Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Els components d'una teoria semiòtica. |
1.1. El Triangle semiòtic de Peirce.
1.2. Sintaxi, semàntica i Pragmàtica.
1.3. Aplicació d'aquests conceptes a les imatges.
|
Tema 2. Sintaxi: La pecepció de la imatge |
2.1. La construcció del món visual.
2.2. Les característiques sintàctiques de la imatge:
2.2.1. La forma: Lleis de diferenciació de fons/figura i Lleis de la Gestalt.
2.2.2. L'espai: Claus per a la percepció de la profunditat.
2.2.3. El color.
2.2.4. El moviment.
|
Tema 3. Semàntica: El discurs audiovisual com a vehicle de significat |
3.1. La imatge com a discurs: coherència textual i dimensió retòrica.
3.2. L'enunciat: macroestructures i microestructures.
3.3. L'enunciació: Punts de vista cognitiu i perceptiu en els discursos visuals i audiovisuals.
|
Tema 4. Pragmàtica: L'ús dels discursos visuals i audiovisuals en societat |
4.1. Les eines pragmàtiques bàsiques: els mons possibles i la competència comunicativa plena.
4.2. Els nivells de pragmàtica:
4.2.1. Les expressions deíctiques.
4.2.2. Les enunciacions presuposades.
4.2.3. Els actes de comunicació.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
40 |
0 |
40 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
8 |
12 |
20 |
Debats |
|
8 |
22 |
30 |
Treballs |
|
1 |
56 |
57 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assinatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora. |
Debats |
Exposició i discussió per part dels alumnes dels resultats de l'anàlisi feta en grup a l'aula. |
Treballs |
Realització per part dels alumnes i de les alumnes de diverses anàlisis s'imatges seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques. |
Atenció personalitzada |
Tutories amb les professores.
Revisió de les notes de les diverses pràctiques. |
Descripció |
Les professores destinaran temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar.
A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Els alumnes i les alumnes hauran d'assistir a, com a mínim 8 pràctiques en grup a l'aula. Aquestes sessions consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals propossats per les professores segons els criteris teòrics exposats a classe. |
L'assstència a totes les sessions pràctiques permet assolir fins a 1 punt que se suma a la nota final. |
Debats |
|
Els alumnes han d'expossar a classe els resultats de les anàlisis fetes en grup. En aquesta exposició, la resta de la classe valorarà la ideneïtat de les anàlisis. |
La participació activa en els debats pemet assolir fins a 1 punt que se suma a la nota final |
Treballs |
|
Els alumnes i les alumnes han de presentar nou pràctiques que consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals segons els criteris teòrics exposats a classe i complementats amb la bibliografia recomanda. |
El gruix de la nota de l'assignatura s'extreu de la mitjana aritmètica dels 8 treballs lliurats. |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
El sistema d'avaluació de l'assignatura ofereix una doble possibilitat: Opció A: Avaluació continuada. Qui opti per aquesta via ha de realitzar 8 treballs pràctics d'aplicaicó dels 10 que proposaran les professores de l'assignatura. En aquest cas no cal realitzar l'examen. En el cas de seguir aquest sistema d'avaluació, l'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria (es podrà faltar a dues sessions sense necessitat de justificar l'absència. Si es falta a més de dues sessions caldrà justificar l'absència). Per superar l'assignatura caldrà assolir, com a mínim, un 4 en els diferents treballs pràctics d'aplicació. És a dir, a partir de 4 es farà la mitjana amb la resta de les pràctiques. Si no s'arriba a aquesta nota en alguna de les pràctiques, l'assignatura queda suspesa i en segona convocatòria caldrà lliurar la pràctica o pràctiques suspesa/es. En el cas de que no es presenti alguna de les pràctiques, la nota que aparexerà a l'assignatura serà un "no presentat" i en segona convocatòria es podrà lliurar la pràctica o pràctiques no presentades.Les pràctiques suspeses o no presentades només es podran tornar a presentar en segona convocatòria. No es poden tornar a presentar les pràctiques avaluades amb 4 o més de 4 per pujar nota. L'assignatura s'aprova amb un 5. Opció B: Avaluació final. Qui opti per aquesta via cal que realitzi quatre treballs pràctics d'aplicaicó (50% de la nota) i s'ha de presentar a l'examen (50% de la nota). Els treballs pràctics d'aplicació que han de lliurar el dia de l'examen són: la 4 (La percepció de l'espai); la 5 (Les macroestructures); la 7 (L'enunciació audiovisual) i la 9 (Les implicatures). El lliurament dels treballs pràctics d'aplicació és una condició indispensable per poder-se presentar a l'examen. Qui segueixi aquesta opció, també tindrà la possiblitat de realitzar els exercicis en grup i les exposicions de classe. Si se suspén algun dels treballs pràctics d'aplicació o l'examen, en segona convocatòria caldrà recuperar allò suspès. L'assignatura s'aprova amb un 5. |
Bàsica |
SACKS, O., Los ojos de la mente, 2011, Anagrama
MORGADO, I., Cómo percibimos el mundo, 2012, Ariel
GIL, F.; SEGADO, F. (Eds.), Teoría e historia de la imagen, 2011, UNIR
GAUDREAULT, A.; JOST, F. , El relato cinematográfico, 1995, Paidos
PERICOT, J., Mostrar para decir. La imagen en contexto, 2002, Aldea Global
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos, 1985, Paidos
ALBALADEJO, T., La retórica, 1993, Síntesis
ECO, U., Los límites de la interpretación, 1996, Lumen
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción, 1996, Prentice Hall
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso, 1998, Cátedra
APARICI; R. (Et alt.), La imagen. Análisis y representación de la realidad, 2009, Gedisa
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|