DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA SOCIOLOGIA Codi 21214009
Ensenyament
Grau de Geografia i Ordenació del Territori (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 2Q
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
SOROLLA VIDAL, IGNACIO
ALARCÓN ALARCÓN, AMADO
Adreça electrònica amado.alarcon@urv.cat
maria.martinezi@urv.cat
natxo.sorolla@urv.cat
liviucatalin.mara@urv.cat
Professors/es
ALARCÓN ALARCÓN, AMADO
MARTÍNEZ IGLESIAS, MARÍA
SOROLLA VIDAL, IGNACIO
MARA ., LIVIU CATALIN
Web
Descripció general i informació rellevant En la matèria de Sociologia s'introdueix als alumnes en el concepte de societat. Se facilita al alumne els instruments que permeten explicar les característiques de la societat actual i els seus efectes socials. Se analitzen els tipus de ciutadans i les seves pautes de comportament. S'identifiquen els processos socials centrals de la nostra societat, se comparen els diferents models d'organització i s'estableixen els seus condicionants i conseqüències.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Bloque I. Introducción a la sociologia Tema 1. La imaginación sociológica
Tema 2. Métodos de investigación social
Bloque II. Las grandes transformaciones sociales Tema 3. Industrialización y modernización
Tema 4. Globalitzación Sociedad de la Información


Bloque III. Clase Social Tema 5. Teoría de la clase social
Tema 6. Educación, habitus y capital cultural

Bloque IV. Género Tema 7. Debates feministas
Tema 8. Teoría y conceptos básicos de género
Bloque V. Etnia Tema 9. Migraciones contemporáneas.
Tema 10. Etnoestratificación y segundas generaciones
Bloque VI. Sociologia del Turismo y el Territorio Tema 11.Teorías del ocio
Tema 12. Teorías del espacio

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A3
A4
35 35 70
Avantprojecte
A3
A4
A10
10 10 20
Seminaris
A3
A4
A10
A15
10 10 20
Seminaris
A3
A4
A10
A15
3 0 3
Treballs
A3
A4
A10
A15
2 21 23
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves mixtes
A3
A4
A15
3 3 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Mitjançant les sessions magistrals s'exposaran els continguts bàsics de l'assignatura. Seran classes participatives, amb comentaris de textos. S'atendrà en tot moment els dubtes que puguin surgir per part de l'alumnat. L'ús de mitjans audiovisuals serà habitual.
Avantprojecte Alguns temes del programa són susceptibles de discussió. Amb l'objectiu de millorar la capacitat d'exposició oral i argumentativa, es proposaran debats sobre alguns dels temes, o la defensa de postures teòriques divergents. A classe o al moodle.
Seminaris Els seminaris o pràctiques s'organitzaran entorn de les temàtiques desenvolupades a la part teòrica. Es necessari la participació activa de l'alumnat i treball prèvis o posteriors segons indicacions de la professora.
Seminaris Simulació de casos pràctics sobre problemes socials o postures teòriques dintre de l'aula.
Treballs Els alumnes hauran de realitzar dos treball col.lectius. Un serà un projecte de recerca. Un altre un treball sobre documents audiovisuals treballats al curs.
Atenció personalitzada Seguimen personalitzat de l'alumnat

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes hauran de contactar durant el primer mes del curs amb el professor, per determinar la temàtica sobre el que faran el treball col.lectiu. Es facilitarà un esquema de com fer-lo. S'aconsella utilitzar les hores de tutoria per consultes sobre el treball. Data de lliurament de l'esquema del treball: 9 de febrer. Data de lliurament del treball 11 de maig. Els treballs col.lectius, així com els comentaris a classe són obligatoris per a una avaluació contínua. Es recomana a l'alumnat consultar sobre com i on trobar informació/lectures relacionades amb les temàtiques tractades. Es valorarà positivament l'utilització de diferents fonts d'informació i negativament l'ùs exhaustiu d'internet.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Avantprojecte
A3
A4
A10
Volutàriament, participació en el projecte d'Innovació docent "Social Mind Developer" 10%
Treballs
A3
A4
A10
A15
Treballs 4 treballs en parella a desenvolupar a classe. (0,5 punts casdascun)
1 treball individual (1 punt) 30%

30%
Proves mixtes
A3
A4
A15
Dues proves mixtas: preguntes curtes i de desenvolupament. S'han de superar les proves teòriques per superar l'assignatur 70%
Altres  

Altres Segona convocatòria. Prova mixta (preguntes curtes i desenvolupament).

 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'alumnat no assistent a les classes haurà de contactar amb el professor en les primeres dues setmanes de curs. S'avaluaran en segona convocatòria mitjançant l'examen final basat en preguntes curtes i de desenvolupament (100%).

Els alumnes que no haguin superat la teoria durant la avaluació continua conservaran la nota dels treballs pràctics per a la segona convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica Salir de los guetos culturales. , Martiniello, Marco, (1998), Barcelona : Bellaterra.
El hombre plural. Los resortes de la acción, Lahire, Bernard , (2004), Barcelona, Bellaterra.
Bauman, Z.-May, T, Pensando sociológicamente, (1994), Buenos Aires: Nueva Visión
Invitació a la sociologia, Una perspectiva humanística, Berger, Peter L., (1992), Editorial Herder, Barcelona
La construcció social de la realitat. Un tractat de sociologia del coneixement,, Berger, P. i Luckmann, T, (1998), Barcelona, Herder.
Cuestiones de sociología, Bourdieu, Pierre , (2000), Madrid, Istmo
El conflicto social moderno,, Dahrendorf, Ralph, (1990), E Madrid, Mondadori.
Sociología y cambio social, De Francisco, A. , (1997), Barcelona, Ariel.
Desigualtat i canvi. L’estructura social contemporània, Miguélez, F. et al. , (1997), Barcelona, Proa-UAB.
Introducción a la sociologia general., Rocher, Guy , (1990), Barcelona, Editorial Herder
Introducción a la sociología, Schaefer, Richard T, (2006), Madrid, McGraw Hill.
Sociología, Giddens, Anthony, (2010), Alianza Editorial
Language, mobility and social mobility in Catalonia, Alarcón, A. y Garzón, L., (2011), Brill
Feminismos. Debates teóricos contemporáneos, Beltrán, Elena et all, 2001, Alianza Editorial
The precariat: The new dangerous class, Standing, Guy, 2011, Bloomsbury

A més d'aquestes referències, disponibles al catàleg de biblioteques de la URV, documentació adicional serà accesible a través de moodle.

Complementària La miseria del mundo, Bourdieu, Pierre, (1999), Madrid, Akal
Teorías contemporáneas de las clases sociales, , Carabaña, J.; De Francisco, A. (comps.) , (1994), Madrid, Pablo Iglesias.
nmigrantes, trabajadores, ciudadanos,, Colectivo Ioé, (1999), I València, Universitat de València.
La estructura de clases en las sociedades avanzadas, Giddens, A., (1994), Madrid, Alianza Universidad.
Los movimientos sociales. Transformaciones políticas y cambio cultural, Ibarra, P.; Tejerina, B. , (1991), Madrid, Trotta.
El poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política, Tarrow, S., (1997), Madrid, Alianza.
Coerción, capital y los Estados Europeos 990-1990, Tilly, Ch., (1992), Madrid, Alianza Editorial.
Economía y sociedad, , Weber, Max, (2002), Fondo de Cultura Económica, Madrid.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent