DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) TEORIA I ANÀLISI DE LES PRÀCTIQUES PROFESSIONALS EN PERIODISME Codi 12244111
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
MONTAGUT CALVO, MARTA
Adreça electrònica marta.montagut@urv.cat
Professors/es
MONTAGUT CALVO, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura ofereix teories i metodologies d'anàlisi de la producció periodística, el seu context i els seus productes. Els objectius de l'assignatura és aproximar als futurs periodistes als condicionats de la tasca informativa, des de l'estructura de les redaccions i les empreses periodístiques, fins al perfil sociològic i la cultura professional. S'aprofundeix en les rutines de producció com a processos de construcció dels missatges periodístics i es discuteixen les seves conseqüències a través de tècniques d'anàlisi del discurs. També s'exploren les tendències actuals en la configuració del treball periodístic i la participació de l'audiència.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. El periodisme com a professió El perfil sociològic del periodista
Rols del periodista: watchdog/gatekeeper/reframer
La redacció com a espai social
Economia política dels mitjans
2. Producció informativa La relació amb les fonts: de l'espiral del cinisme al cercle virtuós
Processos i rutines productives
Construcció social de la informació: agenda i frame building
3. Productes periodístics Anàlisi del discurs dels mitjans
Anàlisi de contingut
Frame analysis
Altres metodologies d'anàlisis
4. Tendències contemporànies en la producció periodística Processos d'innovació en les redaccions
Convergència, polivalència i multiplataforma
Precarietat laboral i nous professionals
5. Crisi de model o noves oportunitats pel periodisme? Nous usos socials de la informació
L'audiència activa i el periodisme ciutadà
Noves plataformes o nous mitjans?
La re-legitimació i re-definició del periodista professional

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
A7
30 30 60
Debats
B3
C4
23 23 46
Presentacions / exposicions
B3
C3
C4
1 5 6
Treballs
C3
1 31 32
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs
Sessió Magistral Durant dues hores a la setmana dedicarem la classe de teoria a explorar els diferents apartats del temari.
Debats Cada setmana hi haurà una lectura obligatòria, una projecció o una xerrada amb algun professional del periodisme que servirà de punt de partida per fer un debat a classe. Haureu de fer un resum de la lectura, la projecció o la xerrada i preparar idees per al debat.
Presentacions / exposicions En grups de dues persones, el darrer mes del semestre s'haurà de presentar a classe un cas relacionat amb el contingut de l'assignatura i coordinar el debat que es generi d'aquesta presentació. El cas presentat a classe pot ser la base per fer el treball teòric final.
Treballs En grups de dues persones, haureu de fer un treball de curs d'anàlisi de la cobertura informativa d'un tema concret per part de diferents mitjans de comunicació. Podeu utilitzar el cas exposat a la presentació.
Atenció personalitzada L'horari d'atenció al despatx és Dimecres de 11 a 13:00, però també podeu sol·licitar tutories a través del correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
L'horari d'atenció al despatx està pensats perquè pugueu consultar dubtes sobre la teoria i les activitats pràctiques a mesura que es desenvolupa el curs. No dubteu a visitar-me durant aquest horari o escriure'm un correu-e (marta.montagut@urv.cat) per trobar un altre moment. Horari: Dimecres de 11 a 12 hores.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Debats
B3
C4
Els resums o comentaris de lectures, projeccions i xerrades per al debat s'entregaran via Moodle i seran avaluats pel professor. 30%
Presentacions / exposicions
B3
C3
C4
La presentació de cas i moderació del debat tindrà un pes significatiu en la nota final. 30%
Treballs
C3
El treball de curs és el principal element de l'avaluació. 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per seguir l'avaluació continuada, caldrà presentar tots els resums o comentaris de lectures en la setmana que siguin encarregats, preparar la presentació pel dia que hagi estat assignada i fer el treball de curs. Qui no compleixi aquests requisits haurà de fer un examen final de teoria en segona convocatòria (30%) i presentar el treball de curs (40%) juntament amb una anàlisi de cas d'una redacció periodística (30%), seguint les instruccions que proporcioni el professor.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Allan, Stuart and Thorsen, Einar (eds.) (2009) Citizen Journalism: Global Perspectives. New York: Peter Lang.

Berger, Peter L. i Luckmann, Thomas (1988) La construcció social de la realitat. Barcelona: Herder.

Altheide, David (2004) “Media Logic and Political Communication”. Political Communication. 21 (3): 293-296.

Callaghan, Karen i Schnell, Frauke (2001) “Assessing the Democratic Debate: How the News Media Frame Elite Policy Discourse”.Political Communication, 18 (2): 183-212.

Casero, Andreu (2008) “Modelos de relación entre periodistas y políticos: La perspectiva de la negociación constante”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico. 14: 111-128.

Casero, Andreu (2009) “El control político de la información periodística”. Revista Latina de Comunicación Social. 64: 354-366

Capdevila, Arantxa; Ferran, Elena (en prensa) “El ‘recorte de la autonomía’. Posicionamiento mediático ante las declaraciones de Aznar y de Zapatero desde el análisis textual” en Castelló, Enric (ed.) (en prensa) La mediatización del conflicto político. Discursos y narrativas en el contexto español. Barcelona: Laertes.

Capella, Joseph i Jamieson, Katheleen (1997) Spiral of Cynicism: the press and the public good. Nova York: Oxford University Press.   

Castelló, Enric y Montagut, Marta (2011): “Journalists, reframing and party public relations consultants. Strategies in morning talk radio”. Journalism Studies, 12(4): 506-521.

Col·legi de Periodistes de Catalunya (2007) Llibre blanc de la professió periodística a Catalunya. Barcelona: Col·legi de Periodistes de Catalunya. Disponible en línia a http://www.periodistes.org/llista_de_documents?page=1 [12-05-2012]

Entman, Robert (1993) “Framing: Towards classification of a fractured paradigm”.  Journal of Communication, 43 (4): 51-58.

Domingo, David & Paterson, Chris (eds.) (2011) Making Online News. Volume 2: Newsroom Ethnography in the Second Decade of Internet Journalism. New York: Peter Lang.

Gamson y Modigliani (1989): “Media Discourse and Public Opinion on Nuclear Power: A constructionist approach”. American Joournal of Sociology. 95 (1): 1-37

Fishman, Mark (1980) La fabricación de la noticia. Buenos Aires: Ediciones Tres tiempos.

Igartúa, Juan José i Muñiz, Carlos (2004) “Encuadres noticiosos e inmigración: Un análisis de contenido de la prensa y televisión españolas”. Zer. 16:  87-104.

Jamieson, K. y Cappella J.N. (2009): Echo Chamber. Rush Limbaugh and the Conservative Media Establishment. Nova York: Oxford University Press

Kovak, Bill & Rosenstiel, Tom (2007) The Elements of Journalism: What Newspeople Should Know and The Public Should Expect. Three Rivers Press.

Lakoff, George (2008) No pensis en un elefant. Llenguatge i debat polític. Barcelona: Viena

McCombs, Maxwell (2004) Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.

Manning, Paul (2001) News and News Sources. Londres: Sage.

Miller, Mark M. i Parnell, Bonnie (2003) “The Spiral of Opportunity and Frame Resonance: Mapping the Issue Cycle in News and Public Discourse” a Reese, Stephen D.; Gandy, Oscar H i Grant, August E. (2003) Framing Public Life. Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World. New Jersey: Lawrence Elbaum Associates: 106-123

Norris, Pippa (2000) A virtous circle: Political Communication in Post-Industrial Democracies. Nova York: Cambridge University Press.

Pan, Zhongdang i Kosicki, Gerald M. (2003) “Framing as a Strategic Action in Public Deliberation” a Reese, Stephen D.;Gandy, Oscar H. i Grant, August E. (2003) Framing Public Life. Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World. New Jersey: Lawrence Elbaum Associates: 35-67

Ortega F. i Humanes, M. L. (2002) Algo más que periodistas. Sociología de una profesión. Madrid: Ariel.

Paterson, Chris & Domingo, David (eds.) (2008) Making Online News. Volume 1: The Ethnography of New Media Production. New York: Peter Lang.

Riffe, Daniel; Lacy, Stephen; Fico, Frederick (2005): Analyzing media messages using quantitative content analysis in research. Nova York: Routledge.

Rodero, Emma; Pérez Maíllo, Aurora; Tamarit, Ana (2009) “El atentado del 11 de marzo de 2004 en la Cadena SER desde la teoría del ‘framing”. Zer. 14 (26): 81-103

Shoemaker, Pamela; Reese, Stephen (1996) Mediating the message: Theories of influences on mass media content. Longman.

Soriano, Jaume (2007) L’ofici de comunicòleg. Métodes per investigar la comunicació. Vic: Eumo editorial.

Tuchman, Gaye (1983) La construcción de la noticia. Barcelona: Gustavo Gili.

Weaver, David H. (2008) Global journalism research: Theories, methods, findings, future. Blackwell.

Walgrave, S. &Van Aelst, P (2006) “The Contingency of the Mass Media’s Political Agenda Setting Power: Toward a Preliminary Theory”. Journal of Communication, 56: 88-109.

 

 

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PERIODISME A INTERNET/12244115


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FONAMENTS DEL PERIODISME/12244104
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent