DADES IDENTIFICATIVES | 2018_19 |
Assignatura | MEDIACIÓ SOCIAL I CULTURAL | Codi | 11224108 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1r | |||||
Descriptors | Crèd. | Tipus | Curs | Període | ||||
12 | Obligatòria | Tercer | AN |
Competències | Resultats d'aprenentage | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1. LA MEDIACIÓ: Fonamentació, bases de conflictologia, anàlisi del context i els factors que intervenen en les discrepàncies i conflictes interpersonals o intergrupals. Gestió dialogant, no adversarial i apreciativa dels conflictes, si s'escau a través de la mediació. Models metodològics de mediació Cultura de Pau i pacifisme en conflictes armats. |
1.1. Cultura de Pau, diàleg cooperatiu, negociació i, si s'escau, gestió dels conflictes a través de la mediació. 1.1.1. Dimensió positiva i apreciativa del conflicte. 1.2. Conflictologia, anàlisi dels conflictes i mediació. 1.2.1. Teoria sistèmica, construccionisme social 1.2.2. Processos psicosocials, interacció i factors emocionals del conflicte. 1.2.3. Processos de comunicació en la mediació. 1.2.4. Conflictes mediables o no mediables 1.3 Principis i escoles de mediació 1.3.1. Principis i objectius de la mediació. 1.3.2. Models i escoles de mediació. a) Tradicional o lineal de Harvard, els set passos. b) Transformatiu de Bush i Folger. c) Circular narratiu de Sara Coob i les aportacions multidisciplinaris de Marinés Suares i Humberto Maturana d) Apreciatiu, aportacions de Johan Galtung. Diàlegs apreciatius. Tècnica World cafè i altres estratègies de grups. e) Models mixtes 1.4. Pacifisme i no violència en front de la confrontació armada entre grups i persones. 1.4.1. La cultura de Pau interpersonal, intergrupal i global. 1.4.2. El diàleg i la mediació, espai de participació, sector emergent i procés de maduresa social. 1.4.3. Educació per la pau en activitats escolars, motivació i participació. Activitats escolars: commemoració del DENIP, ... |
2. BASES JURÍDIQUES DE LA MEDIACIÓ. Entitats promotores i col•laboradores. | 2.1. La normativa de l'Estat Espanyol i de Catalunya. 2.1.1. Llibre III codi civil. Fundacions i associacions 2.2.1. Llibre 5e. del Codi Civil Català. Conflicte i convivència. 2.2.2. Legislació de mediació de l’Estat espanyol i de Catalunya. 2.2. Directives europees i organismes internacionals. Directiva Comunitària 2008/52/CE, del Parlament Europeu, 2.3. Serveis d'informació i orientació dels serveis de Justícia i col•legis professionals: SIM i SOM 2.3.1. El Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya: Competències i funcions. 2.3.2. Funció dels Col•legis professionals i associacions de persones mediadores. |
3. PROCÉS I TÈCNIQUES DE MEDIACIÓ: Elements i factors del conflicte: participants, context, factors clau, metodologia segons models o mixta, procés administratiu i avaluació. La pràctica i estratègies de mediació en funció dels àmbits i tipologia dels casos o conflictes. Funcions de la persona professional de mediació i la seva participació neutral i activa en el sistema. |
3.1. FACTORS RELACIONATS AMB LES PERSONES O GRUPS IMPLICATS a) Anàlisi dels factors personals, familiars i culturals, en aspectes psicològics, emocionals, de competències de comunicació, percepció, ... b) Anàlisi de les interaccions en el context: familiar, veïnal, comunitari, sociocultural, laboral, ... 3.2 PERSONES MEDIADORES: a) Titulació i opcions de formació: Coneixements, competències i codi de conducta de les persones mediadores. b) Funcions i estratègies d’actuació de les persones mediadores 3.3. FACTORS, ESTRATÈGIES, PROCESSOS, TÈCNIQUES, EINES I RECURSOS a) Anàlisi del conflicte, factors condicionants, personals i de l'entorn, que afecten les conductes de les persones. Casos mediables o altres opcions. b) Factors ambientals per a la mediació: disposició de la sala, la taula i les posicions, la gestió dels torns de paraules, interlocutors, dimensió artística. c) Metodologia participativa, empoderament de les parts, legitimació, deconstrucció del conflicte, treball amb les diferències, posició subjectiva, co-construcció de la relació, ajut al diàleg i la comunicació, escolta activa, paràfrasi, reformulació, anàlisi i connotació positiva, ... d) Accions prèvies al procés de mediació: confiança, legitimació, equilibri entre les parts, anàlisi del conflicte, entrevistes individuals. e) Procés administratiu, compromís inicial, actes i document de les sessions i, si s’escau, acords finals o conclusions, registre o altres opcions. f) Procés de la primera sessió i identificació del conflicte i factors condicionants. Gestió del procés i debat inicial, desenvolupament, acompanyament i ajuts al diàleg i negociació. g) Procés de les sessions de mediació: Estratègies, eines i ajuts per a la gestió dels processos de diàleg i negociació, diàlegs transformatius i apreciatius, cerca de punts de confluència d’interessos i procés de construcció d’acords i la seva documentació, seguiment i avaluació. Procés administratiu i de registre. h) Altres competències i recursos complementaris de la mediació: Tècniques, eines didàctiques i habilitats narratives en mediació, modalitats en la paràfrasi, converses d'externalització i reciprocació, preguntes clau, connotació positiva, etc. Llengües estrangeres, llenguatge de signes, TIC, tècniques didàctiques i de comunicació, dinàmica de grups i per acompanyament del procés, i) Comediació, estratègies i casos recomanats. j) Multiparcialitat, models i eines de gestió. k) Avaluació dels processos de mediació. Conceptes, metodologia, processos i eines d'avaluació. l) La mediació en el context de les TIC i les xarxes socials. Recursos i eines. 3.4. Assessorament d'advocat i altres professionals i tècnics. El rol de l'advocat dins de la mediació. Casos en que es recomana assessorament. 3.5. Altres institucions i ens competents o col•laboradors en la gestió de conflictes: Jutjat de Pau, Arbitratge, ... |
4. ÀMBITS DE MEDIACIÓ. | 4.1 MEDIACIÓ COMUNITÀRIA: Cohesió social, civisme, convivència ciutadana, polítiques públiques i governança. a) Actuacions i programes de mediació en l'àmbit local - comunitari i del teixit social. Cultura de pau i mediació, en el context del programa de Ciutat Educadora, el projecte Educatiu de Ciutat i altres programes i projectes de l’àmbit local. b) Mediació en comunitats de propietaris i veïns, us i gestió d'espais comunitaris, espais oberts de l’entorn i barri, mobbing, quotes, ... 4.2. MEDIACIÓ I INTERMEDIACIÓ comunitària intercultural i interreligiosa. La mediació factor de cohesió social. 4.3. MEDIACIÓ EN L'ÀMBIT ESCOLAR. Projecte de convivència, tutoria, prevenció, protocols d’actuació, activitats educatives de mediació i si s’escau, la correlació comunitària. 4.4. Mediació en l'àmbit familiar: divorci, infància, gent gran, herències, convivència, ... El pla de parentalitat. 4.5. Mediació en persones amb diversitat funcional, gent gran, ... 4.6. Mediació en l’àmbit de la salut i hospitalària. 4.7. Civisme, convivència i mediació en els àmbits esportius. 4.8. Mediació a les organitzacions. 4.9. Mediació concursal i mercantil. 4.10. Mediació laboral, arbitratge, i conciliació. 4.11. Mediació mediambiental. 4.12. Mediació penal joves infractors. MPA - TBC 4.13. Mediació penal. MPA- TBC 4.14. Mediació internacional i en conflictes armats. |
5. SERVEIS DE MEDIACIÓ: - Disseny de serveis de mediació en administració local i territorial, centres educatius, entitats i àmbits comunitaris. - Bases del disseny de Projectes de mediació a través dels programes Educatius Europeus. |
5.1. DISENY D’UN SERVEI DE MEDIACIÓ: Procés de creació, organització, i gestió administrativa, tècnica i organitzativa. Processos d’informació prèvia a les persones destinatàries, d’implementació, de desenvolupament i avaluació continua, de retrolimentació i elaboració de memòries i propostes de millora. Especial atenció als serveis de mediació comunitària de les administracions locals, entitats i col•lectius socials. 5.2. ÀMBIT ESCOLAR: Disseny de programes i serveis de mediació escolar adequat als Projectes Educatius de Centre i els protocols i normativa escolar. 5.3. LA MEDIACIÓ EN EL MARC DELS PROGRAMES EDUCATIUS EUROPEUS: Fonts i llocs web d’informació, disseny de programes i formularis, la seva gestió, desenvolupament, implementació i avaluació. El cas pràctic dels Erasmus Plus. |