DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TEORIA DE LA IMATGE Codi 12234108
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LORES GARCIA, MÒNICA
Adreça electrònica arantxa.capdevila@urv.cat
monica.lores@urv.cat
Professors/es
CAPDEVILA GÓMEZ, ARANZAZU MARIA
LORES GARCIA, MÒNICA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura de Teoria de la Imatge es planteja l'estudi de les dimensions comunicatives dels discursos visuals i audiovisuals. Per assolir aquest objectiu, l'assignatura planteja l'aplicació a l'estudi i a l'anàlisi de les imatges d'una teoria d'inspiració semiòtica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Els components d'una teoria semiòtica. 1.1. El Triangle semiòtic de Peirce.
1.2. Sintaxi, semàntica i Pragmàtica.
1.3. Aplicació d'aquests conceptes a les imatges.
Tema 2. Sintaxi: La pecepció de la imatge 2.1. La construcció del món visual.
2.2. Les característiques sintàctiques de la imatge:
2.2.1. La forma: Lleis de diferenciació de fons/figura i Lleis de la Gestalt.
2.2.2. L'espai: Claus per a la percepció de la profunditat.
2.2.3. El color.
2.2.4. El moviment.
Tema 3. Semàntica: El discurs audiovisual com a vehicle de significat 3.1. La imatge com a discurs: coherència textual i dimensió retòrica.
3.2. L'enunciat: macroestructures i microestructures.
3.3. L'enunciació: Punts de vista cognitiu i perceptiu en els discursos visuals i audiovisuals.
Tema 4. Pragmàtica: L'ús dels discursos visuals i audiovisuals en societat 4.1. Les eines pragmàtiques bàsiques: els mons possibles i la competència comunicativa plena.
4.2. Els nivells de pragmàtica:
4.2.1. Les expressions deíctiques.
4.2.2. Les enunciacions presuposades.
4.2.3. Els actes de comunicació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
B3
B4
C3
1 0 1
Sessió Magistral
A2
40 0 40
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B3
8 12 20
Debats
A2
B3
B4
8 22 30
Treballs
A2
B3
B4
C3
1 56 57
Atenció personalitzada
A2
B3
B4
C3
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assinatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora.
Debats Exposició i discussió per part dels alumnes dels resultats de l'anàlisi feta en grup a l'aula.
Treballs Realització per part dels alumnes i de les alumnes de diverses anàlisis s'imatges seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques.
Atenció personalitzada Tutories amb les professores.
Revisió de les notes de les diverses pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció
Les professores destinaran temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar. A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B3
Els alumnes i les alumnes hauran d'assistir a, com a mínim 8 pràctiques en grup a l'aula. Aquestes sessions consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals propossats per les professores segons els criteris teòrics exposats a classe. L'assstència a totes les sessions pràctiques permet assolir fins a 1 punt que se suma a la nota final.
Debats
A2
B3
B4
Els alumnes han d'expossar a classe els resultats de les anàlisis fetes en grup. En aquesta exposició, la resta de la classe valorarà la ideneïtat de les anàlisis. La participació activa en els debats pemet assolir fins a 1 punt que se suma a la nota final
Treballs
A2
B3
B4
C3
Els alumnes i les alumnes han de presentar nou pràctiques que consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals segons els criteris teòrics exposats a classe i complementats amb la bibliografia recomanda. El gruix de la nota de l'assignatura s'extreu de la mitjana aritmètica dels 8 treballs lliurats.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El sistema d'avaluació de l'assignatura ofereix una doble possibilitat:

Opció A: Avaluació continuada. Qui opti per aquesta via ha de realitzar 8 treballs pràctics d'aplicaicó dels 10 que proposaran les professores de l'assignatura. En aquest cas no cal realitzar l'examen. En el cas de seguir aquest sistema d'avaluació, l'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria (es podrà faltar a dues sessions sense necessitat de justificar l'absència. Si es falta a més de dues sessions caldrà justificar l'absència).

Per superar l'assignatura caldrà assolir, com a mínim, un 4 en els diferents treballs pràctics d'aplicació. És a dir, a partir de 4 es farà la mitjana amb la resta de les pràctiques. Si no s'arriba a aquesta nota en alguna de les pràctiques, l'assignatura queda suspesa i en segona convocatòria caldrà lliurar la pràctica o pràctiques suspesa/es. En el cas de que no es presenti alguna de les pràctiques, la nota que aparexerà a l'assignatura serà un "no presentat" i en segona convocatòria es podrà lliurar la pràctica o pràctiques no presentades.Les pràctiques suspeses o no presentades només es podran tornar a presentar en segona convocatòria. No es poden tornar a presentar les pràctiques avaluades amb 4 o més de 4 per pujar nota. L'assignatura s'aprova amb un 5.

Opció B: Avaluació final. Qui opti per aquesta via cal que realitzi quatre treballs pràctics d'aplicaicó (50% de la nota) i s'ha de presentar a l'examen (50% de la nota). Els treballs pràctics d'aplicació que han de lliurar el dia de l'examen són: la 4 (La percepció de l'espai); la 5 (Les macroestructures); la 7 (L'enunciació audiovisual) i la 9 (Les implicatures). El lliurament dels treballs pràctics d'aplicació és una condició indispensable per poder-se presentar a l'examen.

Qui segueixi aquesta opció, també tindrà la possiblitat de realitzar els exercicis en grup i les exposicions de classe.

Si se suspén algun dels treballs pràctics d'aplicació o l'examen, en segona convocatòria caldrà recuperar allò suspès. L'assignatura s'aprova amb un 5.


Fonts d'informació

Bàsica SACKS, O., Los ojos de la mente, 2011, Anagrama
MORGADO, I., Cómo percibimos el mundo, 2012, Ariel
GIL, F.; SEGADO, F. (Eds.), Teoría e historia de la imagen, 2011, UNIR
GAUDREAULT, A.; JOST, F. , El relato cinematográfico, 1995, Paidos
PERICOT, J., Mostrar para decir. La imagen en contexto, 2002, Aldea Global
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos, 1985, Paidos
ALBALADEJO, T., La retórica, 1993, Síntesis
ECO, U., Los límites de la interpretación, 1996, Lumen
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción, 1996, Prentice Hall
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso, 1998, Cátedra
APARICI; R. (Et alt.), La imagen. Análisis y representación de la realidad, 2009, Gedisa

 

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent