. |
Treballs |
|
Elaboració en grup d'un treball escrit en torn a un aspecte del temari assignat per la professora. El treball es realitzarà a partir de fonts de documentació escrita i audiovisual proporcionada per la professora i els propis alumnes. |
25% de la nota final de l'assignatura. |
Proves mixtes |
|
Prova de coneixements dels continguts impartits a les classes teòriques i exposicions d'alumnes, reforçat amb les lectures recomanades. Se'n du a terme una a mitjans de curs i una altra a finals. |
50% de la nota final |
Proves pràctiques |
|
Els alumnes hauran de participar en el blog de l'assignatura tot elaborant una entrada pròpia que complementi la teoria elaborada a classe i comentant els posts dels altres companys. |
15% de la nota final |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
AVALUACIÓ CONTINUADA (1a convocatòria): - Es tracta d'una assignatura presencial. Es demana una assistència de com a mínim el 80% de les classes -tant pràctiques com teòriques. Els alumnes que no compleixin amb aquests mínims, hauran de presentar-se a l'examen de segona convocatòria i lliurar tots els exercicis requerits. - S'han d'aprovar, com a mínim amb un 5, cadascuna de les parts per separat (el treball + exposició de grup, la prova pràctica i les dues proves mixtes). - En el cas de suspendre alguna de les parts aquesta s'haurà de recuperar a la segona convocatòria, indiferentment de les notes de les altres proves. Es guardaran la resta de notes de les proves aprovades. - La part teòrica està conformada per dos exàmens. Si l'alumne aprova el primer, aquest li servirà per alliberar matèria de cara al segon examen i li farà mitjana amb la nota que tregui d'aquest. Si l'alumne no aprova el primer examen, haurà d'avaluar-se de tota la matèria en el segon examen i la nota final que li quedarà de la part teòrica serà la nota que obtingui en aquesta segona prova. - En el cas de plagi en qualsevol de les proves, l'assignatura queda automàticament suspesa, més enllà del resultat de les altres proves. S'haurà de recuperar TOT en segona convocatòria. SEGONA CONVOCATÒRIA - Qualsevol prova en segona convocatòria s'ha d'aprovar com a mínim amb un 5 per fer mitjana amb la resta de notes. - En cas de suspendre com a mínim una de les proves pendents en segona convocatòria, l'assignatura queda suspesa. - En cas de plagi, l'assignatura queda suspesa. AVALUACIÓ NO CONTINUADA (2ª convocatòria): -Aquesta avaluació es per a l'alumnat que no s'ha presentat a l'avaluació continuada. · treball al voltant d'un aspecte del temari assignat per la professora i exposició oral del mateix->40 % · prova mixta -> 50% · un complement d'examen sobre alguna lectura de l'assignatura-> 10%. |
Bàsica |
SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente, Una cultura de la fragmentación. Pastiche, relato y cuerpo en el cine y la televisión. , Filmoteca, 1995
DOMÍNGUEZ, Vicente (Ed.), Pantallas depredadoras. El cine ante la cultura visual digital, Festival Internacional de Cine de Gijón, 2007
CABOT, Mateu (et. al.), Más que palabras: Estética en tiempos de la cultura audiovisual, Cendeac, 2007
HUYSSEN, Andreas, Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo, Adriana Hidalgo, 2002
CATALÀ, Josep Maria, Forma del real. Introducció als estudis visuals, Universitat Oberta de Catalunya, 2008
JAMESON, Fredric, El postmodernismo y lo visual, Episteme, 1997
QUÍLEZ ESTEVE, Laia , «Cuando el documentalista se ríe de sí mismo. La estética del fracaso y el documental performativo en Avi Mograbi, Ross McElwee y Alan Berliner», en OROZ, Elena; DE PEDRO AMATRIA, Gonzalo (eds.) , Madrid: Ocho y medio, 2009
QUÍLEZ ESTEVE, Laia, «Sutiles pretéritos. (Post)memoria y (auto)biografía(s) en el cine documental contemporáneo», en MARTÍN GUTIÉRREZ, Gregorio (ed.).Cineastas frente al espejo. , Las Palmas de Gran Canaria: Festival Internacional de Cine de Las Palmas; Madrid: T&B Editores, , 2008
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL/12234115 | AUDIOVISUAL CONTEMPORANI I IDENTITATS/12234209 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA DEL MÓN ACTUAL/12234008 |
|
|
Altres comentaris |
1. Es penalitzaran les faltes d'ortografia greus, tant en els exercicis pràctics, com en el treball, com en les proves i exàmens que es faran al llarg del curs.
2. Els alumnes o grups d'alumnes que incorrin en algun acte de plagi en l'elaboració del treball o que copiïn durant els exàmens i proves que es faran al llarg del curs quedaran suspesos automàticament de l'assignatura.
3. L'assistència a les classes és obligatòria. Per aprovar l'assignatura cal assistir a un mínim del 80% de les classes, tant les de caràcter teòric com les de caràcter pràctic.
4. Per al bon discórrer de la classe, es prega el màxim silenci a l'aula.
5. No està permès utilitzar els telèfons mòbils dins l'aula. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|