Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Història de la alimentació |
L’alimentació dels nostres ancestres. L’alimentació i la dietètica en la cultura egípcia. L’alimentació y la dietètica en la Grècia clàssica. L’alimentació dels pobles pre romans a la península ibèrica. L’alimentació y la dietètica en l’antiga Roma. L’alimentació cristiana en l’Occident durant l’Edat Mitja, la dietètica i ell simbolisme dels aliments. Alimentació, dietètica i nutrició a l’al-Andalus. Flux d’aliments entre continents: la primera globalització.
Història de les hambrunes. Els trastorns del comportament alimentari a través de la història. L’obesitat a través de la història. Història de la deficiència del iode. Història de les vitamines. Història de l’alimentació infantil. Història de metabolisme energètic i proteic. Història de la conservació dels aliments. L’alimentació i la nutrició contemporànies: realitat i futur. Història de la dietètica i la nutrició al nostre país i al mon. Problemes alimentaris del futur.
|
L'alimentació: un fenomen biocultural |
1. ¿Alimentar-se i/o nodrir-se?. De les relacions entre la naturalesa i la cultura
2. Usos atribuïts als aliments: les funcions sòcioculturals de l'alimentació
|
Maneres de fer, maneres de pensar, maneres de menjar |
1.- Factors condicionants dels comportaments alimentaris
2.- Influència de les variables sòciodemogràfiques en els comportaments alimentaris
3. El procés migratori i l’alimentació. Impacte de la immigració sobre canvis en patrons alimentaris i les seves repercussions sobre la salut. Patrons alimentaris tradicionals en els països d’origen dels principals col•lectius d’immigrants que es troben en Espanya: Marroc, Senegal, Filipines, Xina, Pakistan i República Dominicana. Adaptacions en els països d’acollida.
|
Religió, celebracions i alimentació en diferents cultures |
Influència de la religió en la alimentació. Funcions terapèutiques i religioses dels aliments.
|
Tendències en l'alimentació contemporània |
1. La industrializació de l'alimentació: de la cuina a la fàbrica
2. La diversitat de l’oferta alimentària: entre els aliments-serveis i els productes de la terra
3. La desestructuració dels comportaments alimentaris
4. Maneres de menjar avui: el cas de la societat espanyola
|
Seguretat i inseguretat alimentària al món |
1. Fam i pobresa a les societats contemporànies
2. Definició del problema: dades i xifres
3. Teories i mites sobre la fam
|
Alimentació, cos i cultura |
1. Evolució de les imatges culturals del cos: una anàlisi transcultural
2. La incidència dels factors socioculturals en els transtorns de la conducta alimentària
|
Construcció teòrica de l'antropologia de l'alimentació |
Diferents enfocaments en la recerca en antropologia |
Pràctiques |
Resolució del quadern de pràctiques sobre texts seleccionats amb preguntes sobre aspectes històrics, antropològics i de interculturalitat .
Treball en grup dels tema plantejat als seminaris.
Presentació i defensa dels resultats del treball en grup. |
Seminari |
Relació entre les cultures i la importància de les celebracions en el comportament alimentari |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
21 |
42 |
63 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
22 |
52 |
74 |
Seminaris |
|
3 |
3 |
6 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves orals |
|
2 |
0 |
2 |
Proves de desenvolupament |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació teòrica d'alguns temes a tota la classe |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Sessions de treball en grups petits de 20 alumnes aproximadament, on es treballarà el desenvolupament dels aspectes històrics, antropologics i culturals d'un tema comú. |
Seminaris |
Exposició i debat entre diferents situacions |
Atenció personalitzada |
Els alumnes podran contactar amb els professors al finalitzar les classes teòriques per plantejar les seves qüestions i acordar una reunió si es necessari.
També poden fer consultes els dilluns de 13-15h en el despatx del professor.
|
Descripció |
Els alumnes podran contactar amb els professors al finalitzar les classes teòriques per plantejar les seves qüestions i/o acordar una reunió si es necessari.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Exàmen escrit |
50% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Avaluació conituada de les pràctiques (20%)
L’avaluació es realitzarà mitjançant un treball en grup que s’haurà d’exposar oralment. (30%)
Es considera necessària l'assistència al 90% de les pràctiques, per a presentar-se a l'examen escrit.
Es valora la comunicació assertiva, la puntualitat, la participació i el comportament i l'actitud cap als altres. (5%)
|
50%
|
Seminaris |
|
Els coneixements d'aquest semianri s'avaluaran a l'examen escrit |
|
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a poder fer mitjana entre les diferents proves d'avaluació, s'ha d'obtenir com a mínim un 40% de la nota màxima en cada prova. S'aprova amb el 50% de la puntuació màxima possible. En les activitats avaluatives de les proves i en la revisió d'exàmens no està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L'incompliment d'aquesta norma invalida la prova d'avaluació. |
Bàsica |
|
· Contreras J., Gracia M., 2005. Alimentación y Cultura. Perspectivas antropológicas. Ed. Ariel.
· Germov J, Williams L. A., 1999. Sociology of food and nutrition. The Social Appetite . Ed. Oxford University Press. UK
· Harris M., 1985. Bueno para comer. Ed. Alianza (España).
· Serra Majem L, Aranceta Bartrina J., 2006. Nutrición y Salud Pública . 2ª Edición. Ed. Masson. Barcelona.
. Jordi Salas-Salvado (Editor), Pilar Garcia-Lorda (Editor), Jose M. Sanchez Ripolles (Editor). La alimentacion y la nutricion a traves de la historia (Spanish Edition). Publisher: Editorial Glosa, S.L. ISBN: 8474292573 Edition: Hardcover; 2005-12-01
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|