DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ANTROPOLOGIA I CIUTADANIA Codi 18224010
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Únic segon quad.
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
Adreça electrònica linacristina.casado@urv.cat
martin.correaurquizav@urv.cat
Professors/es
CASADÓ MARÍN, LINA CRISTINA
CORREA-URQUIZA VIDAL FREYRE, MARTÍN
Web
Descripció general i informació rellevant La lògica d’aquesta assignatura respon a la necessitat d’incorporar la mirada antropològica al coneixement del processos de salut/malaltia/atenció que ajudarà al professional d’infermeria a adquirir una major comprensió dels mateixos. Està pensada com a un curs bàsic d’antropologia de la salut per tal d’introduir les aportacions que l’antropologia fa a l’estudi dels fenòmens de la salut i la malaltia. En aquest sentit, s’exploren aportacions teòriques i metodològiques.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat 1. Introducció a l'antropologia social i cultural L'antropologia com a disciplina. Conceptes bàsics: cultura, etnocentrisme, relativisme, endoculturació, aculturació.
Unitat 2. Antropologia de la salut Antropologia i Infermeria. Els procés salut/malaltia/atenció. La dimensió biològica, social i cultural de la malaltia. Les narratives del patiment. Els models d'atenció. La medicalització i el control mèdic. La dimensió social i cultural de la Malaltia mental.
Unitat 3. Alimentació i cultura Aspectes socioculturals de l'alimentació. La mirada antropològica en els trastorns alimentaris. Les epidèmies alimentàries.
Unitat 4. Globalització i desigualtats socials Drets humans i ciutadania. Els conceptes de globalització i desigualtat social aplicat a la salut. La dimensió política dels processos de salut/malaltia/atenció.
Unitat 5. Desigualtats de gènere i salut Conceptes bàsics: sexe, gènere, rol de gènere, identitat de gènere, sistema sexe-gènere, perspectiva de gènere. El gènere com a construcció cultural. La medicalització de la salut de les dones.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
C5
20 35 55
Seminaris
A2
A20
B3
C5
20 25 45
Pràctiques a laboratoris
A20
B3
B8
20 25 45
Atenció personalitzada
4 0 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i organització dels grups de treball.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió.
Seminaris Metodologia del treball antropològic aplicat al camp de la infermeria.
Pràctiques a laboratoris Sessions de treball per l'anàlisi de documents escrits o visuals que permetin la profundització en els continguts teòrics i projectin l'aplicació pràctica.
Atenció personalitzada Seguiment de i orientació individualitzada o de grup en relació a l'aprenentatge

Atenció personalitzada
Descripció
Sessions de seguiment i acompanyament de l'estudiant en el seu procès d'aprenentatge. Tant podran ser presencials com mitjançant l’espai moodle de l’assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A2
C5
La integració dels continguts serà valorada a partir de la capacitat d’anàlisi, reflexió, crítica, problematització i qüestionament dels fenòmens socials i de la pràctica infermera que mostri l’estudiant mitjançant els exercicis proposats d'avaluació continuada. Es realitzarà una prova objectiva. 50%
Seminaris
A2
A20
B3
C5
Es realitzaran entre una i dues pràctiques de camp basades en l'aplicació del treball antropològic al terreny de la salut. 30%
Pràctiques a laboratoris
A20
B3
B8
La integració dels continguts serà valorada a partir de la capacitat d’anàlisi, reflexió, crítica, problematització i qüestionament dels fenòmens socials i de la pràctica infermera que mostri l’estudiant mitjançant els exercicis proposats d'avaluació continuada. 20%
Altres  

Es realitzaran presentacions orals d'alguna de les activitats d'avaluació continuada

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs.


Fonts d'informació

Bàsica

Comelles, JM., Martorell, M.A., Bernal, M. Enfermería y antropología: padeceres, cuidadores y cuidados. Un homenaje a Dina Garcés I. Barcelona: Icària, Institut Català d’Antropologia, 2009.

Esteban, ML. Antropología del cuerpo. Barcelona: Bellaterra, 2004.

Geertz, C. La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa, 1992.

Gracia, M. Alimentación y cultura: perspectivas antropológicas. Barcelona: Ariel, 2005.

Hammersley, M. y Atkinson, P. Etnografía. Barcelona: Paidós, 2001.

Martinez, A., Comelles, JM. Enfermedad, cultura y sociedad. Madrid: Eudema, 1993.

Martinez, A. Antropología Médica: teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad. Barcelona: Anthropos, 2008.

Martorell, M.A., Comelles, JM., Bernal, M. Antropología y enfermería: campos de encuentro. Un homenaje a Dina Garcés, II. Tarragona: Publicacions URV, 2010 [Disponible en: www.librosdeantropologiamedica.blogspot.com (descàrrega gratuita)].

Menéndez, E. L. y Di Pardo, R. B. De algunos alcoholismos y algunos saberes : atención primaria y proceso de alcoholización. México, D.F. : Ciesas, 1996.

Scheper-Hughes, N. La muerte sin llanto: violencia y vida cotidiana en Brasil. Barcelona: Ariel, 1997.

Complementària

Hi haurà una bibliografia complementària per cada tema.

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que seran informades prèviament a l'aula
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent