DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) INNOVACIÓ EN EL SECTOR TURÍSTIC Codi 21204113
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
ORTEGA SARLE, VICENTE
Adreça electrònica vicente.ortega@urv.cat
Professors/es
ORTEGA SARLE, VICENTE
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu fonamental de l’assignatura es proporcionar a l’alumne les eines bàsiques necessàries per conèixer els processos de decisió en l’empresa tant a nivell estratègic com tàctic i operatiu, en l’àmbit de les operacions i producció. Es dóna una visió general sobre la gestió de projectes i la seva planificació, sempre amb la innovació com a referent clau. Per altra banda, s’introdueixen els conceptes de qualitat i de control de qualitat com eina de Control de Processos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1: Bases de la innovació



1.1 Definicions i factors clau

1.2 Tipus d'innovació

1.3 Innovació planificada i innovació intuïtiva

1.4 La importància de la tecnologia
2: Gestió de la Innovació
2.1 Gestió de la innovació en turisme

2.2 La innovació intuïtiva
3: Projectes d'Innovació





3.1 Cicle de vida d'un projecte

3.2 Definició de projectes

3.3 Planificació de projectes

3.4 Execució de projectes

3.5 Tancament d'un projecte

3.6 Eines tecnològiques
4: Organització i Cultura d'Innovació


4.1 Característiques organitzatives de la innovació

4.2 Clústers i partnerships

4.3 Open innovation: societats innovadores

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A16
22 38 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A15
A16
12 19 31
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A16
8 15 23
Fòrums de discussió
A15
A16
4 2 6
Atenció personalitzada
10 10 20
 
Proves de desenvolupament
A14
A16
A19
B3
C2
2 2 4
Proves pràctiques
A14
A16
A19
B3
C2
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura en el context actual i visió general del contingut i dels objectius.
Sessió Magistral En les sessions magistrals s'explicarà als alumnes els continguts de cada tema.

Seran sessions que comptaran amb el suport d'eines audiovisuals.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aplicació pràctica dels continguts de les sessions magistrals ja sigui en base a casos reals o creats explícitament.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Aplicació pràctica dels continguts de les sessions magistrals.
Fòrums de discussió Comentar en grup articles i notícies d'actualitat relacionades amb l'assignatura.
Atenció personalitzada Resposta a dubtes i qüestions relatives al contingut de l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Resposta a dubtes i qüestions relatives al contingut de l'assignatura. Contacte permanent via e-mail. Es poden concertar consultes amb el professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A16
Estudi individual d'alguns casos reals, com els vistos a classe, propossats expressament pel professor. Millora nota (màxim 1punt)
Proves pràctiques
A14
A16
A19
B3
C2
Exercicis pràctics, com els treballats a l’aula, que busquen confirmar que l’alumne sap aplicar els coneixements adquirits. 40%
Proves de desenvolupament
A14
A16
A19
B3
C2
Preguntes teòriques de desenvolupament d’un tema especialment important de l’assignatura. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'examen de segona convocatòria és de tota l'assignatura amb preguntes teòriques de desenvolupament i exercicis pràctics com els treballats a l'assignatura.

En cap cas es "guarda" cap part de la fase d'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica , Gestió de Projectes. Col·lecció de guies d’innovació i desenvolupament empresarial, 2002, Centre d’Innovació i Desenvolupament Empresarial (
Salvador Anton Clavé i 12 més, 10 Lecciones sobre Turismo. El reto de reinventar los destinos, 2012, Planeta

 

Complementària

§  VOGELER – HERNÁNDEZ (2000). El Mercado Turístico. Estructura, operaciones y procesos de producción. Centro de Estudios Ramón Areces. Madrid.

§  VALLS (2000). Gestión de empresas de Turismo y Ocio. El arte de provocar la satisfacción. Gestión 2000 – ESADE. Barcelona.

§  ANTÓN CLAVÉ (2005). Parques Temáticos, más allá del ocio. Ariel. Barcelona.

§  DOMINGUEZ MACHUCA Y OTROS. El Sistema productivo de la empresa. Problemas y fundamentos teóricos. Pirámide.

§  COMPANYS Y OTROS. Dirección de la producción I. UOC.

§  CASTÁN FARRERO Y OTROS. Dirección de la producción II. UOC.

§  MARTÍNEZ PARRA Y OTROS. Investigación Operativa. UOC.

§  A. DRUDIS. Gestión de Proyectos. Gestión 2000.

§  M.E. HAYNES. Administración de proyectos. Granica.

§  BOB E. HAYNES. Cómo medir la satisfacción del cliente. Gestión 2000.

§  CASANUEVA, C. Y OTROS (2000). Organización y Gestión de empresas turísticas. Pirámide. Madrid.

§  CERRA, J Y OTROS (1999). Gestión de producción de alojamientos y restaurantes. Síntesis. Madrid.

§  J.R. MESTRES. Técnicas de gestión y dirección hotelera. Gestión 2000.

§  R. CAO. Introducción a la simulación y a la teoría de colas. Netbiblo.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
OPERACIONS I PROCESSOS DE PRODUCCIÓ/21204004
 
Altres comentaris
Proves d’avaluació parcials. Es proposaran 2 proves escrites per avaluar els coneixements dels alumnes dels temes desenvolupats fins aquell moment. Cada prova ‘valdrà’ en funció del pes específic dels temes evaluats (previsiblement 50%+50%). La suma de les 2 proves constituirà el 100% de la nota de la convocatòria d'avaluació contínua. En cas de suspendre la convocatòria d'avaluació contínua, no es guarda cap parcial aprovat de cara a la segona convocatòria.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent