DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) GEOGRAFIA DEL DESENVOLUPAMENT Codi 21214116
Ensenyament
Grau de Geografia i Ordenació del Territori (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
NEL·LO ANDREU, MARTA GEMMA
Adreça electrònica martagemma.nello@urv.cat
oscar.saladie@urv.cat
Professors/es
NEL·LO ANDREU, MARTA GEMMA
SALADIÉ BORRAZ, ÒSCAR
Web
Descripció general i informació rellevant Comprendre conceptes i teories del desenvolupament i dels indicadors del desenvolupament, així com apropar l'alumne a la realitat del subdesenvolupament i la seva problemàtica

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Introducció a la geografia del desenvolupament
Tema 2 Teories del desenvolupament
Tema 3 Dinámiques demográfiques
Tema 4
Pobresa i subdesenvolupament
Tema 5 Dinàmiques urbanes
Tema 6 Dinàmiques Industrials i comercials. Treball informal.
Tema 7 Turisme y Subdesenvolupament
Tema 8 Fam i desnutrició
Tema 9 Salut i desenvolupament
Tema 10 Ajudes al desenvolupament
Tema 11 Desastres Naturals i subdesenvolupament

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
A4
A5
A10
A12
A13
1 0 1
Seminaris
A5
A10
4 9 13
Treballs
A5
A12
A13
C5
4 20 24
Estudis previs
A5
A10
2 8 10
Pràctiques a través de TIC
A10
A12
6 13 19
Sessió Magistral
A3
A4
A5
A13
40 35 75
Atenció personalitzada
A10
A12
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A3
A4
A5
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura, els seus continguts, metodologia i procés d'avaluació
Seminaris Debat sobre els continguts teòrics i els articles i videos proposats durants les classes pràctiques
Treballs Elaboració del dossier de pràctiques que realitza l'alumne
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne
Pràctiques a través de TIC Realització de pràctiques amb suport informàtic
Sessió Magistral COntinguts de l'assignatura
Atenció personalitzada Tutorització dels treballs i pràctiques. Consulta de dubtes.

Atenció personalitzada
Descripció
Sessions amb el professor per al seguiment de treballs/pràctiques i resolució de dubtes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A5
A10
Participació de l'alumnat i elaboració dels treballs de les práctiques seminari. Dossier dels informes de cada pràctica. El total dels seminaris, treballs i practiques TIC suposa un 45% de la nota final. 10%
Treballs
A5
A12
A13
C5
Dossier dels informes de cada pràctica. El total dels seminaris, treballs i practiques TIC suposa un 45% de la nota final. 15%
Pràctiques a través de TIC
A10
A12
Dossier dels informes de cada pràctica. El total dels seminaris, treballs i practiques TIC suposa un 45% de la nota final. 20%
Proves de desenvolupament
A3
A4
A5
Es faran dues proves durant el quadrimestre. Cal aprovar les dos proves per fe mitja 55%
Altres  

L'assistència a classe i la participació permetran arrodonir la nota final

 
Altres comentaris i segona convocatòria

H haurà dues proves teòriques durant el quadrimestre que valdran el 55% de la nota final. Cal que l'alumni superi les dues proves per poder fer mitja.
El 45% restant de la nota serà les practiques/treballs que es faran durant el quadrimestre. Cal que l'alumne lliuri totes les pràctiques/treballs per poder aprovar l'assignatura.

La segona convocatòria de l'assignatura consistirà en una sola prova i s'haurà de lliurar totes les pràctiques del curs.


Fonts d'informació

Bàsica Blanca Azcarate, Geografia regional del mundo: desarrollo, subdesarrollo y países emergentes, UNED, Madrid 2010
Diego Azqueta, Desarrollo y Subdesarrollo, Fundación Argentaria, 1996
Blanca Azcarate, Grandes Espacios geográficos: subdesarrollo y países emergentes, UNED, 2009
Edits. Buades, J,; Cañadas, E. ; Gascón, J., El turismo en el inicio del Milenio. Una lecturra crítica a tres voces, Col.Thesis, 2012
The world Bank, World Development Indicators 2014, The world Bank, 2015
Naciones Unidas, Informe sobre el desarrollo humano 2014. El ascenso del sur: progreso humano en el mundo diverso, Naciones Unidas, 2015
Le Monde diplomátique, Atlas de las Migraciones, Le Monde diplomátique, 2014
Le Monde diplomátique, Atlas de las Metrópolis, Le Monde diplomátique, 2014
D.K. Forbes, The Geography of undervelopment. A critical survey. , Routledge, 2014
Alan B. Mountjoy, Industrialization and underdeveloped countries, Library of Congress, 2009
, , ,
Gavin Kitching, Development and Underdevelopment in historical perspective, Routledge, 2011

Complementària GEORGE,P., Geografia de las desigualdades, Oikos-Tau, 1983
LACOSTE,Y , Geografia del subdesarrollo , Ariel, 1978
HOY, D y otros , Gª y desarrollo. un enfoque regional..., FCE, Mexico 1988
PUYOL, R. et al , Los grandes problemas actuales de la poblacion , Sintesis, Madrid 1993
MANERO, F, Subdesarrollo y PP SS, Salvat, 1983

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent