DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) GEODEMOGRAFIA Codi 21214108
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
ALBERICH GONZÁLEZ, JOAN
Adreça electrònica joan.alberich@urv.cat
Professors/es
ALBERICH GONZÁLEZ, JOAN
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura té com a objectiu fer una introducció a l'estudi de la població, tant des del punt de vista demogràfic (anàlisi de l'estructura, de la dinàmica, etc.) com del geogràfic (distribució territorial de la població, mobilitat, ús de l'espai, etc.). Específicament, els objectius són: 1. Coneixements bàsics sobre la geografia de la població: els moviments naturals de la població, estructura demogràfica i dinàmica migratòria. 2. El creixement de la població, l’equilibri demogràfic i els recursos disponibles. Doctrines i polítiques demogràfiques 3. La distribució espacial de la població. Densitat i noves formes d’ocupació del territori.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la Geodemografia 1.1 L’estudi de la població des de la Geografia
1.2. Demografia + Geografia = Geografia de la població = Geodemografia?
2. Les fonts per a l’estudi de la població 2.1. La importància de les fonts en demografia. Tipus de fonts segons la naturalesa de la informació recollida
2.2. Els censos i padrons. El cens de població i el Padró municipal d’habitants
2.3. Les estadístiques vitals i de migracions. El Moviment Natural de la Població (MNP) i l’Estadística de Variacions Residencials (EVR)
2.4. Les fonts d’informació «geogràfiques»: les enquestes de mobilitat quotidiana i d’usos del temps
2.5. Altres fonts sociodemogràfiques
3. L’anàlisi geodemogràfica 3.1. Introducció. Estocs i fluxos en demografia. Conceptes utilitzats. Proporcions, taxes i quocients
3.2. Estocs. Anàlisi de les característiques sociodemogràfiques d’una població. Temes d’interès en els estocs. Taules i indicadors bàsics. Les piràmides de població
3.3. Fluxos II (creixements). La mesura del creixement i els seus components. El concepte de creixement. Les taxes de creixement de la població. Els components del creixement. L’equació compensadora. Les taxes brutes per fenòmens. La representació gràfica del creixementFluxos I (mobilitat). Els moviments migratoris. La mobilitat quotidiana
3.4. La distribució territorial de la població . Densitat de població i models d’assentament
4. La interpretació geodemogràfica 4.1. Interpretacions geogràfiques del model. Ús de l’espai i configuracions urbanes i metropolitanes
4.2. Interpretacions mediambientals del model. Teories i doctrines històriques de la relació entre població i recuros (Malthus, Ehrlich, MEadows...). Impactes en els recursos naturals. El desenvolupament sostenible

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A4
A13
45 40 85
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
A4
A5
A10
A11
A13
C4
20 35 55
Atenció personalitzada
9 0 9
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts principals de l'assignatura, així com l'exposició dels mecanismes d'avaluació de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicació, per part del professor, dels continguts teòrics de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Plantejament i realització a l'aula dels treballs pràctics en què es desenvolupin, en forma d'exercicis, els continguts de l'assignatura.
Atenció personalitzada Resolució personalitzada de problemes relacionats amb les pràctiques avaluables del curs.

Atenció personalitzada
Descripció
Resolució dels problemes i dubtes dels alumnes que sorgeixen al llarg del curs.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A3
A4
A5
A10
A11
A13
C4
Entrega del dossier de pràctiques 90%
Altres  

Assistència i participació a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els criteris d'avaulació de la primera i segona convocatòria seran els mateixos: entrega del dossier de pràctiques elaborades durant el curs.


Fonts d'informació

Bàsica ALBERICH, Joan , La vinculació territorial de la població a Catalunya. Una aproximació a partir del cens de 2001, 2007, http://www.tesisenxarxa.net/TDX-0212109-084326
AZAGRA ROS, Joaquín; CHORÉN RODRÍGUEZ, Pilar, La localización de la población española en el territorio. Un siglo de cambios, 2006, Bilbao: Fundación BBVVA
BAUDELLE, Guy , Géographie du peuplement, 2004, París: Armand Colin
COURGEAU, Daniel , Méthodes de mesure de la mobilité spatiale. Migrations internes, mobilité temporaire, navettes, 1988, París: Institut National d’Études Démographiques
INSTITUTO GEOGRÁFICO NACIONAL , Atlas nacional de España. Demografía, 2008, Madrid: Centro Nacional de Información Geográfica
JONES, Huw R. , Population Geography, 1990, Londres: P.C.P.
LIVI BACCI, Massimo , Introducción a la demografía, 1990, Barcelona: Ariel
MALTHUS, Thomas Robert , Un assaig sobre el principi de població, 1985, Barcelona: Edicions 62
NOIN, Daniel , Géographie de la population, 2005, París: Armand Colin
NOIN, Daniel; THUMERELLE, Pierre-Jean , L’Étude géographique des populations, 1993, París: Masson
PRESSAT, Roland , El análisis demográfico. Conceptos, métodos, resultados, 1983, Madrid: Fondo de Cultura Económica
PUYOL, Rafael , La población española, 1988, Madrid: Síntesis
VINUESA, Julio [et al.] , El estudio de la población, 1989, adrid: Instituto Nacional de Administración Públic
? VINUESA, Julio; PUGA, María Dolores , Técnicas y ejercicios de demografía, 2007, Madrid: Instituto Nacional de Estadística

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Seria recomanable un nivell mínim d'Excel
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent