DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) GEOGRAFIA DEL DESENVOLUPAMENT Codi 21214116
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
SERRANO GINÉ, DAVID
Adreça electrònica david.serrano@urv.cat
Professors/es
SERRANO GINÉ, DAVID
Web
Descripció general i informació rellevant (Aquesta assignatura no té encara assignat el professor, pendent de concurs. Per això només es donen uns continguts, metodologia i fonts d'informació aproximats) Comprendre conceptes i teories del desenvolupament i dels indicadors del desenvolupament, així com apropar l'alumne a la realitat del subdesenvolupament i la seva problemàtica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS (no definitius) 1.- Conceptes, teories i indicadors del subdesenvolupament. Mundialització i subdesenvolupament.
2.- La problemàtica demogràfica: distribució, dinàmica, estructura de la població, polítiques demogràfiques, qualitat de vida.
3.- Els espais rurals: l'agricultura i ramaderia. Sistemes de producció tradicionals i actuals.
4.- L'explotació dels recursos naturals: energia i matèries primeres. El paper dels recursos naturals en el desenvolupament i els impactes mediambientals.
5.- La indústria.
6.- El creixement urbà: les ciutats del Tercer Món, causes del creixement urbà, sistemes urbans i desenvolupament.
7.- Moviments i fluxos: comerç i transport.
8.- Tipologies dels països subdesenvolupats. Els plans de desenvolupament. Institucions, comunitats, societat i desenvolupament.
CONTINGUTS PRÀCTICS (no definitius) Ressenyes d'articles o altres informacions sobre la temàtica del subdesenvolupament, debats a classe i elaboració de dades sobre indicadors de desenvolupament.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
A4
A5
A10
A12
A13
1 0 1
Sessió Magistral
A3
A4
A5
0 0 0
Seminaris
A5
A10
0 0 0
Treballs
A5
A12
A13
C5
0 0 0
Estudis previs
A5
A10
0 0 0
Pràctiques a través de TIC
A10
A12
0 0 0
Atenció personalitzada
A10
A12
0 0 0
 
Proves de desenvolupament
A3
A4
A5
0 0 0
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, els seus continguts, metodologia i procés d'avaluació
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura
Seminaris Debat sobre els continguts teòrics i els articles proposats
Treballs Treballs que realitza l'alumne
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne
Pràctiques a través de TIC Realització de pràctiques amb suport informàtic

Atenció personalitzada
Descripció
Sessions amb el professor per al seguiment de treballs i resolució de dubtes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A3
A4
A5
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica le monde diplomatique, Geopolitica del caos, Barcelona 2003, 4ª ed , Barcelona 2003, 4ª ed
Le monde diplomatique , Atlas de le monde diplomatique , Ed Cybermonde, S.L, Barcelona 2003
PNUD 2007-2008, Informe sobre desenvolupament humà , ,

Complementària GEORGE,P., Geografia de las desigualdades, Oikos-Tau, 1983
LACOSTE,Y , Geografia del subdesarrollo , Ariel, 1978
HOY, D y otros , Gª y desarrollo. un enfoque regional..., FCE, Mexico 1988
PUYOL, R. et al , Los grandes problemas actuales de la poblacion , Sintesis, Madrid 1993
MANERO, F, Subdesarrollo y PP SS, Salvat, 1983

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent