Tipo A
|
Código |
Competencias Específicas |
Tipo B
|
Código |
Competencias Transversales |
Tipo C
|
Código |
Competencias Nucleares |
Resultados de aprendizaje |
Tipo A
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo B
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
Tipo C
|
Código |
Resultados de aprendizaje |
tema |
Subtema |
Tema 1. Los componentes de una teoría semiótica |
1.1. El Triángulo semiótico de Peirce.
1.2. Sintaxis, Semántica y Pragmática.
1.3. Aplicación de estos conceptos a las imágenes.
|
Tema 2. Sintaxi: La pecepción de la imagen |
2.1. La construcción del mundo visual.
2.2. Las características sintácticas de la imagen:
2.2.1. La forma: Leyes de diferenciación de fondo/figura y Leyes de la Gestalt.
2.2.2. El espacio: Claves para la percepción de la profundidad.
2.2.3. El color.
2.2.4. El movimiento.
|
Tema 3. Semántica: El discurso audiovisual como vehúculo de significado |
3.1. La imagen como discurso: coherencia textual y dimensión retórica.
3.2. El enunciado: macroestructuras y microestructuras.
3.3. La enunciación: Puntos de vista cognitivo y perceptivo en los discursos visuales y audiovisuales.
|
Tema 4. Pragmática: El uso de los discursos visuales y audiovisuales en sociedad |
4.1. Las herramientas pragmáticas básicas: los mundos posibles y la competencia comunicativa plena.
4.2. Los niveles de pragmática:
4.2.1. Las expresiones deícticas.
4.2.2. Las enunciaciones presupuestas.
4.2.3. Los actos de comunicación.
|
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase
|
Horas fuera de clase
|
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
Sesión magistral |
|
38 |
0 |
38 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
8 |
14 |
22 |
Debates |
|
8 |
22 |
30 |
Trabajos |
|
1 |
28 |
29 |
Atención personalizada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pruebas de desarrollo |
|
2 |
26 |
28 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Explicació de la dinàmica de l'assignatura i del sistema d'avaluació. |
Sesión magistral |
Exposició dels conceptes teòrics relacionats amb els continguts de l'assinatura. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Aplicació en grup dels conceptes exposats a classe a documents visuals i audiovisuals proporcionats per la professora. |
Debates |
Exposició i discussió per part dels alumnes dels resultats de l'anàlisi feta en grup a l'aula. |
Trabajos |
Realització per part dels alumnes i de les alumnes de diverses anàlisis s'imatges seguint els conceptes exposats a les sessions teòriques. |
Atención personalizada |
Tutories amb les professores.
Revisió de les notes de les diverses pràctiques. |
descripción |
Les professores destinaran temps per a possibles dubtes, consultes i altres qüestions relacionades amb l'assignatura que l'estudiant pugui presentar.
A principis de curs s'informarà sobre com es portarà a terme l'atenció personalitzada (horaris, si serà presencial, per correu electrònic, Moodle...).
|
Metodologías |
Competencias
|
descripción |
Peso |
|
|
|
|
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
Els alumnes i les alumnes hauran d'assistir a, com a mínim 8 pràctiques en grup a l'aula. Aquestes sessions consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals propossats per les professores segons els criteris teòrics exposats a classe. |
L'assstència a totes les sessions pràctiques permet assolir fins a 1 punt que se suma a la nota final. |
Debates |
|
Els alumnes han d'expossar a classe els resultats de les anàlisis fetes en grup. En aquesta exposició, la resta de la classe valorarà la ideneïtat de les anàlisis. |
La participació activa en els debats pemet assolir fins a 1 punt que se suma a la nota final |
Trabajos |
|
Els alumnes i les alumnes han de presentar nou pràctiques que consisteixen en l'anàlisi de documents visuals i audiovisuals segons els criteris teòrics exposats a classe i complementats amb la bibliografia recomanda. |
El 60%de la nota de l'assignatura s'extreu de la mitjana aritmètica dels 4 treballs lliurats. |
Pruebas de desarrollo |
|
Els i les estudiants hauran de realizar un exàmen de desenvolupament. En aquesta prova hi haurà tant preguntes teòriques com preguntes d'anàlisi d'imatges. |
El pes de la nota de l'examen és del 40% |
Otros |
|
|
|
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Per aprovar l'assignatura, els estudiants hauran de realizar al llarg del curs 4 treballs pràctics d'aplicació dels 10 que proposaran les professores de l'assignatura (60% de la nota) i hauran de presentar-se a un examen (40% de la nota) que es realitzarà l'últim dia de classe. Com a mínim, caldrà lliurar una pràctica de cada tema.L'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria (es podrà faltar a dues sessions sense necessitat de justificar l'absència. Si es falta a més de dues sessions caldrà justificar l'absència). Per superar l'assignatura caldrà assolir, com a mínim, un 4 en els diferents treballs pràctics d'aplicació. És a dir, a partir de 4 es farà la mitjana amb la resta de les pràctiques. Si no s'arriba a aquesta nota en alguna de les pràctiques, l'assignatura queda suspesa i en segona convocatòria caldrà lliurar la pràctica o pràctiques suspesa/es. En el cas de que no es presenti alguna de les pràctiques, la nota que aparexerà a l'assignatura serà un "no presentat" i en segona convocatòria es podrà lliurar la pràctica o pràctiques no presentades.Les pràctiques suspeses o no presentades només es podran tornar a presentar en segona convocatòria. No es poden tornar a presentar les pràctiques avaluades amb 4 o més de 4 per pujar nota. L'assignatura s'aprova amb un 5. |
Básica |
SACKS, O., Los ojos de la mente, 2011, Anagrama
MORGADO, I., Cómo percibimos el mundo, 2012, Ariel
GIL, F.; SEGADO, F. (Eds.), Teoría e historia de la imagen, 2011, UNIR
GAUDREAULT, A.; JOST, F. , El relato cinematográfico, 1995, Paidos
PERICOT, J., Mostrar para decir. La imagen en contexto, 2002, Aldea Global
MORRIS, Ch., Fundamentos de la teoria de los signos, 1985, Paidos
ALBALADEJO, T., La retórica, 1993, Síntesis
ECO, U., Los límites de la interpretación, 1996, Lumen
MATLIN, M., FOLEY, H., Sensación y perceción, 1996, Prentice Hall
VAN DIJK, T. A., Texto y contexto. Semántica y pragmática del discurso, 1998, Cátedra
APARICI; R. (Et alt.), La imagen. Análisis y representación de la realidad, 2009, Gedisa
|
|
Complementaria |
|
|
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente. |
|