Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Bloc I. Introducció a la sociologia |
Tema 1. La perspectiva sociològica.
Tema 2. Els orígens de la sociologia i el procés de modernitat.
|
Bloc II. Pautas demogràfiques en les societats avançades. |
Tema 3. Estructura demogràfica i societat.
Tema 4. Indicadors demogràfics.
|
Bloc III. Procés de socialització |
Tema 5. Els principals agents de socialització.
Tema 6. Les institucions i el control social
|
Bloc IV. Les transformacions en la familia i del sistema educatiu |
Tema 7. La vigència de la societat patriarcal. Noves formes familiars
Tema 8. Les funcions socials de l’educació.
|
Bloc V. Les transformacions en el treball i el sistema productiu
|
Tema 9. Revisió crítica del concepte de treball.
Tema 10. Canvis en la organització del treball. |
Bloc VI. Oci i temporalitats socials |
Tema 11. Els temps socials i la societat del benestar
Tema 12. Sociologia del turisme
|
Bloc VII. Les estructures simbòliques en les societats avançades |
Tema 13. Religió, secularització, pluralisme
Tema 14. Sociologia de la cultura
|
Bloc VIII. Política, conflicte i estructura social |
Tema 15. Estructures de poder polític i estructura social
Tema 16. Els moviments socials
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
35 |
35 |
70 |
Debats |
|
3 |
0 |
3 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
3 |
5 |
8 |
Fòrums de discussió |
|
3 |
2 |
5 |
Fòrums de discussió |
|
5 |
10 |
15 |
Seminaris |
|
5 |
5 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
3 |
0 |
3 |
Treballs |
|
2 |
20 |
22 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura.
|
Sessió Magistral |
Mitjançant les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. Es faran servir diapositives/power point per una millor comprensió dels diferents temes. Seran classes participatives, amb comentaris de textos. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin surgir per part de l'alumnat
|
Debats |
Alguns temes del programa són susceptibles de discussió. Amb l'objectiu de millorar la capacitat d'exposició oral i argumentativa, es proposaran debats sobre alguns dels temes, o la defensa de postures teòriques divergents. A classe o al moodle.
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
En les primeres sessions farem una introducció a l'ús d'internet per la recerca d'informació i documentació sociològica i conèixer els mitjans que es poden fer servir i que estan a l'abast de l'alumnat
|
Fòrums de discussió |
Al moodle estaran disponibles els textos que sigui possible i documents que ampliin el material de l'aula. També utilitzant el moodle debatrem temes d'actualitat relacionats amb l'àmbit sociològic i/o questions que no hagin pogut ser suficientment tractades a classe.
|
Fòrums de discussió |
Comentaris a classe sobre els textos del dossier, en relació amb els temes tractats a les classes teòriques o a les sessions pràctiques. Durant el curs hi hauran dos exercicis de comentari a classe. Seran els dies 16 de febrer i 13 d'abril
|
Seminaris |
Els seminaris o pràctiques s'organitzaran entorn de les temàtiques desenvolupades a la part teòrica. Es necessari la participació activa de l'alumnat i treball prèvis o posteriors segons indicacions de la professora.
|
Resolució de problemes, exercicis |
Simulació de casos pràctics sobre problemes socials o postures teòriques dintre de l'aula.
|
Treballs |
Els alumnes hauran de realitzar un treball col.lectiu a partir d'una de les temàtiques que seran proposades pel professor. Prèviament a l'entrega dels treballs, els alumnes hauran de fer una exposició a classe. Les exposicions s'iniciaran a partir del dia 20 d'abril. |
Descripció |
Els alumnes hauran de contactar durant el primer mes del curs amb el professor, per determinar la temàtica sobre el que faran el treball col.lectiu. Es facilitarà un esquema de com fer-lo. S'aconsella utilitzar les hores de tutoria per consultes sobre el treball. Data de lliurament de l'esquema del treball: 9 de febrer. Data de lliurament del treball 11 de maig.
Els treballs col.lectius, així com els comentaris a classe són obligatoris per a una avaluació contínua. Es recomana a l'alumnat consultar sobre com i on trobar informació/lectures relacionades amb les temàtiques tractades. Es valorarà positivament l'utilització de diferents fonts d'informació i negativament l'ùs exhaustiu d'internet.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Debats |
|
Participació a classe. Es valora en conjunt amb la participació en els fòrums de discussió. |
5% |
Fòrums de discussió |
|
Es valorarà conjuntament la participació tant en els debats a l'aula com en els fòrums de discussió al moodle. |
5% |
Treballs |
|
Treball col.lectiu sobre un article sociològic, relacionant-lo amb temes teòrics i/o altres referències a lectures realitzades. 20%
Exposició a classe en grup dels treballs col.lectius. 10%
|
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Proves objectives de tipus test Els coneixements adquirits es valoraran mitjançant la prova tipus test. |
40% |
Altres |
|
Estudis previs Comentaris de text relacionats amb el material teòric i dels seminaris i les practiques, a realitzar a classe. 20% L'alumnat no assistent a les classes hauran de contactar amb el professor en les primeres dues setmanes de curs. S'avaluaran mitjançant l'examen tipus test (40%). El 60% restant es repartirà entre els comentaris dels dos textos i un treball sobre un llibre indicat pel professor en les primeres dues setmanes del curs. Els treballs s'hauran de lliurar l'11 de maig. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Bauman, Z.-May, T, Pensando sociológicamente, (1994), Buenos Aires: Nueva Visión
Invitació a la sociologia, Una perspectiva humanística, Berger, Peter L., (1992), Editorial Herder, Barcelona
La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement,, Berger, P. i Luckmann, T, (1998), Barcelona, Herder.
Sociología,, Giddens, Anthony, 2008, Alianza Ed.
Cuestiones de sociología, Bourdieu, Pierre , (2000), Madrid, Istmo
El conflicto social moderno,, Dahrendorf, Ralph, (1990), E Madrid, Mondadori.
Sociología y cambio social, De Francisco, A. , (1997), Barcelona, Ariel.
El hombre plural. Los resortes de la acción, Lahire, Bernard , (2004), Barcelona, Bellaterra.
Salir de los guetos culturales. , Martiniello, Marco, (1998), Barcelona : Bellaterra.
Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània, Miguélez, F. et al. , (1997), Barcelona, Proa-UAB.
Introducción a la sociologia general., Rocher, Guy , (1990), Barcelona, Editorial Herder
Introducción a la sociología, Schaefer, Richard T, (2006), Madrid, McGraw Hill.
|
Estarà disponible al moodle tot el
material que sigui posible i les directrius per seguir el curs. Es facilitarà un llistat a l'inici del curs
sobre els articles a escollir per fer el treball de curs. El dossier de textos es facilitarà en la
primera setmana. Al llarg del curs s'introduiran nous textos segons els
interessos de l'alumnat i els temes d'actualitat. |
Complementària |
La miseria del mundo, Bourdieu, Pierre, (1999), Madrid, Akal
Teorías contemporáneas de las clases sociales, , Carabaña, J.; De Francisco, A. (comps.) , (1994), Madrid, Pablo Iglesias.
nmigrantes, trabajadores, ciudadanos,, Colectivo Ioé, (1999), I València, Universitat de València.
La estructura de clases en las sociedades avanzadas, Giddens, A., (1994), Madrid, Alianza Universidad.
Los movimientos sociales. Transformaciones políticas y cambio cultural, Ibarra, P.; Tejerina, B. , (1991), Madrid, Trotta.
El poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política, Tarrow, S., (1997), Madrid, Alianza.
Coerción, capital y los Estados Europeos 990-1990, Tilly, Ch., (1992), Madrid, Alianza Editorial.
Economía y sociedad, , Weber, Max, (2002), Fondo de Cultura Económica, Madrid.
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|