DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ESTRUCTURA DE LA POBLACIÓ I DESIGUALTAT SOCIAL Codi 15224007
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VALLS FONAYET, FRANCESC
Adreça electrònica francesc.valls@urv.cat
liviucatalin.mara@urv.cat
Professors/es
VALLS FONAYET, FRANCESC
MARA ., LIVIU CATALIN
Web http://estructuraidesigualtats.blog.cat
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es realitza un estudi aprofundit de els indicadors i els procediments utilitzats en l'anàlisi de la població i en l'anàlisi quantitativa de la desigualtat social i de la pobresa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC I. FONAMENTS DEMOGRÀFICS, ESTRUCTURA DEMOGRÀFICA I POLÍTIQUES DE POBLACIÓ Tema 1. Els indicadors demogràfics i la notació en demografia.
Tema 2. La transició demogràfica i l'estructura demogràfica mundial actual.
Tema 3. Estructura demogràfica a Catalunya i a l'Estat.
Tema 4. Polítiques demogràfiques.
BLOC II. ESTRATIFICACIÓ SOCIAL: EL POSICIONAMENT DE L'INDIVIDU DINS LA SOCIETAT Tema 5. Concepte i sistemes d'estratificació social: control social i estratificació de la consciència.
Tema 6. Teories sobre l'estratificació social: conflicte o consens?
BLOC III. DESIGUALTATS SOCIALS, POBRESA I EXCLUSIÓ Tema 7. Fonaments conceptuals de la pobresa i l'exclusió social.
Tema 8. Quins indicadors utilitzem per a mesurar la desigualtat, l'exclusió i la pobresa?

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A2
1 0 1
Sessió Magistral
A2
C3
22 30 52
Sessió Magistral
A2
C3
28 30 58
Seminaris
A2
A11
C3
8 30 38
Atenció personalitzada
A2
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del temari, del funcionament de l'assignatura i dels mecanismes d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició per part del professor dels continguts bàsics de la matèria, teòrics i pràctics.
Sessió Magistral Exposició per part del professor dels continguts bàsics de la matèria, teòrics i pràctics.
Seminaris Participació grupal en seminaris pràctics sobre diverses temàtiques proposades a principi de curs. Lectura, debat i crítica de lectures relacionades amb els continguts.
Atenció personalitzada Tutories i orientació relatives als continguts de l'assignatura, en hores de dedicació o a través del correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor atendrà l'alumnat de forma personalitzada tant presencialment en els horaris de tutories com a través de la plataforma Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
C3
Realització d'una prova mixta (preguntes tipus test i realització d'exercicis analítics) sobre el Bloc I de l'assignatura.

40%
Sessió Magistral
A2
C3
Realització d'una prova mixta (preguntes tipus test i realització d'exercicis analítics) sobre els Blocs II i III de l'assignatura. 40%
Seminaris
A2
A11
C3
Participació grupal en seminaris específics. Cada seminari aprofundirà sobre una de les quatre temàtiques proposades a principi de curs, lligades als continguts de l'assignatura. Per cada temàtica es proposaran 3 lectures que caldrà llegir, analitzar i comentar. Finalment, l'alumnat haurà de realitzar un treball grupal (exclusivament per la temàtica que hagi escollit). 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria s'avaluarà de la següent forma:

a) Un examen que englobarà el conjunt de continguts de l'assignatura, estructurat en una part tipus test i una altra d'anàlisi i realització d'exercicis analítics. Aquest examen representarà el 80% de la nota final.b) L'entrega del treball (aquesta vegada a nivell individual) equivalent a la primera convocatòria, basat en la lectura, anàlisi i revisió crítica de tres lectures corresponents a una de els temàtiques proposades a principi de curs.

Fonts d'informació

Bàsica

BLOC 1: FONAMENTS DEMOGRÀFICS, ESTRUCTURA DEMOGRÀFICA I POLÍTIQUES DE POBLACIÓ

 

Livi Bacci, M. (1993). Introducción a la demografía. Barcelona: Ariel.

Livi Bacci, M. (1999). Historia de la población europea. Barcelona: Crítica.

Tapinos, G. (1990). Elementos de demografía, Madrid: Espasa Universidad.

Vinuesa, J. i Puga, D. (2007), Técnicas y ejercicios de Demografía. Madrid: Instituto Nacional de Estadística.

 

BLOC 2: ESTRATIFICACIÓ SOCIAL: EL POSICIONAMENT DE L'INDIVIDU DINS LA SOCIETAT

Bauman, Z. (2001). La posmodernidad y sus descontentos. Tres Cantos: Akal.

Beck, U. (1998). La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.

Berger, P. (1995). Invitació a la sociologia. Barcelona: Herder.

Bourdieu, P. (2000). La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.

Bourdieu, P. (2008). Cuestiones de sociología. Tres Cantos: Istmo/Akal.

Esping-Andersen, G. (1990). The Three Worlds of Welfare Capitalism. Cambridge: Polity Press.

Mannheim, K. (1993). “El problema de las generaciones”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 62, pp. 193-244.

 

BLOC 3: DESIGUALTATS SOCIALS, POBRESA I EXCLUSIÓ

Ayala, L. (coord.). (2008). Desigualdad, pobreza y privación. Madrid: Fundación FOESSA / Caritas.

Bourdieu, P. (1999). La miseria del mundo. Madrid: Akal.

Castel, R. (1997). La metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Buenos Aires: Paidós.

Estivill, J. (2003). Panorama de la lucha contra la exclusión social. Conceptos y estrategias. Ginebra: Organització Internacional del Treball.

Gómez, C. (coord.). (2008). Informe de la Inclusión Social en España 2008. Barcelona: Fundació Caixa Catalunya.

Paugam, S. (2007). Las formas elementales de la pobreza. Madrid: Alianza Editorial.

Sen, A. (1995). Nuevo examen de la desigualdad. Madrid: Alianza Editorial.

Tortosa, J. M. (1993). La pobreza capitalista. Madrid: Tecnos.

Wacquant, L. (2006). Castigar els pobres. El nou govern de la inseguretat social. Barcelona: Edicions 1984.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent