Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. INTRODUCCIÓ A LA NARRACIÓ
Conceptes, estratègies i recursos de narrativa audiovisual |
1.1. Història, narració i relat
1.2. El punt de vista i la veu narrativa
1.3. El temps en la narració audiovisual
1.4. La construcció espacial del relat
1.5. Altres conceptes de narrativa i de llenguatge audiovisual. |
Tema 2. ABANS DE COMENÇAR A ESCRIURE
El guió, el guionista i les etapes del guió |
2.1. Què és un guió
2.2. El guió en els diferents mitjans
2.3. L’ofici del guionista
2.4. Les etapes del guió (en cinema i en televisió) |
Tema 3. LA IMPORTÀNCIA DE LA PRESENTACIÓ
El Pitching i el format |
3.1. Què és un Pitching?
3.2. Les regles del joc dels Pitchings
3.3. Qüestions de format
3.4. Programari per a escriure guions. |
Tema 4. EL GUIÓ EN EL CINEMA DE FICCIÓ
Idees, Estructures i Personatges |
4.1. De la idea a l’argument
4.2. L'estructura clàssica: plantejament, nus i desenllaç.
4.3. Estructures alternatives
4.4. Diferències estructurals segons la durada del guió
4.5. Elements estructurals: repetició, implantació, anticipació, suspens i sorpresa.
4.6. La construcció de personates: tipologies i tipus de transformacions.
|
Tema 5. ESCRIPTURES TRANSMEDIÀTIQUES
El guió en les webseries i altres productes transmedia.
|
5.1. El món digital: hipertext, hiperlectors i multinarratives
5.2. La nova televisió: noves maneres de narrar en les sèries del segle XXI.
5.3. Les websèries
5.4. Altres productes transmèdia. |
Tema 6. GUIÓ I CINEMA DOCUMENTAL |
6.1. Què, qui, com?
6.2. La importància de la documentació
6.3. No tot és atzar en el cinema documental...
6.4. El guió acaba en la sala de muntatge. |
Tema 7. EL GUIÓ EN LES SERIES DE TELEVISIÓ
|
7.1. Introducció a les sèries televisives
7.2. Què és un guió seriat?
7.3. La importància del capítol pilot
7.4. La creació de la temporada
7.5. La Bíblia |
Tema 8. PARLEM-HO
Diàlegs, monòlegs i soliloquis en la ficció audiovisual |
8.1. Definició i funcions del diàleg
8.2. Tipologies. El diàleg, el monòleg, el soliloqui i el comentari
8.3. Els diàlegs i els gèneres cinematogràfics
8.4. La construcció dels diàlegs i de les escenes en cinema i en televisió
8.5. Alguns consells per escriure un bon diàleg. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
20 |
50 |
Treballs |
|
13 |
80 |
93 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
5 |
10 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs.
Per altra banda, el tema 1 del programa funcionarà com a mòdul introductori a la matèria. En aquest tema desenvoluparem les estratègies i els conceptes bàsics que podem trobar en el procés de creació d’un relat audiovisual. L’objectiu d’aquest tema és que l’alumne es vagi familiaritzant amb determinats conceptes que aniran reapareixent al llarg del curs i que tenen a veure amb la narrativa i el llenguatge audiovisuals. Cal precisar que, d’igual manera, altres aspectes de narrativa que no apareixen en aquest capítol seran tractats més endavant, en funció de les necessitats teòriques i pràctiques de cada moment. |
Sessió Magistral |
Les dues hores setmanals de classes teòriques es dedicaran a explicar els diferents punts que conformen el temari de l'assignatura. L'objectiu és que l'alumne adquireixi els coneixements necessaris per a poder debatre i comentar a les classes pràctiques els exemples audiovisuals pertinents a cadascun dels nusos conceptuals de la matèria. Finalment, les classes magistrals hauran de servir als alumnes de fonament teòric per a l'elaboració del projecte final de l'assignatura: l'escriptura d'un guió. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Durant les sessions pràctiques de l'assignatura els alumnes hauran de realitzar diferents exercicis individuals o en grups per tal de treballar els diferents conceptes teòrics i les eines d'escriptura del guió audiovisual. |
Treballs |
Organitzats en parelles o individualment (segons la pràctica), els alumnes hauran de realitzar diferents exercicis escrits i/o audiovisuals relacionats amb el món del guió. Aquestes proves aniran des de l'elaboració d'un guió literari d'un curtmetratge, fins a l'enregistrament del capítol pilot d'una websèrie. |
Presentacions / exposicions |
Al llarg del curs i segons quina sigui la pràctica, els alumnes hauran de presentar i defensar els seus projectes davant de la resta de companys i de la professora de l'assignatura, que farà el paper de productora i n'avaluarà la seva viabilitat comercial. |
Atenció personalitzada |
Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne (especialment dels treballs que aquest hagi de realitzar, tant individualment com en grup) a través de tutories on line i tutories presencials. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs. |
Descripció |
Es durà una important tasca de seguiment de l'alumne (tant individualment com en grup) en les sessions pràctiques de l'assignatura. Paral·lelament a aquestes, l'alumne que ho consideri oportú podrà sol·licitar tutories on line o tutories presencials amb la professora. La intenció de les mateixes és la d'orientar l'alumne en la vessant pràctica de l'assignatura, així com aclarir els dubtes que puguin anar sorgint al llarg del curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Els alumnes hauran de realitzar diferents treballs pràctics al llarg del curs: l'elaboració d'un guió literari d'un curmetratge; la redacció d'un projecte per una Websèrie i la filmació del seu capítol pilot; i finalment la creació i enregistrament d'una escena dialogada. |
El pes de cada treball serà del 30%, 20% i 10% respectivament. |
Presentacions / exposicions |
|
Les presentacions (Pitchings) de cada alumne o parella d'alumnes tindran una durada màxima 5 minuts i es faran davant de la professora i de la resta de companys. |
La qualificació de l'exposició constituirà el 10% de la nota final. |
Altres |
|
La part teòrica està conformada per dos exàmens. Si l'alumne aprova el primer, aquest li servirà per alliberar matèria de cara al segon examen i li farà mitjana amb la nota que tregui d'aquest. Si l'alumne no aprova el primer examen, haurà d'avaluar-se de tota la matèria en el segon examen i la nota final que li quedarà de la part teòrica serà la nota que obtingui en aquesta segona prova. |
La qualificació dels exàmens constituirà el 30% de la nota final. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
PRIMERA I SEGONA CONVOCATÒRIA: - Es tracta d'una assignatura presencial. Es demana una assistència de com a mínim el 80% de les classes -tant pràctiques com teòriques. Els alumnes que no compleixin amb aquests mínims, hauran de presentar-se a l'examen de segona convocatòria i lliurar tots els exercicis requerits. - S'han d'aprovar cadascuna de les parts per separat (Teoria + Pràctica).En el cas de suspendre alguna de les parts aquesta s'haurà de recuperar a la segona convocatòria, indiferentment de les notes de les altres proves. - En el cas de plagi en qualsevol de les proves, l'assignatura queda automàticament suspesa, més enllà del resultat de les altres proves. - La part teòrica està conformada per dos exàmens. Si l'alumne aprova el primer, aquest li servirà per alliberar matèria de cara al segon examen i li farà mitjana amb la nota que tregui d'aquest. Si l'alumne no aprova el primer examen, haurà d'avaluar-se de tota la matèria en el segon examen i la nota final que li quedarà de la part teòrica serà la nota que obtingui en aquesta segona prova. AVALUACIÓ NO CONTINUADA: Els alumnes que no optin per l'avaluació continuada, hauran de lliurar a final de curs el següent material: - Un guió literari d'un curtmetratge de ficció (5-8 minuts de durada), amb la seva respectiva sinopsi i bíblia de personatges (20% de la nota). - La redacció d'un projecte per una Websèrie i la filmació del seu capítol pilot (15% de la nota). - La creació i enregistrament d'una escena dialogada, segons les directrius que li doni amb anterioritat la professora (15% de la nota). - Un treball monogràfic que consistirà en l'anàlisi del guió d'un llargmetratge. L'índex de la monografia serà lliurat per la professora (20% de la nota). Una vegada lliurat tot aquest material, l'alumne podrà realitzar l'examen final de l'assignatura. Aquest examen suposarà el 30% de la nota final. |
Bàsica |
BALLÓ, Jordi; PÉREZ, Xavier, La semilla inmortal. Los argumentos universales en el cine, Anagrama, 2007
CHION, Michel, Cómo se escribe un guión, Cátedra, 2009
COMPARATO, Doc, El guió. Art i tècnica d’escriure per al cinema i la televisió, UAB, 1989
FIELD, Syd, El libro del guión, Plot, 1994
GARCÍA JIMÉNEZ,Jesús, Narrativa audiovisual, Cátedra, 1993
MARÍN, Fernando, Cómo escribir el guión de un cortometraje. Guía para crear tu propio corto, Alba, 2011
MCKEE, Robert, El guión. Sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones., Alba, 2002
RODRÍGUEZ DE FONSECA, Francisco Javier, Cómo escribir Diálogos para Cine y Televisión, T&B Editores, 2009
SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis, De la literatura al cine: teoría y análisis de la adaptación, Paidós, 2000
SEGER, Linda, Cómo crear personajes inolvidables. Guía práctica para el desarrollo de personajes en cine, televisión, publicidad, novelas y narraciones cortas. , Paidós, 2000
TOBIAS, Ronald B., El guión y la trama. Fundamentos de la escritura dramática audiovisual, EIUNSA, 1999
TUBAU, Daniel, El guión del siglo 21. El futuro de la narrativa en el mundo digital, Alba, 2011
VV.AA, 55 propostes de guió per a llargmetratges., Columna, 1994
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL/12234103 |
|
|
Altres comentaris |
1. Es penalitzaran les faltes d'ortografia greus, tant en els exercicis pràctics, com en les proves parcials i en el projecte final.
2. Els alumnes que incorrin en algun acte de plagi en l'elaboració del guió o que copiïn durant els exàmens i proves que es faran al llarg del curs quedaran suspesos automàticament de l'assignatura.
3. L'assistència a les classes és obligatòria. Els alumnes que optin per l'avaluació continuada han d'assistir a un mínim del 80% de les classes, tant les de caràcter teòric com les de caràcter pràctic.
4. No està permès utilitzar els telèfons mòbils dins l'aula. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|