DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) ANÀLISI SENSORIAL I Codi 19214114
Ensenyament
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
CANALS BOSCH, JUAN MIGUEL
Adreça electrònica jmcanals@urv.cat
laura.medina@urv.cat
olga.pascual@urv.cat
anton.castella@urv.cat
Professors/es
CANALS BOSCH, JUAN MIGUEL
MEDINA TRUJILLO, LAURA
PASCUAL GARCIA, OLGA
CASTELLÀ MARTÍN, ANTON
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Introducció a l'anàlisi sensorial en el primer semstre i en el segon es desenvolupa la capacitat de decriure el vi, amb un taller de tast

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Introducció a l'anàlisi sensorial. Introducció. Acondicionament de la sala. Horaris més adequats. Iluminació. Copes. Preparació de les mostres. Temperatura
Tema 2. Sentits que intervenen en el tast. Mecanismes neurofisiològics. Sensibilitat i educació dels sentits. Importància de la memòria.
Tema 3. La vista. Fisiologia de l'ull. Aspecte. Limpidesa. Transparència. Vocabulari general.
Tema 4. Olfacte. Fisiologia. Classificació dels olors. Substàncies odoríferes. Classificació dels aromes: primaris, prefermentatius, secundaris i terciaris. Bouquet. Vocabulari.
Tema 5. El gust. Anatomia. Els quatre gustos elementals; dolç, salat, àcid, amarg. Astringència i altres sensacions. Persistència.Vocabulari per cada sensació.
Tema 6. La sequencia de la degustació. Fase visual, fase olfactiva i fase gustativa. Via retronasal. Fitxes de tast.Tast teòric (identificació de substàncies). Tast analític (llindars de percepció).
Tema 7. Degustació de vins blancs. Equilibris. Principals varietats i característiques de cada una. Influència de l'elaboració
Tema 8. Degustació de vins rosats. Equilibris. Varietats principals. Diferències entre clarets i rosats.
Tema 9. Degustació de vins negres Regles d'equilibri. Varietats més utilitzades i llurs característiques. Diferència entre les diferents elaboracions possibles.
Tema 10. Vins amb carbònic . Escumosos. Vins d'agulla. Corbes d'evolució. Diagrames d'equilibri. Varietats més utilitzades i característiques de cada una.
Tema 11. Vins licorosos. Oportos, misteles, rancis, xeressos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A7
A9
4 4 8
Sessió Magistral
C2
45 57 102
Atenció personalitzada
B1
10 22 32
 
Proves objectives de preguntes curtes
A7
A9
C2
6 2 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduccio al tast
Sessió Magistral Descripció de vins
Atenció personalitzada Correcció de descripcions de vins

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció dels alumnes previ contacte per correu electrònic Sessions de forum al moodle

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A7
A9
anivellamnet 5%
Sessió Magistral
C2
presencialitat 15%
Atenció personalitzada
B1
actitut 5%
Proves objectives de preguntes curtes
A7
A9
C2
examen fi de curs 75%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Professor primer quadrimestre: Joan Miquel CanalsProfessor segon quadrimestre: Josep RibasCal aprovar cada quadrimestre per separat, es compensa a partir de 4/10.La segona avaluació es repeteix un exercici de tast i una prova teòrica per cada quadrimestre suspès d'una manera independent.
Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves a excepció de consentiment exprés del professor.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Fonts d'informació

Bàsica

M. A. Amerine. 1983. Wine: their sensory evaluation. Ed. Freeman, New York.
J. Bangorri Anguiano. 1985. La Cata de Vinos. Ed. Agricola Española, Madrid.
G. Fribourg. 1989. La degustation: conaitre et comprendre le vin. Edisud, Aix-en-Provence.
M. Leglise. 1984. Una initiation a la degustation des grans vins. Ed. Laffitte, Marseille.
J. Rabourdin. 1989. Œnologie: Index de 1700 vocables de la degustation. Ed. Elvire, La Chapelle-Saint-Mesmin.
M. Ruiz Hernández. 1995. La Cata y el conocimiento de los vinos. A. Madrid Vicente, Ediciones.
S. Spurrier. 1984. La Degustation. Ed. Bordas, Paris.
E. Peynaud. 1984. Enología práctica (primera parte). Mundi-Prensa, Madrid.
E. Peynaud. 1987. El Gusto del Vino. Mundi-Prensa, Madrid.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ENOLOGIA GENERAL/19042007

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
BIOLOGIA DE LA VINYA/19042001
PRÀCTIQUES INTEGRADES DE VITICULTURA/19042003
ENOLOGIA GENERAL/19042007

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent