DADES IDENTIFICATIVES | 2015_16 |
Assignatura | DIRECCIÓ DE FOTOGRAFIA I DE SO | Codi | 12234212 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
6 | Optativa | 2Q |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Breu història de la llum |
La llum com a matèria primera. Breu història de la física de la llum Plató Newton Goethe Young Huygens Oersted Maxwell Michaelson i Morley Einstein El cercle de colors Complementarietat Colors bàsics llum, adició |
La càmera | Evolució històrica de la càmera i els suports Camera obscura Shutter i diafragma Profunditat de camp L'òptica Angulars i teles Lluminositat, números f Distorsió rectes Balanç de blancs L'histograma El ccd cmos Entrellaçat vs. progressiu Cel·luloide vs. digital L'enquadrament Angles i valors de pla Subexposició i sobreexposició Exposició idònia per vídeo digital La distribució de la llum en el pla Jerarquies d'atenció La importància del moviment en pla Tipus de moviment El cervell reptilià |
La captació del so | El so com a ona Les còniques, propietats reflectants llum i so Tipus de micròfon Direccionalitat Perxes Equips inalàmbrics Ubicació del micròfon Separació càmera-micròfon Tècniques stereo Diversificació fonts Paravents Vu-meters |
La font de llum | El sol i el reflector Tipus de focus Fresnel, Quartz, Spot, leds... fluorescents Temperatura de color Tècniques bàsiques Tipus de llum: llum dura, llum difosa Llum principal, llum de farciment, contra, llum puntual La posició de la llum |
Entre la font de llum i l'objecte | Banderes Gelatines de correcció Gelatines d'expressió Superfícies reflectants o refractants Doble trama, transparències, persianes... Llums variables Us de difusors i gelatines. Filtres correcció Llum rebotada. Porex, reflectors, miralls. Llei inversa del quadrat El fotòmetre Filmació nocturna |
L'objecte | Maquillatge i pintura Coordinació amb direcció d'art Les superfícies com a filtre El "matabrillos" "Forillos" i falsos fondos L'engany 3D, 2D Efectes teatrals Doble exposició Filmació per composició, substitució de cels, decorats imaginaris. Mates, chroma, luma keys. La profunditat del pla Bidimensionalitat vs. il·lusió de tridimensionalitat Els objectes davant de l'objecte El punt de fuga Espai vs. espai fílmic |
Entre l'objecte i la càmera | Filtres Polaritzadors Difusors Fum, filtres de boira El balanç de blanc com a filtre Baixa definició Nd's Superfícies reflectants o refractants Doble trama (moiré i usos creatius del moiré) Filtres de colors per foto en color Filtres pintats |
Revisió de treballs 1 | Revisió, visionat crític i comentari dels treballs realitzats a classe fins el moment. |
Direcció de fotografia experimental | El cinema com a música (Ruttman, Vertov, Duchamp) L'abstracció (Fischinger, Richter, Léger, Moholy Nagy) La fisicitat del medi (Brakhage) La presència de l'artifici (Terayama, Shinoda) La presència del que mira (Jonas Mekas) L'alteració de l'espai temps (Maya Deren) L'alteració de la llum (ValdelOmar) L'alteració de la durada (Warhol) L'alteració del so (Mara Mattushka) Etcéteres. |
Estètica trash i punk | Arte povera Beats, Robert Frank Cinema verité Direct Cinema Nouvelle vague -Camera-stylo Punk Warhol John Waters Jess Franco No wave La movida The Young Ones Dogma 95 L'assimilació de l'underground Implicacions ètiques |
Aprenent de la pintura | Relació entre pintura i direcció de foto Recrear la llum Filmar la pintura, els diàlegs entre diferents llenguatges Greenaway-Rembrandt (Nightwatching) Clouzot-Picasso (Le Mystère Picasso) Jarman-Caravaggio (Caravaggio) Erice-López (El sol del membrillo) Ruiz-Klimt (Klimt) Tarkovski-Rublev (Andrei Rublev) |
Filmar en blanc i negre | Utilització de filtres de colors i polaritzadors per fotografia en blanc i negre Visionat en blanc i negre per veure equilibri luminància -Satantango (Tarr) -The Servant (Losey) -Persona (bergman) -La mujer de las dunas (Teshigahara) -A bout de souffle (Godard) -El tercer hombre (Reed) -El Proceso (Welles) -Hilda (Charles Vidor) -La bella y la bestia (Cocteau) -Otto e mezzo (Fellini) -Dead Man (Jarmusch) |
Crèdits, vídeo-clips i anuncis, la fal·làcia de la perfecció | La perfecció de la imatge La postproducció L'absència d'ombra La saturació El volum del so La mitificació de la banalitat a través de la fotografia i el so. La relació del text amb la imatge El text com a imatge Filmar amb música |
La utilització simbòlica de la imatge | Què és un símbol? Símbol vs. metàfora. El ritme de la imatge El color com a informació saturació del color la llum com a informació L'ombra com a informació La hipnosi La imatge específicament cinematogràfica Tipus de relació de la filmació amb la realitat Noció de veritat en el pla (Dreyer) La filmació de l'atrocitat Qui és la càmera? La relació de la càmera amb allò filmat. |
Revisió de treballs 2 | Revisió, visionat crític i comentari dels treballs realitzats durant el curs. Cloenda |