DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) MEDIACIÓ I GESTIÓ DEL CONFLICTE Codi 15224201
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
MORERAS PALENZUELA, JORGE
Adreça electrònica jordi.moreras@urv.cat
Professors/es
MORERAS PALENZUELA, JORGE
Web
Descripció general i informació rellevant construcció i anàlisi del conflicte i principis de la resolució a través de la mediació

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. La noció de conflicte des de les ciències socials 1.1. Què és un conflicte?

1.2. Principals teories sobre el conflicte

1.3. Percepcions socials del conflicte
2. La tipología de conflictes 2.1. Conflictes pels recursos: educació, habitatge, treball, atenció social.

2.2. Conflictes de caràcter simbòlic: religió, cultura, identitats

2.3. Conflictes amb/entre institucions

2.4. La tipologia de conflictes com a eina de mediació
3. El conflicte social en el marc de la societat multicultural 3.1. Els fluxos migratoris com a problema social.

3.2. Els models de gestió de les relacions entre minories ètniques i societats d'acollida.
4. Els conflictes en entorns urbans

4.1. Les lluites pel control dels espais públics: factors de classe i ètnics.

4.2. Espai públic i relacions interètniques
5. Intervenció social i resolució de conflicte

5.1. Actors, institucions i contextos socials

5.2. Comprendre el conflicte, definir la intervenció

5.3. Recursos i mecanismes de concertació
6. La gestió alternativa dels conflictes: la mediació

6.1. Els principis de la mediació

6.2. Models i tècniques de mediació

6.3. Factors intervinents en la mediació

6.4. Identificació de les parts implicades en la mediació.
7. La mediació comunitària, immigració i convivènvia intercultural

7.1. La mediació social intercultural

7.2. Institucions públiques i mediació

7.3. La professionalització dels mediadors

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
B1
2 0 2
Sessió Magistral
A10
38 0 38
Seminaris
A13
20 20 40
Treballs
A10
5 40 45
Fòrums de discussió
B5
2 6 8
Atenció personalitzada
A13
B1
8 8 16
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts i objectius de l'assignatura fent especial èmfasi en l'aplicació de metodologies actives a l'aula.
Sessió Magistral Desenvolupament sistemàtic dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Treball en petits grups de caràcter instrumental, de relació de la teoria del conflicte i de la mediació a través de la resolució de supòsits pràctics
Treballs Realització d'un assaig centrat en el disseny d'una intervenció en un conflicte prèviament presentat pel professor
Fòrums de discussió Es realitzaran un total de quatre fòrums de discussió entorn a temàtiques que formen part del contingut de l'assignatura.
Atenció personalitzada Les tutories són el mecanisme de seguiment i d'aclariment de dubtes respecte al contingut de la matèria o l'elaboració de les proves avaluatives. L'alumne pot concertar les tutories posant-se en contacte prèviament amb el professor via correu electrònic.

Atenció personalitzada
Descripció
L'estudiant serà acompanyat durant el curs, a través de tutories, en el desenvolupament de les diferents activitats que se'n deriven de la planificació de l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A10
Elaboració d'un assaig que defineixi una proposta d'intervenció en la resolució d'un conflicte (tasca en grup) 40%
Seminaris
A13
Exercici pràctic d'identificació d'actors primaris i secundaris que participen en un conflicte (treball individual) 15%
Treballs
A10
Elaboració de quatre recensions sobre textos de la bibliografia de l'assignatura 20%
Fòrums de discussió
B5
Participació en els quatre fòrums de discussió que s'organitzaran al voltant del contingut de l'assignatura 15%
Altres  

Participació en les activitats pràctiques dels seminaris

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris d'avaluació seràn els mateixos en 1a i 2a convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica

Mediació


ENTELMAN, Remo F. (2002), Teoría de conflictos: hacia un nuevo paradigma. Barcelona: Gedisa

NATÓ, Alejandro Marcelo (2006), Mediación comunitaria : conflictos en el escenario social urbano. Buenos Aires: Universidad.

PASTOR, Xavier-CARRERA, Eduard (2013), “La gestió del conflicte públic i la mediació comunitària a Catalunya. El cas del cost dels conflictes a les comunitats de propietaris i veïns”. Barcelona: Institut de Ciències Polítiques i Socials (Working Paper, nº 316).

REDORTA, Josep (2004), Cómo analizar los conflictos: la tipología de conflictos como herramienta de mediación. Barcelona: Paidós

SIX, Jean-François (1997), Dinámica de la mediación. Barcelona: Paidós

VINYAMATA, Eduard (1999), Manual de prevención y resolución de conflicto: conciliación, mediación, negociación, Madrid: Ariel.

 

 

Conflicte


BAUMANN, Gerd (2001), El enigma multicultural. Un replanteamiento de las identidades nacionales, étnicas y religiosas. Barcelona: Paidós

BENASAYAG, Miguel-DEL REY, Angélique (2012), Elogio del conflicto. Madrid: Tierradenadie Ediciones

CACHÓN, Lorenzo (dir.)(2008), Conflictos e inmigración: experiencias en Europa. Madrid: Ayuntamiento de Madrid-Observatorio de Seguridad.

DAHRENDORF, Ralf (1990), El conflicto social moderno. Emsayos sobre la política de la libertad. Madrid: Mondadori.

DELGADO, Manuel (2011), “Morfología urbana y conflicto social”, a Manuel Delgado, El espacio público como ideología. Madrid: Los libros de la Catarata, pp. 73-94.

ELIAS, Norbert (2003), “Ensayo acerca de las relaciones entre establecidos y forasteros”, Revista Española de Investigaciones Científicas, nº 104: 219-251

GUSFIELD, Joseph S. (1981), The culture of public problems. Drinking-driving and the symbolic order. Chicago: Chicago University Press

HARVEY, David (2007), "Ciudad y justicia: movimientos sociales en la ciudad", a Espacios del capital. Hacia una geografía crítica. Madrid: Akal, pp. 204-224.

LORENZO CADARSO, Pedro Luís (2001), Fundamentos teóricos del conflicto social. Madrid: Siglo XXI

MAZA, Gaspar-McDONOGH, Gary-PUJADAS, Joan Josep (2002), “Barcelona, ciutat oberta: transformacions urbanes, participació ciutadana i cultures de control al barri del Raval”, Revista d'Etnologia de Catalunya, nº 21: 114-131.

NIETO, Gladys-FRANZÉ, Adela (1997), "The projection of social conflict over urban space", Current Anthropology , Vol. 38 (3): 461-465.

REX, John (1985), El conflicto social: un análisis conceptual y teórico. Madrid: Siglo XXI

SIMMEL, Georg (1986, ed. or. 1904), "El conflicto, sociología del antagonismo", a Sociología. Estudios sobre las formas de socialización. Madrid: Alianza Editorial


Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent