DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) TECNOLOGIA DEL SERVEI DE VINS. HARMONIA DE VINS I MENJARS Codi 19214203
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
NADAL ROQUET-JALMAR, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.nadal@urv.cat
Professors/es
NADAL ROQUET-JALMAR, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Presentació dels vins en l'àmbit de la restauració i el turisme. Harmonia i maridatge de vins i menjars.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tecnologia del servei de vins.
1. Introducció.
La presentació dels vins en l’àmbit de la restauració i el turisme
2. La cava - celler del restaurant.

2.1-Compra de vins i classificació. /2.2- Condicions de guarda dels vins. / 2.3-Gestió, rotació dels vins i begudes. Política de preus.
3. Funcions del sommelier.
3.1- Creació d’una carta de vins a restaurant. 3.2-Misse en place en el restaurant. 3.3-Temperatures de servei i la decantació dels vins.
4. Coneixements sobre els vins i presentació de vins hedònica. Descripcions i notes de tast en diferents idiomes. Presentació de vins en l’àmbit de la restauració.
5. Jornades i activitats enolúdiques en cellers. Moviment Slow Food i mercats de proximitat.
Rutes del vi.
6. Harmonia de vins i menjars Coneixements base sobre la cuina tradicional i la nova cuina. Bases de l’harmonia de vins i menjars.
7. Harmonia d’afinitat i de contrast. Textures. Vins i espècies. El vi com a procés creatiu dels plats.
8. Selecció de menús i vins. Harmonia amb altres begudes: cerveses i destil•lats.
pràctiques (es realitzaran progressivament al llarg de l'assignatura, una per setmana segons calendari) I. Tecnologia de servei: In situ en un restaurant “misse en place” . (sortida a restaurant de Tarragona)
II. Experiència real sobre l’harmonia de vins i menjars. Proves d’afinitat i de contrast. (En aula tast, 2 dies).
III. Exposició i presentació de vins hedònica (realitzada com enòleg o propietari).
IV. Visita a un centre enolúdic.
V. Debats exposicó a classe de treball individual.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A10
12 11 23
Pràctiques a laboratoris
A10
10 8 18
Treballs
A10
B3
B4
2 22 24
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves mixtes
A10
B3
B4
4 0 4
Proves orals
A10
C4
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Com ha de presentar i vendre el vi, l'enòleg
Sessió Magistral classes teoria amb presentacions ppt i navegació per internet; amb debats i fòrums
Pràctiques a laboratoris Tast i maridatges a l'aula de tast
Treballs informes de pràctiques i Prova de desenvolupament amb preguntes curtes resposta a problemes
Atenció personalitzada Tutorització i Consultes dels treballs

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes i guió del treball personal de l'alumne

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A10
B3
B4
Informes de pràctiques sobre vins i maridatge: 15%
Viista centre d’activitats enolúdiques: 10%
25
Proves orals
A10
C4
-Prova oral: presentació dels vins (aptitud comunicativa oral) i fitxa escrita del vi 25%

-Debats i fòrums a classe i presentació de menú i de carta de vins 25%
50
Proves mixtes
A10
B3
B4
Prova mixta: preguntes curtes i de deesnvolupament 25
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les proves mixtes i orals han d'obtenir el 5 com a mínim per fer mitjana

En primera convocatòria, les diferents proves mixtes fan mitjana per sobre de 4; en cas contrari, s'ha de presentar l'alumne amb aquesta part en segona convocatòria.

En segona convocatòria el parcial a recuperar ha de superar la nota de 5.

Es prohibeix l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dadesdurant la realització de les proves a excepció del consentiment exprés del professor."

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.

Fonts d'informació

Bàsica Instituto Español Analistas Financieros, Curso de Bolsa y mercados financieros, ,

Felipe Gallego, Jesús, 1998. MANUAL PRÁCTICO DE RESTAURANTE, Ediciones Paraninfo S.A.,1ª ed., 11ª imp.(10/1998)

JOHNSON / ROBINSON , 2008. El vino. Atlas Mundial, Aula Magna, 1ª ed.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent