DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) TERRITORI I PAISATGE. PROJECTES TERRITORIALS Codi 22204207
Ensenyament
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
SALADIE GIL, SERGI
Adreça electrònica sergi.saladie@urv.cat
Professors/es
SALADIE GIL, SERGI
Web http://http://www.etsa.urv.cat/
Descripció general i informació rellevant L'assignatura Arquitectura i paisatge té com a objectiu introduir els estudiants d'arquitectura al coneixement del paisatge com a camp disciplinar i professional, diferenciat i coincident amb l'arquitectura convencional, però també amb la geografia, l’art, les ciències ambientals, la sociologia,... L'assignatura té un caràcter eminentment pràctic, i es desenvolupa a través de la definició, per part de l'alumne, d'un projecte territorial per a un àmbit determinat. Així doncs, l'alumne realitza una Anàlisi, una Diagnosi, i estableix unes Propostes d'objectius i actuacions per a la millora de la qualitat del paisatge. Tenint en compte això, l'assignatura es planteja tres objectius : 1. Contextualitzar el marc legal i administratiu en el que es situa el paisatge a Catalunya. 2. Introduir els estudiants en la valoració de la relació canviant que la societat estableix en la modificació del seu entorn i com aquesta, segons les èpoques, està marcada per uns valors o d'altres. 3. Donar una sèrie d’instruments essencials que permeti analitzar i projectar el paisatge a través d'unes pautes de lectura bàsiques, i utilitzar els components essencials del paisatge, tant físics com culturals, en la seva creació. La part pràctica de l'assignatura es desenvolupa en el marc del Programa d'Aprenentatge-Servei de la URV (http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html). El curs 2013-2014 aquesta assignatura de Llicenciatura es realitzarà conjuntament amb l'assignatura de Grau "Territori i paisatge. Projectes territorials"

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
0- Introducció a. El concepte de paisatge.
b. Marc legal/administratiu del paisatge a Catalunya
c. Bases per a la realització d’estudis i projectes de paisatge
1. El marc físic del paisatge 1.1. La geologia
1.2. El clima
1.3. La geomorfologia
1.4. La vegetació
1.5. Les aigües
2. El marc cultural del paisatge (I) 2.1. La percepció del paisatge
2.2. L’expressió artística del paisatge
2.3. Els valors del paisatge
3. El marc cultural del paisatge (II) 3.1. El sistema d’espais oberts (els conreus, els espais forestals, els espais fluvials,...)
3.2. El sistema d'infraestructures (de mobilitat, energètiques, de comunicació,...)
3.3. El sistema d’assentaments urbans (les ciutats, els pobles, els periurbans, els polígons d’activitat econòmica,...)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
B3
8 16 24
Presentacions / exposicions
B6
3 6 9
Pràctiques de camp/sortides
B3
B5
B6
6 0 6
Taller (arquitectura)
B3
B5
B6
B7
B8
15 0 15
Treballs
B3
B5
B6
B7
B8
1 29 30
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves objectives de tipus test
B3
3 9 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: continguts, bibliografia bàsica, sortides de camp i treballs a realitzar. Explicació del funcionament de l'assignatura i del sistema d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició a l'aula dels continguts teòrics i pràctics.
Presentacions / exposicions Presentacions a l'aula de cadascun dels treballs de l'assignatura. (en grups o individual)
Pràctiques de camp/sortides Sortides per visitar els territoris sobre els que es realitzaran els treballs de l'assignatura.
Taller (arquitectura) Elaboració a l'aula dels treballs de l'assignatura, amb el suport i supervisió del professor.
Treballs Realització de dos treballs relacionats entre si, i basats en casos pràctics d'uns territoris que es definiran en iniciar el curs:
1. Estudi bàsic d’anàlisi i diagnosi del paisatge. (en grup)
2. Projecte per a la millora de la qualitat del paisatge. (objectius en grup/actuacions individuals)
Atenció personalitzada Atenció personalitzada: en horaris de classe, o amb cita prèvia (sergi.saladie@urv.cat)

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups. L'atenció personalitzada es realitzarà normalment durant les hores de taller. Fora d'aquest horari, també es podrà concertar atenció personalitzada amb el professor, amb cita prèvia. També es realitzarà atenció personalitzada, a través del correu-e: sergi.saladie@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Presentacions / exposicions
B6
Exposició i defensa a l'aula dels treballs de l'assignatura. 10%
Treballs
B3
B5
B6
B7
B8
Presentació, en format paper o electrònic, dels treballs de l'assignatura. 65%
Proves objectives de tipus test
B3
Prova sobre els continguts teòrics de l'assignatura, i que inclou preguntes amb diferents alternatives de resposta i l'alumne ha d'escollir-ne una. 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Convé ser molt puntuals en els terminis de presentació i lliurament de les diferents tasques, ja que el procés d'elaboració del treball dura tot el quadrimestre, i el retard en una fase del treball provoca que no es pugui realitzar la següent. El lliurament amb retard es penalitzarà en la nota d'aquella activitat (-25%).

Totes les activitats avaluables han de superar-se com a mínim amb una qualificació de 5 sobre 10 per poder fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.

Les activitats avaluables amb una qualificació per sota de 5 s'hauran de recuperar en segona convocatòria, en el format propi de cadascuna de les activitats avaluables (treball o prova tipus test).

La part pràctica de l'assignatura es desenvolupa en el marc del Programa d'Aprenentatge-Servei de la URV (http://www.urv.cat/estudis/serveis_virtuals/AprenentatgeServeialaURV.html). A l'inici de l'assignatura es confirmaran els agents i els àmbits territorials on s'aplicarà l'experiència APS.


Fonts d'informació

Bàsica MADERUELO, Javier (dir.), Paisaje y pensamiento, Abada editores, Madrid, 2006
MADERUELO, Javier (dir.), Paisaje y territorio, Abada editores, Madrid, 2008
ROGER, Alain, Breu tractat del paisatge, Edicions La Campana, Col. Obertures, 8, Barcelona, 2000
LLOP, C., Paisatges en transformació : intervenció i gestió paisatgístiques, Diputació de Barcelona, Barcelona, 2009
TUAN, Yi-Fu, Topofilia, Editorial Melusina, Barcelona, 2007
BUSQUETS FÀBREGAS, J.; CORTINA RAMOS, A. (Coords.), Gestión del paisaje. Manual de protección, gestión y ordenación del paisaje, Ariel, Madrid, 2009
McHARG, Ian L., Proyectar con la naturaleza, Gustavo Gili, Barcelona, 2000
AAVV. , Catalogo delle buone pratiche per il paesaggio, Alinea Editrice, Regione Toscana, 2007
PINTÓ, Josep (ed.), Eines i instruments per a les polítiques de paisatge, Universitat de Griona, Col. diversitas, 65, Girona, 2010
CRUZ, L.; ESPAÑOL, I., El paisaje. De la percepción a la gestión, Ediciones Liteam, Madrid, 2009
NAVÉS F.; AROSEMENA G. (et al), Arquitectura del paisaje rural: de la Península Ibérica, Islas Baleares y Canarias, Omega, Barcelona, 2005
MATA, R.; TARROJA, À. (coords.), El paisaje y la gestión del territorio. Criterios paisajísticos en la ordenación del territorio y el urbanismo, Diputació de Barcelona, Barcelona, 2006

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent