DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) GESTIÓ DE RECURSOS HUMANS Codi 21204108
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
BARREIRO CORRIUS, SORAYA
Adreça electrònica soraya.barreiro@urv.cat
Professors/es
BARREIRO CORRIUS, SORAYA
Web
Descripció general i informació rellevant En el marco de los estudios de Turismo pretende introducir al alumno en la gestión de personas y el comportamiento organizativo.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
BLOC 1: LA FUNCIÓ DE PERSONAL 1. ¿Què és la gestió de persones? Naturalesa i funcions
1.1. Definicions
1.2. Funcions i nivells

2.¿D'on ve la funció de personal?Història
2.1. Orígens
2.2. Fase del Benestar
2.3. Management Científic
2.4. Ciències del Comportament
2.5. Integració Polítiques de Personal
2.6. Gestió de Recursos Humans
2.7. Gestió de persones

3.¿Qui és el responsable d'aquesta funció? Agents
3.1. Alta Direcció
3.2. Línia de Comandament
3.3. Departament de RH
3.4. Agències Externes
3.5. Model de Rols de Tyson

4. Importància estratègica de la gestió del factor humà per l'èxit empresarial.
4.1. Relació de la funció de recursos humans amb les altres funcions de gestió empresarial i amb l'estratègia.
4.2. Diversitat de la funció de recursos humans en funció dels condicionants interns i externs.
BLOC 2: ACTIVITATS i POLÍTIQUES DE LA FUNCIÓ DE PERSONAL 5. Planificació de recursos humans
6. Anàlisi i descripció de llocs de treball
7. Reclutament, Selecció i Orientació
8. Formació i desenvolupament
9. Avaluació de l’acompliment
10. Retribució i compensació
11. Desvinculació

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
A9
A18
A19
15 30 45
Sessió Magistral
A7
A9
30 0 30
Presentacions / exposicions
A7
A9
A18
A19
15 30 45
Estudis previs
A7
A9
A18
1 24 25
Atenció personalitzada
A18
A19
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A7
A9
A18
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura (continguts, metodologies i avaluació) i vinculació de la mateixa amb altres matèries vistes previament durant l'ensenyament.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Cada tema inclou la realització d'exercicis o estudis de casos amb l'objectiu d'il•lustrar i aprendre a aplicar els continguts explicats. Es considera aquí també la participació activa dels estudiants a classe durant la realització i posada en comú d'aquestes activitats.
Sessió Magistral El professor explica els continguts del temari i els exemplifica amb articles de prensa d'actualitat, casos d'empreses reals, encoratjant als alumnes a participar de forma activa i a relacionar els continguts amb les seves pròpies experiències laborals.
Presentacions / exposicions Durant l'assignatura es proposarà la realització i presentació d'un conjunt d`articles, que s'haurà de preparar en grup i presentar oralment.
Estudis previs Comporta un conjunt d'activitats destinades a la documentació prèvia i posterior dels temes estudiats: inclou lectures, búsquedes bibliogràfiques, búsquedes a Internet, lectura de la prensa diària, etc.

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran demanar atenció personalitzada per solucionar tots els dubtes vinculats amb la introducció i adaptació als conceptes que es veuran posteriorment durant el curs, així com per la preparació dels diferents exercicis i proves finals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
A9
A18
A19
Cada tema inclou la realització d'exercicis o estudis de casos amb l'objectiu d'il•lustrar i aprendre a aplicar els continguts explicats. Es considera aquí també la participació activa dels estudiants a classe durant la realització i posada en comú d'aquestes activitats. 30%
Presentacions / exposicions
A7
A9
A18
A19
Durant l'assignatura es proposarà l´estudi i la realització d'una exposició d´articles, que s'haurà de preparar en grup i presentar oralment. 20%
Proves objectives de tipus test
A7
A9
A18
Es realitzarà un examen final comprès per una prova tipus test que avaluarà l´assimilació dels continguts donats al temari. 50%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La 1ª convocatòria és avaluació continuada. Cap element de l'avaluació continuada és optatiu. Tots son obligatoris i per sumar amb la resta han de tenir una puntuació mínima de 4 sobre 10. Si alguna part no arriba a aquest mínim, l'assignatura quedarà suspesa a la 1ª convocatòria.

La 2ª convocatòria consistirà en un examen final comprès de d´una prova tipus test que avaluarà l'assimilació dels continguts del temari. En la prova tipus test s'haurà de treure com a mínim un 4 sobre 10. Igualment, a l'examen final l'estudiant haurà d'entregar realitzades les pràctiques proposades a l'aula, per tal que se l'avaluï.


Fonts d'informació

Bàsica Dolan, S.L.; Valle, R.; Jackson, S.E. y Schuler, R.S. , La Gestión de los Recursos Humanos: Cómo atraer, retener y desarrollar con éxito el capital humano en tiempos de transformación , Tercera, McGraw Hill: Madrid
Gómez-Mejía, L.R.; Balkin, D.B. y Cardy, L.R. , Gestión de Recursos Humanos , Quinta, Pearson Prentice Hall: Madrid
Valverde, M. , Introducció a la Gestió de Recursos Humans, , Barcelona: Ediuoc
Werther, W.B. y Davis, K. , Administración de Recursos Humanos. El capital humano de las empresas , Sexta, McGraw Hill: Méjico
Pardo, M. y Luna, R., Recursos Humanos para Turismo , , Pearson Prentice Hall: Madrid
, Capital Humano, ,
, Dirigir Personas, , AEDIPE

Complementària Bohlander, G.; Sherman, A. y Snell, S. , Administración de recursos humanos, 12, Madrid: Thomson
De la Calle Durán, M.C. y Ortiz de Urbina Criado, M. , Fundamentos de recursos humanos, , Madrid: Pearson Educación
Delgado, M.I.; Gómez, L.; Romero, A.M. y Vázquez, E., Gestión de recursos humanos: Del análisis teórico a la solución práctica, , Madrid: Pearson Prentice Hall
García-Tenorio Ronda, J. y Sabater Sánchez, R , Fundamentos de dirección y gestión de recursos humanos, , Madrid: Thomson
, Harvard Deusto Business Review, ,
Leal Millán, A.; De Prado, A.A.; Rodríguez, L. y Román, M. , El factor humano en las relaciones laborales: Manual de dirección y gestión, , Madrid: Ediciones Pirámide

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HABILITATS PROFESSIONALS I CIENTÍFIQUES/21204007
GESTIÓ D'EMPRESES/21204003
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent