DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ANTROPOLOGIA SOCIAL I CULTURAL Codi 15224002
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
BODOQUE PUERTA, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.bodoque@urv.cat
Professors/es
BODOQUE PUERTA, YOLANDA
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura és una introducció a la definició dels conceptes fonamentals de l'Antropologia Social i Cultural, de manera que l'alumne de Treball Social els assimili i els incorpori al conjunt de coneixements que, des de diferents disciplines, se li van donant sobre el sistema social i cultural, al llarg dels tres anys d'estudis.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Conceptes i informació prèvia. Què és l’Antropologia Social i Cultural?. Com i amb què treballa? Què pot aportar al Treball Social? •Etnografia, Etnologia i Antropologia. Raça i cultura.
•Què és la cultura per l’antropologia? Fins on ens pot portar aquest concepte?
•El procés de transmissió de la cultura. Endoculturació, aculturació, assimilació i integració cultural.
•Les diferents formes de descobrir i entendre els "altres". L'etnocentrisme i el relativisme cultural.
•L'objecte de l'Antropologia i l'especificat del seu enfocament respecte a d'altres ciències socials.
•El mètode i les tècniques de l'antropologia. El mètode etnogràfic i la intervenció del Treball Social
•L’aportació de l’Antropologia al Treball social.
Tema 2. La reflexió antropològica. D’on ve i cap on va? •El naixement de la reflexió antropològica.
•La constitució de l'Antropologia com a ciència: l'evolucionisme social.
•L’antropologia acadèmica. Determinismes, possibilismes i relativismes.
•L'Antropologia aquí i ara. Urbanització, marginació i postmodernitat.
Tema 3. L’economia com a eina per a la comprensió de les societats. •El sistema econòmic com a base organitzativa. Tothom té economia? Què és un sistema econòmic?
•La producció: els factors i les relacions de producció. Què produeixen i com organitzen la producció de béns i serveis les diferents societats? Com repercuteix el sistema productiu en l’estructura social?
•Formes de distribució i consum de la producció. Com arriben fins als grups socials els béns i serveis produïts? Les alternatives al sistema de mercat.
•Hi ha economies més racionals que altres? Reflexió sobre la universalitat de la racionalitat econòmica.
Tema 4. Sistemes organitzatius: parentiu i cultura •Àmbit i límits del parentiu. Per què l’Antropologia s’ocupa del parentiu? De com les societats construeixen el llenguatge del parentiu.
•Els diferents sistemes de reclutament dels parents: la filiació.
•Pares, fills, ascendents i descendents: com s’agrupen? Els grups de filiació: llinatges, clans i parenteles.
•Els parents afins. Per què i com es produeixen les unions matrimonials?
•Què és una família? Totes les societats en tenen? A què responen les diferències de les estructures familiars?
•Les noves formes familiars. Reestructuració familiar o desestructuració familiar?
Tema 5.- La política i l’organització de les societats •Què és això de la política. Organització social, ordre social, poder i autoritat.
•Cultura, norma, consuetud i llei. La diferència i l’alteritat com a forma de control de la desviació.
•Com ens organitzem les societats? Panoràmica transcultural dels diferents models d’organització social: banda, tribu, cabdillatge i estat.
•La construcció de la diferencia social: l’edat i el gènere com a formes de construcció de desigualtat.
•L'estratificació social: rangs, estaments i classes socials.
Tema 6. Les ideologies i la construcció de la realitat que ens envolta •Organització religiosa i societat. Mite, simbolisme i ritual.
•El concepte d'ideologia.
•La construcció social de la realitat. Les realitats són aparences?
•La malaltia com a metàfora de la realitat social.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A11
1 1 2
Sessió Magistral
A1
A11
50 4 54
Resolució de problemes, exercicis
A1
A11
10 10 20
Treballs
A1
A11
13 28 41
Atenció personalitzada
A1
A11
10 20 30
 
Proves de desenvolupament
A1
A11
2 1 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà els/les estudiants en la lògica de l'assignatura (objectius, continguts, metodologia i avaluació). Moments i vies de contacte amb el professor al llarg del curs.
Sessió Magistral Exposició sistemàtica dels continguts bàsics de l'assignatura per part de la professora tal com es distribueixen dins dels dos grans blocs temàtics dels diferents temes.
Resolució de problemes, exercicis
Eventual proposta d'exercicis relacionats amb la lectura d'algun text (comentari) o amb algun dels temes exposats a classe (sense pes a la nota).
Treballs S'haurà de presentar un resum de cadascuna de les lectures obligatòries per a cada tema (activitat amb pes a la nota)


Atenció personalitzada Els alumnes poden demanar una cita (mitjançant correu electrònic) amb la professora per aclarir dubtes.

Atenció personalitzada
Descripció
Es preveu que la professora tingui un horari d'atenció al despatx per resoldre els dubtes que puguin sorgir en l'exposició dels continguts feta a classe.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
A11
Els i les estudiants hauran de redactar un treball de síntesi de cadascuna dels films visionats on s'analitzin els continguts dels amb els temes donats a la classe. 45%
Proves de desenvolupament
A1
A11
Examen. 45%
Altres  

Es proposaran exercicis pràctics relacionats amb els temes del programa que hauran de ser lliurats. A més presentaran optativament un resum de lectures relacionades amb cadascun dels temes del programa Es valorarà la participació i la presència.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a la segona convocatòria es preveu que els i les estudiants que no hagin superat l'examen o no s'hagin presentat, tornin a fer una prova de similars característiques. Pels i per les que no hagin superat o presentat el treball es preveu la realització de la ressenya d'un llibre de la bibliografia del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

BALANDIER, Georges.(1976).Antropología política. Barcelona. Península

BOHANAN, Paul; GLAZER, Mark.(1992) Antropología. Lecturas Madrid. Mc Graw-Hill

COMAS D'ARGEMIR, D. (1998) Antropología económica. Barcelona. Ariel

DIAMOND, S. i BELASCO, B.(1982) De la cultura primitiva a la cultura moderna. Barcelona. Anagrama

FEIXA, C. (1998) De jóvenes, bandas y tribus. Barcelona. Anagrama

GEERTZ, C.(1987) La interpretación de las culturas. Barcelona. Gedisa.

HARRIS, M.(1981) El desarrollo de la teoría antropológica. Madrid. Siglo XXI.

KAHN, J.S. (ed.).(1975) El concepto de cultura. Textos fundamentales. Barcelona. Anagrama.

LEVI-STRAUSS, C.(1968) Antropología Estructural. Buenos Aires. Eudeba.

LLOBERA, J.R. (ed.).(1976) La Antropología como ciencia. Barcelona. Anagrama.

LLOBERA, J.R. (1990) La identidad de la antropología. Barcelona. Anagrama.

LUQUE, E. (1996) Antropología política. Ensayos críticos. Barcelona. Ariel Antropología

MARTINEZ VEIGA, U. (1990) Antropología econòmica. Barcelona. Icària

MERCIER, P.(1976) Historia de la Antropología. Barcelona. Península

MORENO, I.(1979) Cultura y modos de producción. Madrid. Nuestra cultura

ROCA i GIRONA, J.(1998) Antropología industrial. Barcelona. Ariel

ROMANÍ, O. (1999) Las Drogas. Sueños y razones. Barcelona. Ariel

SEGALEN, M. (1997) Antropología histórica de la família. Barcelona. Taurus Universitària

SAN MARTIN, J. (1992) La antropología: ciencia humana, ciencia crítica. Barcelona. Montesinos

WINCH, P. (1994) Comprender una sociedad primitiva. Barcelona. Paidós

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
COMUNICACIÓ I SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ/15224001
SOCIOLOGIA/15224006
TÈCNIQUES QUALITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL/15224111
TREBALL DE FI DE GRAU/15224301

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
COMUNICACIÓ I SOCIETAT DE LA INFORMACIÓ/15224001
SOCIOLOGIA/15224006
TÈCNIQUES QUALITATIVES D'INVESTIGACIÓ SOCIAL/15224111

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent