DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) DIETES I NUTRICIÓ Codi 13214208
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BRAVO VÁZQUEZ, FRANCISCA ISABEL
Adreça electrònica franciscaisabel.bravo@urv.cat
Professors/es
BRAVO VÁZQUEZ, FRANCISCA ISABEL
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu general és donar als alumnes una visió general sobre l’evolució de la nutrició i la dietètica, i contextualitzar aquesta evolució en la societat actual on s’han produït importants avenços científico-tecnològics que permeten prevenir i diagnosticar patologies però, d’altra banda es veu sotmesa a una “sobrecàrrega calòrica”. Es presentaran les composicions d’algunes de les dietes actuals, així com els possibles beneficis que poden presentar en la salut. L’alumne hauria de assimilar la importància de la nutrició per fer front a les diferents etapes de la vida així com aquesta nutrició pot variar en funció de la presència de patologia. Finalment, l’alumne haure de comprendre el paper de la genòmica en l’establiment d’una nutrició individualitzada.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Nutrició i la dietètica: passat, present i futur. La Nutrició i la Dietètica a lo llarg de la història. Interacció de la biologia i la cultura en els nostres hàbits dietètics. Importància de la Nutrició en la salut i la malaltia. Perspectives de futur.
Tema 2. Dietètica elemental Orientació enfront l’abundància de recomanacions sobre el que s’ha de menjar. Sobreabundància de productes alimentaris.
Tema 3. Ingesta dietètica: valoració i validació. Técniques d’estudi de la ingesta dietética. Marcadors biològics per a la validació de la ingesta dietética.
Tema 4. Valoració de l’estat nutricional. Valoració individual. Valoració de l’estat nutricional en situacions específiques, en poblacions especials, etc. Epidemiologia nutricional. Mètodes de determinació de la composició corporal. Bioquímica clínica en la valoració nutricional (paràmetres bioquímics, immunològics...)
Tema 5 .Tipus de dietes. Conceptes generals i exemples pràctics. Dietes equilibrades/no equilibrades. Dietes cetogèniques. Dietes dissociades. Dieta mediterrània, etc
Tema 6. Nutrició en situacions fisiològiques especials. Embaràs, lactància, infància i adolescència, tercera edat, entrenament i esport.
Tema 7 .Nutrició aplicada a diverses situacions patològiques de l’individu:. Obesitat. Diabetes tipus 2. Diabetes gestacional. Malaltia cardiovascular. Intoleràncies alimentaries (Intolerància al gluten, a la lactosa, fructosa, etc). Errors innats del metabolisme (Galactosèmia, Fenilcetonúria). Tractament nutricional de les dislipèmies i diabetes tipus 2. Tractament nutricional de la celiaquia i fenilcetonúria. Nutrició i càncer (Nutrició i cancer de colon, prostata...). Nutrició en la prevenció i tractament de símptomes comuns gastro-intestinals.Nutrició i autisme.
Tema 8. Nutrició personalitzada (Nutrigenètica). Gens, dietes i patologia. Paper de les noves ciències òmiques (Genòmica, metabolòmica, proteòmica i lipidòmica) en la identificació de noves dianes terapèutiques en malalties diverses. SNPs. GWAS. Interaccions gens dieta. Transició nutricional. Genotip i fenotip estalviador. Exemples (MTHFR, Lipasa hepàtics, etc).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A13
20 23 43
Presentacions / exposicions
A13
4 9 13
Seminaris
A13
6 8 14
Atenció personalitzada
1.5 0 1.5
 
Proves mixtes
A13
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Presentacions / exposicions Presentació d’un tema relacionat amb la temàtica de l’assignatura, que serà assignat al principi de curs a cada grup de treball
Seminaris Es treballaran i discutiran articles científics i casos clínics relacionats amb la temàtica de l’assignatura i que s’entregaran amb antelació per a que els alumnes llegueixin i contestin a les preguntes.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada per resoldre els dubtes de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Cal que contacteu amb el professor responsable de l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A13
Contingut i forma d'una exposició oral 15% Preparació
5% Presentació oral
Seminaris
A13
Comentaris i crítica d'articles científics i casos clínics 5% Assistència
5% Participació
Proves mixtes
A13
Contingut de les sessions magistrals La qualificació d’aquestes proves (un total de 2 proves mixtes) representarà el 70% de la nota final. És imprescindible obtindre al menys 10 punts/ 20 per tal de poder superar l’assignatura.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En l'avaluació de la segona convocatòria es mantindrà la nota i el pes de la nota dels seminaris i la presentació del treball assignat.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Fonts d'informació

Bàsica
  • Gil Hernandez, A., Tratado de Nutrición (Vol I y III). Madrid : Médica Panamericana, cop. 2010

  • Cao Torija, MJ. Nutrición y Dietética. Barcelona [etc.] : Masson, cop. 2001

  • Salas Salvado, J. et al., Nutricion y Dietetica Clínica, Barcelona : Masson, cop. 2008

  • Cervera, P., Clapés, F., Rigolfas, R., Alimentación y Dietoterapia: (nutrición aplicada en la salud y la enfermedad). Madrid [etc.] : McGraw-Hill Interamericana, cop. 2004

  • Mataix, J., Nutrición y alimentación humana. Ed Ergon, Madrid, 2002

  • Mine Y., Miyashita K., Shahidi F., Nutrigenomics and proteomics in health and disease :food factors and gene interactions, Ames, Iowa : Wiley-Blackwell, cop.2009.

  • Stipanuk M.H., Caudill M.A., Biochemical, physiological, & molecular aspects of human nutrition St. Louis, Missouri : Elsevier Saunders, cop. 2013

  • Coulston A.M., Rock C.L., and Monsen E.R., Nutrition in the prevention and treatment of disease, Publicació San Diego, Calif. : Academic Press, cop. 2001

  • Biomedicine and preventive nutrition [Recurs electrònic] Publicació Amsterdam: Elsevier Masson, 2011

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BIOQUÍMICA DE LA NUTRICIÓ/13214118
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent