DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) COMUNICACIÓ I SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ Codi 15224001
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
RODRÍGUEZ PEREA, ENCARNACIÓN
Adreça electrònica nani.rodriguez@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ PEREA, ENCARNACIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén dotar l’estudiant de coneixements generals sobre el món de la comunicació social o de masses i les lògiques de funcionament dels mitjans de comunicació en un context de societat global i multicultural. L’estudiant adquirirà c habilitats per a l’anàlisi i per al treball amb i per als mitjans.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció general 1.1. El paradigma comunicatiu
1.2. La construcció social de la realitat
1.3. Mitjans i control social
1.4. Conceptes bàsics: comunicació de masses, objectivitat, sensacionalisme, manipulació, propaganda, pluralisme, accés, control democràtic, opinió pública...
2. Els emissors 2.1. El sistema mediàtic a Espanya, Catalunya i Tarragona: estructura i polítiques de comunicació
2.2. La producció periodística: noticiabilitat, rutines i agenda.
2.3. Les fonts d’informació: el paper dels gabinets i de les agències.
3. Els suports o canals 3.1. La premsa: característiques, condicionants, potencialitats. Models de premsa.
3.2. La ràdio: característiques, condicionants, potencialitats. Models de programació radiofònica.
3.3. La televisió: característiques, condicionants, potencialitats. L’arribada de la TDT. Models de televisió.
3.4. Internet i nous mitjans: característiques, condicionants, potencialitats.
4. Els missatges: models, gèneres i formats 4.1. Els gèneres periodístics en premsa, ràdio i televisió.
4.2. Control democràtic i autocontrol. El CAC i el codi deontològic del Col•legi de Periodistes.
4.3. Els gèneres de programes i formats audiovisuals.
4.4. Programació i graelles.
4.5. La publicitat i el patrocini.
5. Representació mediàtica i conflicte social 5.1. El poder de la representació mediàtica.
5.2. Tipus de distorsió representacional: infrarepresentació, biaix representacional, estereotip.
5.3. Els mitjans com a plataformes identitàries.
6. Recepció i influència 6.1. L’estudi de l’audiència: mètodes quantitatius i qualitatius.
6.2. Principals teories de la recepció i de l’opinió pública.
6.3. Mitjans i mobilització ciutadana.
6.4. Accés i participació dels ciutadans i de les organitzacions als mitjans.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A9
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A9
30 38 68
Treballs
A9
C2
15 35 50
Presentacions / exposicions
A9
C3
10 2 12
Atenció personalitzada
A9
1.1 0 1.1
 
Proves mixtes
A9
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del contingut, el desenvolupament i l'avaluació de l'assignatura amb el desenvolupament d'algunes activitats.
Sessió Magistral Sessions presencials en què la professor desenvoluparà el temari.
Treballs Elaboració de treballs escrits i audiovisuals per desevolupar competències comunicatives.
Presentacions / exposicions Visionat, anàlisi i avaluació de l'exposició realitzada davant públic real.
Atenció personalitzada Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment i avaluació de cadascú dels treballs de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
Es faran tutories personalitzades a petició de l'alumnat.Realització de tutories grupals i individuals que proporcionen seguiment de cadascú dels treballs de l'alumne.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A9
C2
Elaboració de diversos treballs escrits o audiovisuals 60% de la nota final.
Presentacions / exposicions
A9
C3
Exposició a classe del treball de grup. Entre trenta minuts i un hora d'exposició en la que els alumnes es poden acompanyar de tot tipus de documentació escrita i materials audiovisuals. A més han de dinamitzar un debat posterior sobre la temàtica exposada amb la resta de l'alumnat.
10% de la nota final.
Proves mixtes
A9
Prova de coneixements dels continguts impartits a les classes teòriques, seminaris pràctics i exposicions dels treballs dels propis alumnes reforçats amb les lectures recomanades. 30% de la nota final.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

(1a convocatòria) AVALUACIÓ CONTINUADA:


S'han d'aprovar les tres parts per separat (el treball+exposició de grup, les proves pràctiques i la prova mixta). En el cas de suspendre alguna de les parts aquesta s'haurà de recuperar a la segona convocatòria (les proves pràctiques es recuperaran amb un suplement d'examen sobre les lectures de l'assignatura).
L'avaluació continuada és exclusivament per als alumnes que assisteixen regularment a classe. D'acord amb això un 80% d'assistència a les classes previes a cada prova avaluable és imprescindible per poder fer-la. De no ser així l'alumne ha de seguir el sistema d'avaluació final.



(2a convocatòria) AVALUACIÓ CONTINUADA O FINAL:
Aquesta convocatòria és per a aquelles persones que no han superat l'avaluació continuada a la primera convocatòria o segueixen el sistema d'avaluació final.
Aquells alumnes que han seguit el sistema d'avaluació continuada han de recuperar exclusivament aquelles parts que no han superat a la primera convocatòria: treball+exposició de grup, proves pràctiques o prova mixta. Les proves pràctiques es recuperaran amb un suplement d'examen sobre les lectures de l'assignatura.
Per als alumnes que han seguit el sistema d'avaluació final la segona convocatòria consisteix en un examen teòric de tots els continguts del curs, un complement d'examen de les lectures incloses en el dossier de l'assignatura i la presentació d'un treball en torn a un aspecte del temari assignat per la professora.

Fonts d'informació

Bàsica


Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent