DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) SUPORT A LA DEPENDÈNCIA I A LA SALUT DE LA PERSONA CUIDADORA Codi 18214223
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
SANTACATALINA UBIEDO, MARIA DE LOS DOLORES
Adreça electrònica lola.santacatalina@urv.cat
Professors/es
SANTACATALINA UBIEDO, MARIA DE LOS DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es preten donar eines teòriques i metodològiques per aprofundir en l'atenció integral a les persones amb discapacitats, malaties, situació de vulnerabilitat i/o envelliment. Persones amb pérdua d'autonomia i en situació de dependència, que necessiten a altres persones responsables de proporcionar els cuidatges necessaris per mantenir la seva autonomia i el seu benestar, fent enfasi en l'etapa de la vellesa, tant en espais formals com informals. Contemplarem també els cuidatges necessaris, físics i psicològics com emocionals i socials, per mantenir en l'estat de salut més òptim possible a la persona cuidadora.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema


Tema I: Estats de dependència.






Tema I : Temps, edats i cicle vital


Tema II: Legislació relativa als estats de depenència. Tema II: Legislació relativa als estats de depenència.
Tema III: Cuidatge de la dependènca.
Tema III: Cuidatge formal i informal
Tema IV: Suport a la persona cuidadora Tema IV:
- Atenció personal i emocional de la persona cuidadora familiar.
- Aspectes relatius al gènere i la cultura de la persona cuidadora
- Entorn familiar, social, cultural i espiritual de la persona cuidadora familiar
- Suport físic, psicològic i social de la persona cuidadora familiar
- Importància dels grups d'ajuda mútua i d'autoajuda com a suport emocional de la persona cuidadora familiar
- Relacions òptimes de la persona cuidadora familiar amb la persona en situació de dependència
Tema V: Violència contra les persones grans. Tema V:
- Imatges socials al voltant de la vellesa
- Marginació i vellesa

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1
A2
B1
B2
C5
12 15 27
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
A3
B1
B2
B4
C5
10 10 20
Treballs
A1
A2
A3
B1
B2
B4
C5
8 15 23
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació de l' alumnat i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’alumnat per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Treballs Treballs que realitza l'alumnat.
Atenció personalitzada Temps que cada professor/a té reservat per atendre i resoldre dubtes als/les alumnes.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà en horari de tutories previa petició de l'alumnat per via correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A1
A2
A3
B1
B2
B4
C5
Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar el/la estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global. És realitzaran dos estudis de casos 30%
Treballs
A1
A2
A3
B1
B2
B4
C5
Treballs que realitza l'alumnat. Es realitzarà un treball final 70%
Altres  

En la segona convocatòria es seguiran criteris individualitzats per l'alumnat. I es basaran principalment en la la presentació dels treballs, que considere el professorat, que no han assolit el nivell corresponent per aprovar-los

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura (5) es té que tenir les dos parts de que consta l'avaluació continuada aprovades

Segona avaluació: es presentaran els treballs que es considere necessari segons criteri del professorat


Fonts d'informació

Bàsica Tresserra, M.Ângels. et alt, Un cuidador. Dues vides. Programa d'atenció a la dependència. Suport al cuidador familiar, 2010, Barcelona. Obra Social Fundació " la Caixa&qu
Crespo López, Maria et alt, El estrés en cuidadores de mayores dependientes. Cuidarse para cuidar, 2007, Madrid. Ediciones Pirámide
San Roman, Teresa, Vejez y cultura. Hacia los límites del sistema, 1990, Fundación Caja de Pensiones
Ferré Grau, C., Rodero Sánchez, V., Vives Relats, C.,Cid Buera, D., El mundo del cuidador familiar. Una visión teórica y un modelo práctico para el cuidado, 2008, Tarragona.Silva Editorial
, http://www.imsersodependencia.csic.es/documentacion/legislacion/normativa/ley-dependencia/index.html, ,
Col·legi Oficial d'infermeres i infermes de Barcelona, http:///www.infermeravirtual.com/ca-es/situacions-de-vida/vellesa/informacio-general.html, ,
Teresa Pàmies, L’aventura d’envellir , ,
ZWEIG, S. , El mundo de ayer. , 1999. , Madrid: El Acantilado

Complementària Bazo Royo, MT., García Sanz, B., Envejecimiento y sociedad: una perspectiva internacional, 2006, Madrid. Editorial Médica Panamericana
Vega Solís, C., Cultura del cuidado en transición. Espacios, sujetos e imaginarios en una sociedad de migración, 2009, Barcelona. Editorial UOC
Fernández-Ballesteros, R. (Directora), Gerontología Social, 2009, Madrid. Ediciones Pirámide
Martín García, M. Editor, Trabajo Social en Gerontologia, 2007, Madrid. Editorial Síntesis
Neugarten, B. L., Los Significados de la edad, 1999, Barcelona. Editorial Herder
Quintanilla Martínez, M., Cuidados integrales de enfermeria en el anciano, 2000, Barcelona.Monsa
Garcia López, MV, Rodríguez Ponce, A., Toronjo Gómez, A., Enfermeria del anciano, 2001, Madrid. Difusión Avances de Enfermeria
Simon Staab, A., Compton Hodges, L., Enfermeria gerontológica: adaptación al proceso de envejecimiento, 1998, México. McGraw-Hill Interamericana
Burke, M.M., Walsh, MB., Enfermeria gerontológica: cuidados integrales del adulto mayor, 1998, Madrid. Harcourt Brace, cop
Mingote Adán, JC.,Pérez García, S., Estrés en la enfermeria. El cuidado del cuidador, 2002, Madrid.Diaz de Santos
Mishara, BL.,Riedel,RG., El proceso del envejecimiento, 1986, Madrid. Ediciones Morata
Rosenmayr, L., Felicitat a la vellesa. Una aportació de la ciència per a la vida quotidiana, 1988, Premià de Mar. Fundació Caixa de Pensions
Moragas,R., La Jubilación. Un enfoque positivo, 1991, Barcelona. Grijalbo
de Miguel, Jesus M., La sociedad transversal, 1994, Barcelona. Fundació La Caixa
Fericgla, Josep Mª , El mòn dels vells , 1991, Fundació La Caixa. Barcelona
Fericgla, Josep Mª, Envejecer. Una antropología de la ancianidad., 1992, Anthropos . Barcelona.
Beuavoir, S , La vejez , 1982 , Edhasa

Recomanacions


 
Altres comentaris
XALEU ESTUDIANT AQUESTA ASSIGNATURA!!!
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent