Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat 1. Introducció a l'antropologia social i cultural |
L'antropologia com a disciplina. Conceptes bàsics: cultura, etnocentrisme, relativisme, endoculturació, aculturació. |
Unitat 2. Antropologia de la salut |
Antropologia i Infermeria. Els procés salut/malaltia/atenció. La dimensió biològica, social i cultural de la malaltia. Les narratives del patiment. Els models d'atenció. La medicalització i el control mèdic. La dimensió social i cultural de la Malaltia mental. |
Unitat 3. Alimentació i cultura |
Aspectes socioculturals de l'alimentació. La mirada antropològica en els trastorns alimentaris. Les epidèmies alimentàries. |
Unitat 4. Globalització i desigualtats socials |
Drets humans i ciutadania. Els conceptes de globalització i desigualtat social aplicat a la salut. La dimensió política dels processos de salut/malaltia/atenció. |
Unitat 5. Desigualtats de gènere i salut |
Conceptes bàsics: sexe, gènere, rol de gènere, identitat de gènere, sistema sexe-gènere, perspectiva de gènere. El gènere com a construcció cultural. La medicalització de la salut de les dones. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
35 |
53 |
Seminaris |
|
20 |
25 |
45 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
25 |
45 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i organització dels grups de treball. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l’assignatura de forma interactiva i participativa introduint elements d’anàlisi i reflexió. |
Seminaris |
Metodologia del treball antropològic aplicat al camp de la infermeria. |
Pràctiques a laboratoris |
Sessions de treball per l'anàlisi de documents escrits o visuals que permetin la profundització en els continguts teòrics i projectin l'aplicació pràctica. |
Atenció personalitzada |
Seguiment i orientació individualitzada o de grup en relació a l'aprenentatge |
Descripció |
Sessions de seguiment i acompanyament de l'estudiant en el seu procés d'aprenentatge. Tant podran ser presencials com mitjançant l’espai moodle de l’assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
La integració dels continguts serà valorada a partir de la capacitat d’anàlisi, reflexió, crítica, problematització i qüestionament dels fenòmens socials i de la pràctica infermera que mostri l’estudiant mitjançant els exercicis proposats d'avaluació continuada. |
20% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Activitats a l'aula |
20% |
Proves objectives de tipus test |
|
Es realitzarà una prova objectiva. |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs. |
Bàsica |
Comelles, JM; Martorell, MA; Bernal, M (eds), Enfermería y Antropologia. Padeceres, cuidadores y cuidados, 2009, Icaria
Geertz, Cl. , La interpretación de las culturas, 1992, Gedisa
Esteban, M.L, Antropologia del cuerpo, 2004, Bellaterra
Gracia, M. , Alimentación y cultura, 2005, Ariel
Dougherty, M i Tripp-Reimer, T. , The interface of nursing and anthropology, 1985, Annual Review of Anthropology
Menéndez, E. , De sujetos, saberes y estructuras: introducción al enfoque relacional en el estudio de la salud colectiva, 2009, Lugar
Scheper-Hughes, N. , La muerte sin llanto, 1997, Ariel
Hammersley, M., Atkinson, P. , Etnografia, 2001, Paidós
Allué, M. , Discapacitados. La reivindicación de la igualdad en la diferencia. , 2003, Bellaterra
Martínez, A., Comelles, JM, Enfermedad, cultura y sociedad, 1993, Eudema
Martínez, A. , Antropología Médica: teorías sobre la cultura, el poder y la enfermedad, 2008, Anthropos
|
|
Complementària |
|
Hi haurà una bibliografia complementària per cada tema. |
|
Altres comentaris |
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que seran informades prèviament a l'aula |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|