DADES IDENTIFICATIVES | 2006_07 |
Assignatura | ART MEDIEVAL D`ESPANYA I | Codi | 12073202 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | ||||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
6 | 4.5 | 1.5 | Optativa | Segon |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
1. Introducció: aspectes històrics i culturals. |
Historiografia. Generalitats. Periodització. Promotors, artistes i tallers. Vies d’influències |
2. Els Visigots: els inicis |
El segle VII: els grans centres, les esglésies i les arts del metall |
3. El segle VIII |
la invasió musulmana |
4. L’art asturià |
Les grans realitzacions: Alfonso II, Ramiro I, Alfonso III |
5. El califat de Al-Alndalus |
Madinat as-Zahara La mesquita de Còrdova Escultura i decoració califal Arts sumptuàries |
6 Mossàrabs i repoblació |
El regne de Lleo, arquitectura, escultura i pintura Navarra i Catalunya La il·lustració de llibres: obres i artistes |
8. Els regnes de Taifes | Urbanisme, arquitectura i escultura |
9 L’art Romànic s. XI-XIII |
Introducció: concepte, marc històric i perioditzacio |
10. Primer Romànic |
Marc històric. Influències. Localització i tipus d’edificis. Artistes i promotors. Característiques Catalunya. Arquitectura. Característiques del Primer Romànic català. Escultura: Sant Genís i Sant Andreu de Sureda. Miniatura: Bíblies de Ripoll i de Roda. Aragó i Navarra. Arquitectura. Esglésies de l’Alt Aragó: característiques i obres de promoció reial. Influx llombard. Eboraria: Arca de San Millán Lleó. Arquitectura. Miniatura: Beat de Fernando I i diurnal de Fernando I i Sancha. Eboraria i Orfebreria: Crucifix de Fernando I i arquetes de relíquies. Arca de San Isidoro. |
11. Ple Romànic |
Marc històric. Influències. Localització i tipus d’edificis. Artistes i promotors. Característiques. Castella-Lleó. Arquitectura. La catedral de Santiago de Compostela: precedents, cronologia, promotors i artistes, anàlisi arquitectònica. San Isidoro de Lleó: pòrtic i església. San Martín de Fromista. Escultura. L’escultura de Santiago de Compostela, de San Isidoro de León. San Martín de Fromista i el corrent classicista. El claustre de Silos: els capitells i els relleus. Pintura i miniatura. Los Beatos romànics i altres llibres Arts Sumptuàries. Navarra i Aragó. Arquitectura. La catedral de Jaca: cronologia i anàlisi arquitectònica. Loarre: cripta i església alta. Escultura. La catedral de Jaca, el taller de Jaca. El mestre de doña Sancha: el sarcòfag de doña Sancha i altres obres. La catedral de Pamplona: les escultures de l’església i els capitells del claustre. Pintura mural. Pintura sobre taula. Catalunya. Arquitectura. Característiques i tipologia. Focus i obres. Pintura mural. El corrent italo-bizantí. El corrent franco-bizantí. Pintura sobre taula. |
12 Tardoromànic |
Introducció. Definició i classificació. Marc històric. Lleó. Arquitectura. Catedrals i esglésies urbanes: la catedral de Zamora, la catedral de Salamanca i el pòrtic de la Glòria de la catedral de Santiago. Escultura. El mestre Mateo. El mestre de la Cámara Santa d’Oviedo. Castella. Arquitectura. La catedral d’Àvila i l’església de San Vicente, la catedral de Santo Domingo de la Calzada, les esglésies de Segòvia i Sòria. Escultura. Silos: relleus i capitells del claustre, i la porta nord. Lleó i Castella Pintura i Arts sumptuàries Aragó. Arquitectura. La seu de Saragossa, San Juan de la Cuesta de Daroca i Sijena. Escultura: la seu de Saragossa i el mestre Leodegario. La problemàtica de l’anomenat “taller de San Juan de la Peña”. Pintura: Sijena. Navarra. Arquitectura. Escultura: el focus de Sanguesa, el focus d’Estella i el focus de Tudela. Esmalts: el frontal d’Aralar. |