DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) INFERMERIA EN LA PERSONA GRAN Codi 18224105
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Infermeria
Coordinador/a
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
Adreça electrònica mariajesus.aguaron@urv.cat
roser.ricoma@urv.cat
joseantonio.garcia@urv.cat
josep.barcelo@urv.cat
leticia.bazo@urv.cat
gerard.mora@urv.cat
Professors/es
AGUARÓN GARCÍA, MARÍA JESÚS
RICOMÀ MUNTANÉ, MARIA DEL ROSER
GARCÍA GARCÍA, JOSÉ ANTONIO
BARCELÓ PRATS, JOSEP
BAZO HERNÁNDEZ, LETICIA
MORA LÓPEZ, GERARD
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta és una assignatura que aborda els problemes de salut més prevalents de la persona gran sense perdre de vista la consideració del procés d'envelliment de la persona. Així mateix, considera la realitat actual vers l'envelliment i els diferents canvis que afecten aquesta etapa del cicle vital.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat temàtica I: Introducció als problemes de salut prevalents en l'adult major Característiques del procés d'envelliment i de la malaltia en la persona gran en relació amb els factors de risc i les causes més freqüents de morbimortalitat. Introducció a l'ancià fràgil i els aspectes diferencials respecte a altres situacions i característiques de l'adult major. Escenaris i recursos formals i informals en l'atenció a l'adult gran amb problemes de salut i / o situació de dependència
Unitat temàtica II: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos crònics Les crònicitats més freqüents en l'adult major relacionades amb trastorns respiratoris, metabòlics, endocrins, el càncer o la pluripatologia. Repercussions en la vida diària i les variables psicosocials associades. Factors econòmics, culturals i hàbits de vida i la seva influència en com el major viu i gestiona el seu procés
Unitat temàtica III: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que alteren l'eliminació Problemes en l'eliminació intestinal i urinària, el restrenyiment o la incontinència en relació a trastorns gastrointestinals i urinaris associats. Efectes d'aquests problemes tant a nivell funcional com de vivència i la seva repercussió en la qualitat de vida de la persona gran
Unitat temàtica IV: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions del moviment i coordinació Problemes de salut neurólogics, vasculars i musculoesquelètics com ara el Parkinson, Accident Vascular Cerebral, artrosi, artritis i traumatismes especialment la fractura de fèmur entre d'altres. S'exploren les dependències i necessitats que es deriven. Qualitat de vida. Dolor crònic. Problemes de salut relacionats amb l'activitat motora com la disfàgia i les dificultats en les activitats de la vida diària
Unitat temàtica V: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions sensorials Processos, inclosos diagnòstic i tractaments, dels problemes de salut prevalents que produeixen dèficits sensorials com ara les cataractes, despreniment de retina, glaucoma o la presbicusia i la sordesa entre d'altres. Dimensions de la vida que es poden veure afectades per aquests problemes en el major i la seva família, orientant la cura en el sentit de prevenir els riscos i potenciar la seguretat i qualitat de vida
Unitat temàtica VI: L'experiència persona gran / situació / malaltia en processos que comporten alteracions cognitives Dimensions de l'experiència en l'adult gran amb deteriorament cognitiu reversible i irreversible, amb especial èmfasi en la malaltia d'Alzheimer. Autonomia, dependència i necessitats del major, i els problemes de salut associats. La situació de la família, cuidadors informals i el cuidatge d'infermeria i la seva gestió en els diferents àmbits assistencials. Els maltractaments.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A8
A9
48 60 108
Seminaris
A8
B5
16 24 40
Pràctiques a laboratoris
A12
A13
6 12 18
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B5
C5
18 31 49
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i activitats per a prendre contacte i recollir informació dels alumnes. Organització dels grups de treball.
Sessió Magistral Exposició interactiva i participativa dels principals continguts de l'assignatura
Seminaris Activitas grupal on, a partir de diferents materials i situacions, es treballarà aspectes que propicien la reflexió, l'anàlisi crítica i el debat per part de l'alumne
Pràctiques a laboratoris Demostració i possada en pràctica d'habilitats relacionades amb el cuidatge de la persona gran que es desenvolupen en escenaris creats a tal efecte
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Activitat de treball col·laboratiu on es treballen diferents situacions que fomenten l'autoaprenetatge
Atenció personalitzada Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi

Atenció personalitzada
Descripció
Assessorament i acompanyament a l'estudiant en les diferents activitats que requereixi

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A8
A9
S'avaluarà mitjançant una prova objectiva amb preguntes tipus test sobre els continguts de l'assignatura 40%
Seminaris
A8
B5
Assistència als seminaris en els que es tindrà en compte la actitud i participació.
Presentació dels diferents treballs que es puguin derivar.
25%
Pràctiques a laboratoris
A12
A13
Demostració simulada d'habililtats. Es tindrà en compte l'assistència obligatòria en un 80% de les sessions; l'actitud i participació així com els treballs que es poguin derivar
10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B5
C5

Elaboració de pla de treball grupal i/o individual. Recerca de fonts documentals. Exposició oral, presentació i argumentació dels principis científics basats en fonts documentals. Treball autònom i de grup. Cooperació amb el grup. Autoevaluació i avalaució grupal. Es tindrà en compte la actitud i la participació
25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Es seguirà modalitat d'avaluació continuada. L'alumne que no superi alguna de les proves a la primera convocatòria recuperarà l'activitat suspesa seguint la mateixa modalitat de prova i avaluació en la data assenyalada a l'inici del curs.

Per aprovar l'assignatura, han d'estar aprovades totes les metodologies avaluatives.

"El professor podrà
establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per
al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures
podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius
de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les
proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21
NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica

Burke, Mary M. Y Walsh, Mary B. (1998) Enfermería Gerontológica. Cuidados integrales del adulto mayor. Harcourt Brace, Madrid.

García, M. Victoria, Rodriguez, Catalina, Toronjo, M. Ángeles (2001) Enfermería del anciano. DAE, Madrid-Valencia.

Mauk, Kristen L. (2008) Enfermería Geriàtrica. Competencias asistenciales. Mc-GrawHill-Interamericana, Madrid.

Tabloski, Patricia A. (2010) Enfermería Gerontológica. Pearson, Madrid.

Nuin Orrio, Carme (coord.) 2011. Enfermería en la persona mayor. Centro de estudios ramón Areces, Madrid







Complementària

Hi haurà bibliografia complementària i recomanada que es referenciarà a l'aula relacionada amb els temes tractats.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INFERMERIA BÀSICA EN EL CICLE VITAL/18224101
INFERMERIA EN LA PERSONA ADULTA/18224104
INFERMERIA EN LA JOVENTUT/18224103
 
Altres comentaris
Aquesta guia és orientativa i pot estar subjecta a modificacions que seran informades prèviament a l'aula.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent