DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) DRETS SOCIALS Codi 15224010
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Dret Públic
Coordinador/a
MERINO SANCHO, VÍCTOR MANUEL
GALIANA SAURA, ÁNGELES
Adreça electrònica angeles.galiana@urv.cat
victor.merino@urv.cat
Professors/es
GALIANA SAURA, ÁNGELES
MERINO SANCHO, VÍCTOR MANUEL
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixement del marc conceptual dels drets econòmics, socials i culturals; la seva regulació jurídica amb el corresponent desenvolupament legislatiu i jurisprudencial; així com l´explicació dels aspectes rellevants d´alguns dels drets socials més significatius.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
I. Els drets socials com a drets humans I. Introducció
I.2. La ciutadania liberal i el procés de positivació
I.3. El procés de generalització dels drets: el trànsit de l´estat liberal a l´estat social
I.4. L´evolució en el reconeixement dels drets: el procés d'internacionalització
I.5. El procés d´especificació dels drets
I.6. Els drets socials com a drets fonamentals
II. Els fonaments dels drets socials II.1. La igualtat
II.2. La llibertat
III. El dret a una alimentació adequada III.1. El seu caràcter transversal
III.2. El contingut del dret a l´alimentació
III.3. Mesures orientades i obligacions estatals
III.4. Supósits de violació del dret
IV. El dret a un habitatge digne. IV.1. Obligacions estatals
IV.2. Elements del dret a l'habitatge
IV.3. Justiciabilitat del dret a l'habitatge
IV.4. Els desallotjaments forçats
V. El dret a l´educació i la cultura V.1. El dret a l´educació: regulació jurídica, contingut i significat, objecte i titularitat, eficàcia i garanties
V.2. El dret a la cultura: concepte i manifestacions

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
2 2 4
Sessió Magistral
A3
A5
40 24 64
Presentacions / exposicions
A3
A5
6 20 26
Resolució de problemes, exercicis
A3
A5
6 16 22
Mètode del cas (dret)
A3
A5
B3
2 8 10
Atenció personalitzada
A3
2 2 4
 
Proves mixtes
A3
A5
2 18 20
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Presentacions / exposicions Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura
Mètode del cas (dret) Simulació d'un judici en relació amb un cas real, en el qual els alumnes hauran de representar diferents posicions jurídiques i defensar posicions contràries a les seves pròpies.
Atenció personalitzada Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Es tracta d'un espai d'atenció individualitzat pels alumnes, on el professor exerceix una tasca no només de resolució de dubtes respecte l´assignatura, sinó també de caràcter formatiu. Es basa en un model de caire voluntari, doncs és cada alumne qui decideix si seguir el sistema tutorial o no

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
A3
A5
Capacitat de resolució de problemes jurídics complexes 20
Resolució de problemes, exercicis
A3
A5
Contestació a les qüestions plantejades 10
Mètode del cas (dret)
A3
A5
B3
El·laboració d'un informe amb la resolució del cas plantejat. 10
Proves mixtes
A3
A5
Dues proves combinades de preguntes curtes i tipus test 60
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria s´avaluarà amb els mateixos paràmetres que la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Añón Roig, M.A., García Añón, J. (coords.), Lecciones de derechos sociales, 2ª ed., Tirant lo blanch, Valencia, 2004
Abramovich, V., Courtis, Ch., Los derechos sociales como derechos exigibles, Trotta, Madrid, 2002
Purcalla, M.A., El trabajo globalizado: realidades y propuestas, Aranzadi-Thomson, Pamplona, 2009
Monereo, J.L., Fundamentos doctrinales del derecho social en España, Trotta, Madrid, 1999
Cascajo Castro, J.L., La tutela judicial de los derechos sociales, Centro de Estudios Constitucionales, Madrid, 1988
Contreras Peláez, F.J., Derechos sociales. Teoría e ideología, Tecnos, Madrid, 1994
Espada, J.C., Derechos sociales del ciudadano, Acento, Madrid, 1999
Peces-Barba. G., Curso de derechos fundamentales, Univ. Carlos III-BOE, Madrid, 1995
Peces-Barba, G., Derechos sociales y positivismo jurídico, Dykinson, Madrid, 1999
Ruiz Miguel, A., Derechos liberales y derechos sociales, Doxa 15-16, Alicantel, 1994
Pérez Luño, A.E., Derechos humanos, Estado de Derecho y Constitución, 6º ed., Tecnos, Madrid, 1999
Galiana Saura, A., La legislación en el Estado de Derecho, Dykinson, Madrid, 2003
Añón, M. J. (y otros), Derechos humanos. Textos y casos prácticos, Tirant lo blanch, Valencia, 1996
De Lucas, J. (y otros), El vínculo social. Ciudadanía y cosmopolitismo, Tirant lo blanch, Valencia, 2001
Ansuategui Roig, F.J. (ed.), Una discusión sobre derechos colectivos, Dykinson, Madrid, 2002

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent