DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) FONAMENTS DEL PERIODISME Codi 12234104
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
nereida.carrillo@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
CARRILLO PÉREZ, NEREIDA
Web
Descripció general i informació rellevant El periodisme és una professió en canvi constant. Les transformacions ocorregudes en el camp de la comunicació n’han posat a prova les bases. Aquests canvis tenen a veure amb la irrupció d'Internet, la multiplicació de canals televisius, la democratització de l'accés als mitjans, l'evolució dels formats d'entreteniment i informació, l'apropiació de tècniques periodístiques per part d'altres tipus de comunicadors així com l'etapa de crisi social i econòmica general. Aquest moment implica grans reptes per als periodistes, però també ofereix grans oportunitats per reinventar la professió i per trobar noves parcel·les comunicatives i innovar. Fonaments del periodisme és un curs destinat a transmetre els coneixements bàsics clàssics de la professió periodística però, al mateix temps, té l’objectiu de recollir les noves tendències que impulsen, reformulen i a vegades assetgen la professió. L’assignatura planteja una reflexió sobre la funció del periodisme avui, conceptes bàsics com la noticiabilitat, l’ètica periodística, la influència de les relacions públiques o els canvis en les narratives periodístiques. Els estudiants també s’inicien en la producció de peces periodístiques. Sense deixar de conèixer “l'ortodòxia periodística”, l’estudiant és immers en una reflexió sobre les noves formes de periodisme, els reptes actuals de la professió i com els valors periodístics clàssics han d’adaptar-se a un entorn de complexitat. És una assignatura pensada per i dirigida als estudiants de comunicació en general, tant aquells interessats en aspectes més ètics com en elements de l'estètica de la comunicació periodística.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La funció social del periodisme

1.1. Què és periodisme avui?
1.2. La construcció social de la notícia i l’objectivitat
1.3. Informació, realitat, ficció i entreteniment
2. La producció periodística 2.1. Les rutines periodístiques
2.2. Els criteris d’actualitat i de noticiabilitat
2.3. Les fonts, les agències d’informació i els gabinets
3. Gèneres, narratives i estils 3.1. Gèneres periodístics escrits i audiovisuals
3.2. Narració, descripció i dialogació
3.3. Interpretació, argumentació i opinió
4. Fonaments de redacció del periodisme escrit 4.1. Citar fonts en estil directe i indirecte
4.2. Elements de titulació
4.3. Estructures, leads i sumaris
5. Fonaments de redacció del periodisme audiovisual 5.1. Redacció i locució per ràdio i TV
5.2. Introduir declaracions en ràdio i televisió
5.3. Estructures, sumaris i elements del llenguatge audiovisual
6. L’ètica del periodisme 6.1. Llibertat d’expressió i codi deontològic
6.2. L’off the record i el secret professional
6.3. Tècniques a la frontera
7. Periodisme creatiu i tendències 7.1. Crowdfunding, periodisme on-demand, freenlancers
7.2. Periodisme de proximitat i periodisme 'global'
7.3. Mobilitat i noves narratives
7.4. Xarxes socials i participació de l'audiència

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
A7
B3
C4
43 43 86
Pràctiques a laboratoris
A4
A7
B3
C4
32 40 72
Pràctiques de camp/sortides
A4
A7
C4
4 10 14
Atenció personalitzada
4 2 6
 
Proves objectives de tipus test
A7
B3
2 40 42
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Sessions teòriques de desenvolupament del contingut de l'assignatura
Pràctiques a laboratoris Al llarg de l'assignatura es realitzen pràctiques a laboratoris d'edició i de redacció
Pràctiques de camp/sortides L'estudiant ha de treballar també autònomament per cubrir esdeveniments o preparar les pràctiques a laboratoris.
Atenció personalitzada Preparació de pràctiques i comentaris

Atenció personalitzada
Descripció
El professor destinarà temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar. S'informarà a principis de curs sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A4
A7
B3
C4
Hi ha pràctiques que combinen treball a laboratori amb treball de camp
80%
Proves objectives de tipus test
A7
B3
Prova de Coneixements
E1
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota d'AC es calcula amb el 80% de la nota pràctica i el 20% de la teòrica (prova de coneixements E1). Per aplicar mitjanes cal tenir com a mínim un 4 en cada part. Es valora positivament la realització del 100% de les pràctiques. A la segona convocatòria es demanen també diverses pràctiques (60% de la nota) i una prova teòrica (40%).


Fonts d'informació

Bàsica

Abril Vargas, N. (1999). Periodismo de opinión :Claves de la retórica periodística. Madrid: Síntesis.

Aira, A. (2008). Els spin doctors :Com mouen els fils els assessors dels líders polítics. Barcelona: Columna.

Allan, S., & Thorsen, E. (2009). Citizen journalism :Global perspectives. New York etc.: Peter Lang.

Alsius, S. (1999). Codis ètics del periodisme televisiu. Barcelona: Pòrtic.

Alsius, S., & de Carreras i Serra, L. (1998). Ètica i periodisme. Barcelona: Pòrtic.

Atton, C., & Hamilton, J. F. (2008). Alternative journalism. London: Sage.

Cantavella, J., Serrano Oceja, J. F., & Núñez Ladevéze, L. (2004). Redacción para periodistas :Informar e interpretar. Barcelona: Ariel.

Carrillo, N. (2013) El periodismo volátil. Cómo atrapar la información política que se nos escapa. Barcelona: UOC.

Castelló, E. (2008) Identidades mediáticas. Introducción a las teorías, métodos y casos. Barcelona: UOC.

Castelló, E. (2012) (ed.) La mediatización del conflicto político. Discursos y narrativas en el contexto español. Laertes: Barcelona.

Comas Arnal, E. (2009). La ràdio en essència :Els sons de la realitat a la ràdio informativa. Barcelona: Trípodos.

Cuní, J. (1999). La ràdio que triomfa :L'abecedari d'això que en diem magazín. Barcelona: Pòrtic.

Gomis, L. (1989). Teoria dels gèneres periodístics. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Centre d'Investigació de la Comunicació.

Hill, A. (2007). Restyling factual TV :Audiences and news, documentary and reality genres. London and New York: Routledge.

Huertas Bailén, A., Perona Páez, J. J., & Gabilondo, I. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales :La radio. Barcelona: Bosch.

Jiménez Martín, S. (2008). La creatividad en los informativos radiofónicos :Pautas para elaborar informaciones atractiva. Madrid: Fragua.

López López, M. (2004). Cómo se fabrican las noticias :Fuentes, selección y planificación (Nueva ampl ed.). Barcelona etc.: Paidós.

O'Donnell, H., & Lamuedra, M. (2007). Noticias y ciudadanía :El telespectador, el poder y el debate público. Madrid: Ediciones de la Torre.

Ortega, F., & Humanes, M. L. (2000). Algo más que periodistas: Sociología de una profesión. Barcelona: Ariel.

Randall, D., Estefanía, J., & Corniero, M. (1999). El periodista universal. Madrid: Siglo XXI.

Tascón, M. (2012) Escribir en Internet. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Torre, B. d. l., & Llauradó, E. (1999). Una imatge val més :La feina de l'ENG-videoperiodista. Barcelona: Pòrtic.

 

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12234007
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12234010
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent