DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ENSENYAMENT DE L'ESPANYOL COM A LLENGUA ESTRANGERA Codi 12264203
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Adreça electrònica antonio.nomdedeu@urv.cat
Professors/es
NOMDEDEU RULL, ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretèn apropar l'alumne/a a la metodologia de l'ensenyament de l'espanyol com a L2.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. El español en el mundo: el Instituto Cervantes y la enseñanza del español.
2. Orientaciones metodológicas para la enseñanza del español como L2.
3. Documentos de referencia para la enseñanza de E/LE: el Plan Curricular del Instituto Cervantes y el Marco de Referencia Europeo para las lenguas.
4. La enseñanza de la pronunciación y de la entonación.
5. La enseñanza del léxico y el uso del diccionario.
6. La enseñanza de la gramática.
7. La pragmática y la comunicación no verbal.
8. Análisis de materiales para la enseñanza y aprendizaje de E/LE.
9. La evaluación dentro y fuera del aula de español como L2. Los D.E.L.E.
10. Unidad Didáctica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 3 6
Sessió Magistral
A19
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
27 56 83
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitat de contacte i reflexió sobre els continguts del programa.
Sessió Magistral Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari. Exemples pràctics.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals
Atenció personalitzada Atenció per resoldre els dubtes i/o problemes que a l'alumne li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne serà atès pel professor per resoldre els dubtes i/o problemes que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions que tinguin a veure amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques que hagi de realitzar. Resolució de dubtes o bé de forma presencial (dimarts de 15h a 17h i dimecres de 15h a 16h) o bé a través del correu electrònic (antonio.nomdedeu@urv.cat).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B2
Activitats parcials relacionades amb els diferents continuts i elaboració d'un treball final (projecte d'unitat didàctica) de caràcter crític i creatiu on s'hauran de demostrar els coneixements adquirits sobre la didàctica de l'espanyol a estudiants estrangers. 85%
Altres  

La participació activa/constructiva a l'aula.

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La 2a convocatòria consistirà en la presentació d'un treball escrit (projecte d'Unitat Didàctica) i d'un examen escrit. El pes del treball serà del 50% i de l'examen del 50%.


Fonts d'informació

Bàsica

ALONSO, E. (1994). ¿Cómo ser profesor / a y querer seguir siéndolo? Madrid, Edelsa.

CONSEJO DE EUROPA, (2002) Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Instituto Cervantes y Editorial Anaya, Madrid. Disponible en:

ESTAIRE, Sheila La enseñanza de lenguas mediante tareas: principios y planificación de unidades didácticas. Disponible en: http://catedu.es/tarepa/fundamentacion/03_tareas_Sheila.pdf

INSTITUTO CERVANTES, (2006). Plan curricular del Instituto Cervantes, Instituto Cervantes, Biblioteca Nueva, Madrid, ( 3 vols). Disponible en:

MATTE BON, F.(1992): Gramática comunicativa del español (2 vol.), Madrid, Difusión.

NUNAN, D.(1996): El diseño de tareas para la clase comunicativa, Cambridge University Press, Cambridge.

RICHARDS, J.C., GARCÍA, A., MAS, J. M., RODGERS, T.S., (2009). Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas, 2ª EDICIÓN, Edinumen, Madrid.

SÁNCHEZ LOBATO, J. y SANTOS GARGALLO, I. (coords.): Vademécum para la formación de profesores. Enseñar español como segunda lengua (L2) / lengua extranjera (LE). SGEL. Madrid, 2004. (Prólogo de Humberto López Morales, epílogo de Guillermo Rojo.)

SÁNCHEZ PÉREZ, A. (1992): Historia de la enseñanza del español como lengua extranjera. Madrid: SGEL.

Complementària

CADIERNO, Teresa (2010). “El aprendizaje y la enseñanza de la gramática en el español como segunda lengua”. marcoELE. revista de didáctica ELE, núm. 10. Disponible en: http://marcoele.com/el-aprendizaje-de-la-gramatica/

ESTAIRE, Sheila (2004). “La programación de unidades didácticas a través de tareas”. RedELE, núm. 1. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_01/2004_redELE_1_04Estaire.pdf?documentId=0901e72b80e06811

HIGUERAS GARCÍA, Marta 2004. “Claves prácticas para la enseñanza del léxico” en La enseñanza de léxico en español como segunda lengua/lengua extranjera. Carabela 56, Alcobendas: SGEL. 5 – 25.

HIGUERAS GARCÍA, Marta (2007), "Técnicas para la enseñanza del léxico", Mosaico, MEC, pp. 37-42.

HIGUERAS GARCÍA, Marta (2008), "Nuevas técnicas para enseñar léxico", V Encuentro Práctico de Profesores de ELE Wurzburg. 30-31 mayo 2008.

IZQUIERDO GIL, Ma Carmen (2003): La selección del léxico en la enseñanza del español como lengua extranjera. Su aplicación al nivel elemental en estudiantes francófonos. Tesis doctoral, Universitat de València.

MARTÍN PERIS, Ernesto (2004). “¿Qué significa trabajar en clase con tareas comunicativas”. RedELE, núm. 0. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_00/2004_redELE_0_18Martin.pdf?documentId=0901e72b80e0c9e3

POCH OLIVÉ, Dolors (2004). “La pronunciación en la enseñanza del Español como Lengua Extranjera”. RedELE, núm. 1. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_01/2004_redELE_1_10Poch.pdf?documentId=0901e72b80e06885

YAGÜE, Agustín (2004). “ELE y ELAO. Hablando por los codos: enseñar gestos en la clase de español”. RedELE, núm. 1. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_01/2004_redELE_1_15Yague.pdf?documentId=0901e72b80e06d00

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent