Bàsica

TEMA 1. MERCÈ RODOREDA

Arnau, Carme (1979). Introducció a la narrativa de Mercè Rodoreda. El mite

de la infantesa. Barcelona: Edicions 62.

 

Arnau, C. (1988)  Mercè Rodoreda, A: Història de la literatura catalana,

Vol. 11. Barcelona: Ariel,  Pàg. 157-190.

 

Arnau, Carme (1990). Miralls màgics. Introducció a l'última narrativa de

Mercè Rodoreda. Barcelona: Edicions 62.

 

Arnau, Carme (1992). Mercè Rodoreda. Barcelona: Edicions 62.

 

Arnau, Carme (1999), introducció a Un cafè i altres narracions de Mercè

Rodoreda. Barcelona: Fundació Mercè Rodoreda, Institut d'Estudis Catalans.

 

ARNAU, Carme (2000). Una lectura de Mirall trencat de Mercè Rodoreda.

Barcelona: Proa.

 

Campillo, Maria i Gustà, Marina (1985). Mirall trencat de Mercè Rodoreda.

Barcelona: Empúries.

 

Carbonell, Neus (1994).La plaça del diamant" de Mercè Rodoreda. Barcelona:

Empúries.

 

Casals, Montserrat (1991). Mercè Rodoreda. Contra la vida, la literatura.

Barcelona: Edicions 62.

 

Casals, Montserrat i Maite Carrasco (1993). Introducció a El torrent de les

flors.  València: Eliseu Climent Edicions.

 

CONTRÍ, Imma i CORTÉS, Carles (2000). Aproximació a Quanta, quanta guerra

de Mercè? Rodoreda. Alacant: Llibreria compàs.

 

CORTÉS, Carles (1999). Les primeres novel·les de Mercè Rodoreda (1932-1936).

www.cervantesvirtual.com

 

CORTÈS, Carles (2002). Començar a escriure: la construcció dels primers

relats de Mercè Rodoreda (1932-1938). Instituto Alicantino de Cultura Juan

Gil Albert.

 

(1987). Homage to Mercè Rodoreda. Monogràfic de la Catalan Review, NACS,

volum II, núm. 2, desembre de 1987.

 

Ibarz, Mercè (1991). Mercè Rodoreda. Barcelona: Empúries.

 

McNerney, Kathleen i Vosburg, Nancy (eds.) (1994). The Garden Across the

Border: Mercè Rodoreda's Fiction. Camberry, N.J.: Associated U Presses.

 

Massip, Francesc i Montserrat Palau  (2002). L'obra dramàtica de Mercè

Rodoreda. Barcelona: Proa.

 

Murià, A.  (1991) Mercè Rodoreda viva, A: M. Rodoreda, Cartes a Anna Murià

(1939-1956). Barcelona: Edicions de l'Eixample, Pàg. 7-49.

 

Oriol Giralt, Joan (1988). Mirall trencat. Mercè Rodoreda. Barcelona:

Andros.

 

Pessarrodona, Marta (2005). Mercè Rodoreda i el seu temps. Barcelona, Rosa dels vents.

 

Poch, Joaquim (1987). Dona i psicoanàlisi a l'obra de Mercè Rodoreda.

Barcelona: Promociones Publicaciones Universitarias.

 

 Prat, R. (editor). (1990) Introducció i edició (notes, exercicis,

apèndixs...) A: M. Rodoreda, La brusa vermella i altres contes. Barcelona:

Barcanova, 1990.

 

Real, Neus (2005). Mercè Rodoreda. L’obra de preguerra. Publicacions de l’Abadia de Montserrat.

  

TEMA 2. MARIA AURÈLIA CAPMANY

DALE MAY, Barbara (2000): “Maria Aurèlia Capmany y el activismo polifacético”, Breve historia feminista de la literatura española (en lengua catalana, gallega y vasca), Vol. VI, Iris M. Zavala (coord.). Barcelona: Anthropos, pàgs. 92-99.

DD.AA. (1986) Maria Aurèlia Capmany en els seus millors escrits. Barcelona: Miquel Arimany editor.

DD.AA. (1991): Montserrat Roig/ Maria Aurèlia Capmany en homenatge. Barcelona: Institució de les Lletres Catalanes.

DD.AA. (1992): Maria Aurèlia Capmany Farnés (1918-1991). Barcelona: Ajuntament de Barcelona.

DD.AA. (1992): Maria Aurèlia Capmany: homenatge. Barcelona: Ajuntament de Barcelona/ Centre Català del Pen Club.

DD.AA. (1994): Feliçment sóc una dona: homenatge a Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Ajuntament de Barcelona.

 GRAELLS, Guillem-Jordi (1990): “Maria Aurèlia Capmany, un bosc per a viure-hi”, Serra d’Or, març 1990.
-(1992): “Presentació”, Preguntes i respostes sobre la vida i la mort de Francesc Layret, advocat dels obrers de Catalunya, Maria Aurèlia Capmany i Xavier Romeu. Barcelona: Institut del Teatre.
-(1992): “La narrativa de Maria Aurèlia Capmany, un calidoscopi fascinant”, Maria Aurèlia Capmany Farnés (1918-1991). Barcelona: Ajuntament de Barcelona, pàgs. 95-128.
-(1993): “La producció literària de Maria Aurèlia Capmany I. La novel.la (a)”, Obra Completa I de Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Columna, pàgs. IX-XXVIII.
-(1994): “La producció literària de Maria Aurèlia Capmany II. La novel.la (b)”, Obra Completa II de Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Columna, pàgs.IX-XXIII.
-(1995): “La producció literària de Maria Aurèlia Capmany III. La novel.la (c)”, Obra Completa III de Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Columna, pàgs.XI-XXIII.
-(1996): “La producció literària de Maria Aurèlia Capmany IV. La narrativa breu. Apèndix: El cel no és transparent”, Obra Completa IV de Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Columna, pàgs. XI-XXV.
-(1998): “La producció literària de Maria Aurèlia Capmany V. Teatre”, Obra Completa V de Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Columna, pàgs.XI-XXXVIII.
-(1997): “La producció literària de Maria Aurèlia Capmany 6. Memòries”, ”, Obra Completa VI de Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Columna, pàgs. XI-XXII.
-(2000): ““La producció literària de Maria Aurèlia Capmany VII. La dona”, Obra Completa VII de Maria Aurèlia Capmany. Barcelona: Columna, pàgs. V-XII.

 JULIÀ, Lluïsa (1999): “Quan les dones fumen: Maria Aurèlia Capmany-Simone de Beauvoir”, Memòria de l’aigua. Onze escriptores i el seu món, Lluïsa Julià (ed.), Barcelona: Proa, pàg. 89-122.
 
 MARTÍNEZ-GILI, Raül David: (2002): “Et prometo que et mentiré sempre”: sobre el record, la veritat i la vida en Mala memòria de Maria Aurèlia Capmany (l’escriptura metastàsica contra l’imaginari de la mort)”, a DD.AA. (eds.), Memòria i Literatura. La construcció del subjecte femení. Periodisme i autobiografia. Alacant-València: Editorial Denes, pàgs.53-62.

 PALAU, Montserrat (1989): “Existencialisme i nova òptica psicològica en les primeres novel.les de Maria Aurèlia Capmany”, Universitas Tarraconensis, XII, Tarragona 1988-1989, pàg. 111-126.
-(1993): “La mística de la feminitat franquista a la narrativa de Maria Aurèlia Capmany”, Catalan Review. International Journal of Catalan Culture.Woman, History and Nation in the Works of Montserrat Roig and Maria Aurèlia Capmany. Vol. VII, núm. 2, pàgs. 71-90.
-(1994) (edició, introducció, notes i apèndix): Feliçment, jo sóc una dona de Maria Aurèlia Capmany, Barcelona, Barcanova.
-(2002): “Dones i catalanes= persones oprimides. El feminisme i el nacionalisme de Maria Aurèlia Capmany”, Maria Aurèlia Capmany: l’afirmació en la paraula, Montserrat Palau i Raül-David Martínez Gili (eds.). Valls: Cossetània, pàgs. 131-150.
-(2002): “Le deuxième sexe en Catalogne: le féminisme modern à travers de M. Aurèlia Capmany” a Cinquantenaire du Deuxième Sexe, Christine Delphy i Sylvie Chaperon (eds.), París: Editions Syllepse. pp. 426-434.
-(2002): “El subjecte femení en Mercè Rodoreda i Maria Aurèlia Capmany” a Memoria i Literatura. La construcció del subjecte femení, Alacant-València, Editorial Denes, pp. 37-51.
-(2004): “Maria Aurèlia Capmany assagista/Maria Aurèlia Capmany Essayist” a La pació per la llibertat/A passion for freedom, Fina Birulés i M. Isabel Peña (eds.), Universitat de Barcelona, pp. 567-575.

PALAU, Montserrat i MARTÍNEZ GILI, Raül-David (eds.) (2002): Maria Aurèlia Capmany: l’afirmació en la paraula, Valls: Cossetània.

PEDROLO, Manuel de (1974): “Impressions-expressions sobre tres novel.les de la Maria Aurèlia Capmany”, Obra Completa. vol. I. Barcelona: Editorial Nova Terra.

 PESSARRODONA, Marta (1996): Maria Aurèlia Capmany, un retrat. (Fotografies de Pilar Aymeric). Barcelona: Institut Català de la Dona.

PONS, Agustí  (2000): Maria Aurèlia Capmany. L’època d’una dona. Barcelona: Columna.
 ROIG, Montserrat: (1975): “Maria Aurèlia Capmany, entre la polèmica i la fidelitat”, Retrats paral.lels I. Barcelona: Biblioteca Serra d’Or. pàg. 100-104.
-(1986): “La construcció d’un ésser independent” , Maria Aurèlia Capmany en els seus millors escrits. Barcelona: Miquel Arimany editor, pàgs. 109-126.

SALVAT, Ricard (1992): “Aquella imprevisible aventura humana”, Maria Aurèlia Capmany Farnés (1918-1991). Barcelona: Ajuntament de Barcelona, pàgs. 191-206.

SARSANEDAS, Jordi (1958): “Llegeixo les novel.les de Maria Aurèlia Capmany”, Cita de narradors. Barcelona: Ed. Selecta.
 
SOLER MARCET, María-Lourdes (1994): “Maria Aurèlia Capmany Farnés”, Double Minorities of Spain, Kathleen McNerney i Cristina Enríquez de Salamanca (eds.). Nova York: MLA.

VILLAFRANCA GINER, Encarna (2000): “Apunts al voltant d’alguns trets existencialistes en la producció novel.lística inicial de Maria Aurèlia Capmany”, Estudis de llengua i literatura catalanes XI, Homenatge a Arthur Terry 4. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat. pàgs. 113-126.

 


 

Complementària