DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LES RELACIONS LABORALS Codi 15204003
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
FURRIOLS ESPONA, CLARA
Adreça electrònica clara.furriols@urv.cat
Professors/es
FURRIOLS ESPONA, CLARA
Web
Descripció general i informació rellevant Evolució dels esdeveniments més significatius de la història social i política contemporània a Europa posant un èmfasi especial a les institucions pròpies del dret del treball a Europa però també al nostre país.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Conceptes bàsics de la Història de les Relacions Laborals. Evolució històrica i jurídica de les Relacions Laborals.
Tema 2 La revolució industrial i les relacions laborals.
Tema 3 Orígens de la legislació laboral: la intervenció estatal.
Tema 4 Relacions laborals i sindicalisme.
Tema 5 Constitucions i drets socials.
Tema 6 Tractats Internacionals i drets socials. La OIT.
Tema 7 Aproximació a la legislació laboral espanyola contemporània.
Tema 8 Relacions laborals i Estat del benestar.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A5
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A5
40 60 100
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A4
A5
C5
15 23 38
Atenció personalitzada
A4
A5
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A4
A5
1 2 3
Proves objectives de tipus test
A4
A5
1 2 3
Proves objectives de preguntes curtes
A4
A5
1 3 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informació bàsica impartida pel professor/a el primer dia de curs sobre el contingut i funcionament de l'assignatura
Sessió Magistral Classes teòriques impartides pel professor/a
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària De forma individual o treballant en grup, es realitzaran seminaris, comentaris i/o treballs sobre:
a) textos seleccionats
b) lectures d'articles, llibres, etc.
Els comentaris es podran preparar amb material complementari fora de l'aula, i podran ser exposats a classe
Atenció personalitzada Es realitzaran tutories individuals o en grup per aquells/es alumnes que ho sol.licitin per la resolució de dubtes sobre la matèria impartida a l'aula.

Les tutories seran sol.licitades via correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
S'informarà de l'horari en el primer dia de curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A4
A5
Prova tipus test que inclou 20 preguntes tancades de resposta múltiple. Les respostes positives sumen 1 punt. Les respostes negatives resten 1/4 de punt. Les respostes en blanc no compten. El mínim per aprovar són 12 punts.Es valora sobre 10. 40%
Proves objectives de tipus test
A4
A5
Prova tipus test que inclou 20 preguntes tancades de resposta múltiple. Les respostes positives sumen 1 punt. Les respostes negatives resten 1/4 de punt. Les respostes en blanc no compten. El mínim per aprovar són 12 punts.Es valora sobre 10. 40 %
Proves objectives de preguntes curtes
A4
A5
Prova de desenvolupament que inclou preguntes curtes sobre el temari, comentaris de textos, articles, treballs, seminaris, etc. ; Es valora sobre 10. Es té en compte la correcta ortografia, redacció, anàlisi i comprensió del tema, i es podran descomptar fins a un màxim de 2 punts de la nota final de la prova. 20 %
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de la segona convocatòria es realitzarà amb els mateixos criteris i metodologies que la primera convocatòria.

Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa.


Fonts d'informació

Bàsica M.Alonso Olea, Introducción al derecho del trabajo, , Madrid, 1994
M. Aizpuru-A. Rivera, Manual de historia social del trabajo, , Madrid, 1994
A. Montoya Melgar, Ideología y lenguaje en las leyes laborales España, 1873-1978, , Madrid, 1992
E. Borrajo Dacruz, Introducción al derecho del trabajo, 10 Ed., Madrid, 1990
J. Rule, Clase obrera e industrialización. Historia social de la revolución industrial británica (1750-1850), , Barcelona, 1990
M.A. Purcalla Bonilla-A. Jordà Fernández, Las Relaciones Laborales en España hasta la Constitución de 1978, 1ª, Madrid, 2007

Complementària AAVV, La legislación social en la hsitoria de España, , Cortes Generales, Madrid, 1987
G. Ambrosius, Historia social y económica de Europa en el s. XX, , Madrid 1992
R.Aracil et. alt., El mundo actual. De la segunda Guerra Mundial a nuestros días, , Barceloa, 1995
M. Baldo Lacomba, La revolución industrial, , Madrid, 1993
S. Castillo Forcadell, El trabajo a través de la historia, , Madrid, 1997
S. Castillo Forcadell, Historia social en España: actualidad y perspectivas, , Madrid, 1991
R. Cotarelo, Del Estado del Bienestar al Estado del Malestar, 2ª Ed., Madrid, 1990
J. Droz, Historia general del socialismo, , Barcelona 1989
B. González Moreno, El Esatdo social. Naturaleza jurídica y estructura de los derechos sociales, , Madrid, 2002
A. martín Valverde, et. alt., La legislación social en la historia de España. De la revolución liberal a 1936., , Madrid, 1987
A. Montoya Melgar, Ideología y lenguaje en las leyes laborales, España 1873-1978, , Madrid, 1992
N. Hampson, Historia social de la Revolució francesa, , Madrid, 1989
M. Palomequé López, Derecho del trabajo e ideología, , Madrid, 1989
A. Schubert, Historia social de España, 1800-1990, , Hondarríbia, 1990
Mª Teresa Sosa Mancha, La emergencia del contrato de trabajo (la odificación civil y los proyectos de Ley e contrato de Trabajo, 1821-1924), Madrid 2002, , Madrid, 2002
A. Soto Carmona, El trabajo industrial en la España contemporánea, , Madrid, 1989
M. Tuñon de Lara, Metodología de la historia social en España, , Madrid, 1984

Recomanacions


 
Altres comentaris
És convenient comptar amb uns coneixements previs i suficients del desenvolupament històric europeu.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent