DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) FONAMENTS DEL PERIODISME Codi 12234104
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
CARRILLO PÉREZ, NEREIDA
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
nereida.carrillo@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
CARRILLO PÉREZ, NEREIDA
Web
Descripció general i informació rellevant Fonaments del periodisme és un curs destinat a transmetre els coneixements bàsics clàssics de la professió periodística però, al mateix temps, té l’objectiu de recollir les noves tendències que impulsen, reformulen i a vegades assetgen la professió. L’assignatura planteja una reflexió sobre la funció del periodisme avui, temes bàsics com la noticiabilitat, l’ètica periodística, la influència de les relacions públiques o l’evolució de les narratives periodístiques. Els estudiants s’inicien en la producció de peces periodístiques. Sense deixar de conèixer l'ortodòxia periodística, l’estudiant és immers en una reflexió sobre les noves formes de periodisme, els reptes actuals de la professió i com els valors periodístics clàssics han d’adaptar-se a un entorn complex. És una assignatura pensada per i dirigida als estudiants de comunicació en general, tant aquells interessats en aspectes més ètics com en elements de l'estètica de la comunicació periodística.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
a. Estil i escriptura periodística 1. Conceptes bàsics del periodisme
2. Estil i gèneres periodístics escrits i audiovisuals
3. Elements de titulació i estructures
4. Citar les fonts i introduir declaracions
b. Criteris periodístics 5. Les rutines periodístiques i els criteris de noticiabilitat
6. Les fonts d’informació, les agències i els gabinets
7. Ètica del periodisme i codi deontològic
c. Producció i tendències 8. El debat de l’infotainment i l’espectacularització
9. Periodisme de proximitat i global
10. Tendències de producció periodística
11. Noves narratives i condicionants d’internet

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A7
B3
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A7
B3
30 40 70
Pràctiques a laboratoris
A4
A7
B3
C4
52 43 95
Pràctiques de camp/sortides
A4
A7
C4
4 10 14
Atenció personalitzada
1 2 3
 
Proves mixtes
A7
B3
2 40 42
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Classes on es transmet contingut de l'assignatura. Les sessions són complementades amb lectures.
Pràctiques a laboratoris Al llarg de l'assignatura es realitzen pràctiques a laboratoris d'edició i de redacció
Pràctiques de camp/sortides L'estudiant ha de treballar també autònomament per cobrir esdeveniments o preparar les pràctiques a laboratoris.
Atenció personalitzada Preparació de práctiques i comentaris

Atenció personalitzada
Descripció
El professor destinarà temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar. S'informarà a principis de curs sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A4
A7
B3
C4
Hi ha pràctiques que combinen treball a laboratori amb treball de camp
75%
Proves mixtes
A7
B3
Examen de coneixements
E1
25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la segona convocatòria es demanen també proves de pràctica, un examen i una ressenya sobre diverses lectures. Per superar la segona convocatòria s'han de superar separadament teoria i pràctica.


Fonts d'informació

Bàsica

Abril Vargas, N. (1999). Periodismo de opinión :Claves de la retórica periodística. Madrid: Síntesis.

Aira, A. (2008). Els spin doctors :Com mouen els fils els assessors dels líders polítics. Barcelona: Columna.

Alsius, S. (1999). Codis ètics del periodisme televisiu. Barcelona: Pòrtic.

Alsius, S., & de Carreras i Serra, L. (1998). Ètica i periodisme. Barcelona: Pòrtic.

Burgueño, J. M., González Urbaneja, F. (2010). Cuestión de confianza :La credibilidad, el último reducto del periodismo del siglo XXI. Barcelona: Editorial UOC.

Cantavella, J., Serrano Oceja, J. F., & Núñez Ladevéze, L. (2004). Redacción para periodistas :Informar e interpretar. Barcelona: Ariel.

Carrillo, N. (2013) El periodismo volátil. ¿Cómo atrapar la información política que se nos escapa? Barcelona: Editorial UOC.

Castelló, E. (2012) (ed.) La mediatización del conflicto político. Discursos y narrativas en el contexto español. Laertes: Barcelona.

Cobo, Sílvia (2012) Internet para periodistas. Kit de supervivencia para la era digital. Barcelona: Ediuoc.

Comas Arnal, E. (2009). La ràdio en essència :Els sons de la realitat a la ràdio informativa. Barcelona: Trípodos.

Cuní, J. (1999). La ràdio que triomfa :L'abecedari d'això que en diem magazín. Barcelona: Pòrtic.

Ferré, C. (2013) Infoentretenimiento. El formato imparable de la era del espectáculo. Barcelona: Ediuoc.

Gomis, L. (1989). Teoria dels gèneres periodístics. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Centre d'Investigació de la Comunicació.

Huertas Bailén, A., Perona Páez, J. J., & Gabilondo, I. (1999). Redacción y locución en medios audiovisuales: La radio. Barcelona: Bosch.

Jiménez Martín, S. (2008). La creatividad en los informativos radiofónicos :Pautas para elaborar informaciones atractiva. Madrid: Fragua.

López, M. (2004). Cómo se fabrican las noticias :Fuentes, selección y planificación (Nueva ampl ed.). Barcelona: Paidós.

O'Donnell, H. (2007). Noticias y ciudadanía :El telespectador, el poder y el debate público. Madrid: Ediciones de la Torre.

Ortega, F., & Humanes, M. L. (2000). Algo más que periodistas :Sociología de una profesión. Barcelona: Ariel.

Randall, D. (1999). El periodista universal. Madrid: Siglo XXI.

Tascón, M. (2012) Escribir para internet. Barcelona: Galaxia Gutemberg.

Thussu, D. K. (2008). News as entertainment :The rise of global infotainment. London etc.: Sage.

Torre, B. d. l., & Llauradó, E. (1999). Una imatge val més :La feina de l'ENG-videoperiodista. Barcelona: Pòrtic.

Xifra, J., & Ponsa, F. (2009). El marketing de las ideas :Los "think tanks" en España y en el mundo (1a en lengua caellana ed.). Barcelona: Ediuoc.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12234007
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12234010
 
Altres comentaris
Les mancances en l'expressió oral i escrita tenen conseqüències en l'avaluació de les proves. Als estudiants que no tinguin un mínim nivell se'ls requerirà que treballin autònomament les qüestions d'ortografía, gramàtica o estil pertinents.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent