DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) FONAMENTS DEL TREBALL SOCIAL Codi 15224101
Ensenyament
Grau de Treball Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Adreça electrònica jordi.navarro@urv.cat
Professors/es
NAVARRO LLIBERATO, JORDI
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura pretén que l'alumne s'aproximi des d'un punt de vista teòric-pràctic a la disciplina del Treball Social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema

1.CONCEPTUALITZACIÓ DEL TREBALL SOCIAL


1.1.Introducció al Treball Social
1.2.Què és el Treball Social?.
1.3.Definició del Treball Social. Elements claus
1.4.Assistència social o Treball Social
el Treball Social
2. LA PERSONA I EL TREBALL SOCIAL 2.1. L’ésser humà i el Treball Social.
2.2. Drets fonamentals de les persones
2.3. Principis del Treball Social
2.4. El sentit de l’existència professional: El telos del TS
3. NATURALESA DEL TREBALL SOCIAL 3.1. Dimensions de l’acció social
3.2. El Treball Social: Art o ciència?
3.3. El concepte de necessitat
3.4. Necessitats socials
3.5. L’exclusió social
3.6. L’objecte d’intervenció
3.7. El subjecte en l’acció del treball social
3.8. L’usuari del Treball Social
4. HISTÒRIA DEL TREBALL SOCIAL 4.1. Antecedents del Treball Social
4.2. L’etapa benèfico-assistencial
4.3. Naixement i evolució del Treball Social. Etapa pre-professional
4.4. La primera proposta científica
4.5. Etapa metodològica
4.6. La reconceptualització del T.S.
4.7. L’enfocament eco-sistèmic
4.8. L’escenari actual: desafiaments i perspectives
4.9. Els i les referents del Treball Social: Galeria de personatges il•lustres
4.10. Història del T.S a Catalunya i Espanya
5. MARC D’ACTUACIÓ DEL TREBALL SOCIAL 5.1. Objectius del Treball social
5.2. Funcions del Treball Social
5.3. La relació d’ajuda
5.4. Àmbits d’intervenció professional
5.5. Perfil professional
6. EL PROCÉS METODOLÒGIC D’INTERVENCIÓ 6.1. Dimensions de la intervenció
6.2. El mètode de Treball Social
6.3. El Treball Social individual
6.4. El Treball Social familiar
6.5. El Treball Social grupal
6.6. El Treball Social comunitari
7. TREBALL SOCIAL I COMPETÈNCIES PROFESSIONALS 7.1. Coneixements, habilitats i actituds
7.2. Saber, saber fer i saber ser
7.3. Capital emocional
8. ÈTICA I DEONTOLOGIA PROFESSIONAL 8.1. Ètica:, moral i deontologia
8.2. Dimensions de l’ètica professional: teleològica, deontològica i pragmàtica
8.3. Raons per una ètica del T.S.
8.4. Els codis d’ètica
8.5. El maltractament institucional
SEMINARI “DOCUMENTACIÓ ESPECÍFICA EN TREBALL SOCIAL” 1. Genograma
2. Ecomapa
3. Historia Social familiar
4. Historia Social personal
5. Informe social
6. Fitxa social
7. Registre d’entrevistes
8. Valoració-diagnòstic
9. Plantejament
10. Full de seguiment
11. Fitxa de recursos
12. Expedient familiar
13. Memòria

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
1 0 1
Sessió Magistral
A9
A12
30 10 40
Fòrums de discussió
A15
2 20 22
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A9
A12
A15
10 10 20
Presentacions / exposicions
A1
A15
4 10 14
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A9
4 10 14
Seminaris
A1
A12
7 10 17
Resolució de problemes, exercicis
A9
A12
A15
4 8 12
Atenció personalitzada
A1
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
A9
A12
A15
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Realització de l'introducció a la matèria i d'una pràctica d'expectatives.
Sessió Magistral Desenvolupament dels continguts del temari de forma expositiva i dialògica
Fòrums de discussió A la plataforma Moodle, el professor plantrejarà temes de debat i l'estudiant podrà participar-hi,
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques a l'aula sobre els continguts del temari per fer una interiorització dels mateixos.
Presentacions / exposicions Exposició grupal a l'aula d'un personatge de la Història del Treball i les seves aportacions al Treball Social
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge Consitirà en fer un portafolis sobre diferents lectures i la seva reflexió en format fitxa.
Seminaris Seminari pràctic sobre documentació específica de Treball Social.
Resolució de problemes, exercicis Pràctiques sobre els contiguts del tenari a través del moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
Es farà Presencial a través de les tutories que l'estudiant pactarà prèviament amb el professor i a través de la plataforma Moodle que el professor atendrà diàriament.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de discussió
A15
Participació en els forums mensuals plantejats pel professor a través del moodle. 10 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
A9
A12
A15
Dossier de pràctiques amb aquelles pràctiques realitzades a l'aula. 20 %
Presentacions / exposicions
A1
A15
Exposició grupal a l'aula sobre un personatge de l'història del TS i les seves aportacions al mateix. 10 %
Portfolis/ Carpeta d’aprenentatge
A1
A9
Portafolis de l'alumne en que hi figuraran les seves reflexions personals sobre diferents lectures de TS 10 %
Seminaris
A1
A12
Dossier de pràctiques sobre el seminari de documentació específica del TS. S'inclourà en el dossier de pràctiques a l'aula. 0 %
Resolució de problemes, exercicis
A9
A12
A15
Dossier de pràctiques amb aquelles pràctiques realitzades a través del moodle. 10 %
Proves de desenvolupament
A9
A12
A15
Serà un exercici escrit sobre els continguts de la matèria. 40%
Altres  

La segona convocatòria es farà mitjançant una prova escrita, per presentar-se caldrà haver presentat el dossier de pràctiques. Aquest exercici suposarà un 70 %.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària
- Ander-Egg, E. i Aguilar, M.J. (1995) Diagnóstico social. Conceptos y metodología. Buenos Aires: Lumen.
- Ander-Egg, Ezequiel (1982) Metodología del trabajo social. Buenos Aires: Humanitas.
- Ander-Egg, Ezequiel (1984) Historia del trabajo social. Mèxic: El Ateneo
- Ander-Egg, Ezequiel (1987) Investigación y diagnóstico para el trabajo social. Buenos Aires: Humanitas.• Banks, Sara (2000). Ètica y valores en el trabajo social. Barcelona. Paidós.
- Bermejo, F. (2000). Ètica y Trabajo Social. Santander. Universidad Pontificias Comillas.
- Bermejo, F (2002). Ètica de las profesiones: Trabajo Social. Ed. Desclée. Bilbao.
- Casado,Demetrio i Guillen, Encarna. 1994. Introducción a los Servicios Sociales. Madrid: Marsiega. 5a. Edició
- Col.legi Oficial de DTS i AASS de Catalunya (2000). La confidencialitat i el Secret Professional. Monogràfic 1. Barcelona.
- Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya (1989) Còdi d'ètica dels assistents socials. Barcelona: El Col·legi.
- Colegio Oficial de Diplomados en Trabajo Social Y Asistentes Sociales (1996) La ética del trabajo social. Principios y criterios. Madrid: El Colegio.
- EUTS (1989). Treball Social i Eines bàsiques. Conceptes i eines bàsiques. Barcelona. ICESB.
- Federación Internacional de Trabajadores Sociales. La ética del trabajo social principios y criterios. Madrid. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en TS.
- Generalitat de Catalunya (1997) III Pla d'actuació social. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
- ICESB (1989) Treball social, conceptes i eines bàsiques. Barclona: ICESB.
- Kisnerman, Natalio (1984) Introducción al trabajo social. Buenos Aires: Humanitas.
- Llibre Blanc de Treball Social (2004)
- Navarro, Vicenç (1997) Neoliberalismo y Estado del Bienestar. Barcelona: Ariel.
- Richmond, M. (1995) El caso social individual. El diagnóstico social, textos seleccionados. Madrid: THALASA.
- Rossell, Teresa (1987) L'entrevista en el treball social. Barcelona: EUGE.
- Rubí, Carme (1989) Introducció al treball social. Barcelona: Llar del llibre.
- Salcedo, Damián (1998) Autonomía y b
- Ander-Egg, E. i Aguilar, M.J. (1995) Diagnóstico social. Conceptos y metodología. Buenos Aires: Lumen.
- Ander-Egg, Ezequiel (1982) Metodología del trabajo social. Buenos Aires: Humanitas.
- Ander-Egg, Ezequiel (1984) Historia del trabajo social. Mèxic: El Ateneo
- Ander-Egg, Ezequiel (1987) Investigación y diagnóstico para el trabajo social. Buenos Aires: Humanitas.• Banks, Sara (2000). Ètica y valores en el trabajo social. Barcelona. Paidós.
- Bermejo, F. (2000). Ètica y Trabajo Social. Santander. Universidad Pontificias Comillas.
- Bermejo, F (2002). Ètica de las profesiones: Trabajo Social. Ed. Desclée. Bilbao.
- Casado,Demetrio i Guillen, Encarna. 1994. Introducción a los Servicios Sociales. Madrid: Marsiega. 5a. Edició
- Col.legi Oficial de DTS i AASS de Catalunya (2000). La confidencialitat i el Secret Professional. Monogràfic 1. Barcelona.
- Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Catalunya (1989) Còdi d'ètica dels assistents socials. Barcelona: El Col·legi.
- Colegio Oficial de Diplomados en Trabajo Social Y Asistentes Sociales (1996) La ética del trabajo social. Principios y criterios. Madrid: El Colegio.
- EUTS (1989). Treball Social i Eines bàsiques. Conceptes i eines bàsiques. Barcelona. ICESB.
- Federación Internacional de Trabajadores Sociales. La ética del trabajo social principios y criterios. Madrid. Consejo General de Colegios Oficiales de Diplomados en TS.
- Generalitat de Catalunya (1997) III Pla d'actuació social. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
- ICESB (1989) Treball social, conceptes i eines bàsiques. Barclona: ICESB.
- Kisnerman, Natalio (1984) Introducción al trabajo social. Buenos Aires: Humanitas.
- Llibre Blanc de Treball Social (2004)
- Navarro, Vicenç (1997) Neoliberalismo y Estado del Bienestar. Barcelona: Ariel.
- Richmond, M. (1995) El caso social individual. El diagnóstico social, textos seleccionados. Madrid: THALASA.
- Rossell, Teresa (1987) L'entrevista en el treball social. Barcelona: EUGE.
- Rubí, Carme (1989) Introducció al treball social. Barcelona: Llar del llibre.
- Salcedo, Damián (1998) Autonomía y bienestar. La ética del trabajo social. Granada: Comares.
- Salcedo, D (2000). Los valores en la práctica del Trabajo Social. Madrid. Narcea.
ienestar. La ética del trabajo social. Granada: Comares.
- Salcedo, D (2000). Los valores en la práctica del Trabajo Social. Madrid. Narcea.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent