Tema Subtema
Breu història de la llum

La llum com a matèria primera.
Breu història de la física de la llum
Plató
Newton
Goethe
Young
Huygens
Oersted
Maxwell
Michaelson i Morley
Einstein
El cercle de colors
Complementarietat
Colors bàsics llum, adició
La càmera Evolució històrica de la càmera i els suports
Camera obscura
Shutter i diafragma
Profunditat de camp
L'òptica
Angulars i teles
Lluminositat, números f
Distorsió rectes
Balanç de blancs
L'histograma
El ccd cmos
Entrellaçat vs. progressiu
Cel·luloide vs. digital
L'enquadrament
Angles i valors de pla
Subexposició i sobreexposició
Exposició idònia per vídeo digital
La distribució de la llum en el pla
Jerarquies d'atenció
La importància del moviment en pla
Tipus de moviment
El cervell reptilià
La captació del so El so com a ona
Les còniques, propietats reflectants llum i so
Tipus de micròfon
Direccionalitat
Perxes
Equips inalàmbrics
Ubicació del micròfon
Separació càmera-micròfon
Tècniques stereo
Diversificació fonts
Paravents
Vu-meters
La font de llum El sol i el reflector
Tipus de focus
Fresnel, Quartz, Spot, leds... fluorescents
Temperatura de color
Tècniques bàsiques
Tipus de llum: llum dura, llum difosa
Llum principal, llum de farciment, contra, llum puntual
La posició de la llum
Entre la font de llum i l'objecte Banderes
Gelatines de correcció
Gelatines d'expressió
Superfícies reflectants o refractants
Doble trama, transparències, persianes...
Llums variables
Us de difusors i gelatines.
Filtres correcció
Llum rebotada. Porex, reflectors, miralls.
Llei inversa del quadrat
El fotòmetre
Filmació nocturna
L'objecte Maquillatge i pintura
Coordinació amb direcció d'art
Les superfícies com a filtre
El "matabrillos"
"Forillos" i falsos fondos
L'engany 3D, 2D
Efectes teatrals
Doble exposició
Filmació per composició, substitució de cels, decorats imaginaris.
Mates, chroma, luma keys.
La profunditat del pla
Bidimensionalitat vs. il·lusió de tridimensionalitat
Els objectes davant de l'objecte
El punt de fuga
Espai vs. espai fílmic
Entre l'objecte i la càmera Filtres
Polaritzadors
Difusors
Fum, filtres de boira
El balanç de blanc com a filtre
Baixa definició
Nd's
Superfícies reflectants o refractants
Doble trama (moiré i usos creatius del moiré)
Filtres de colors per foto en color
Filtres pintats
Revisió de treballs 1 Revisió, visionat crític i comentari dels treballs realitzats a classe fins el moment.
Direcció de fotografia experimental El cinema com a música (Ruttman, Vertov, Duchamp)
L'abstracció (Fischinger, Richter, Léger, Moholy Nagy)
La fisicitat del medi (Brakhage)
La presència de l'artifici (Terayama, Shinoda)
La presència del que mira (Jonas Mekas)
L'alteració de l'espai temps (Maya Deren)
L'alteració de la llum (ValdelOmar)
L'alteració de la durada (Warhol)
L'alteració del so (Mara Mattushka)
Etcéteres.
Estètica trash i punk Arte povera
Beats, Robert Frank
Cinema verité
Direct Cinema
Nouvelle vague -Camera-stylo
Punk
Warhol
John Waters
Jess Franco
No wave
La movida
The Young Ones
Dogma 95
L'assimilació de l'underground
Implicacions ètiques
Aprenent de la pintura Relació entre pintura i direcció de foto
Recrear la llum
Filmar la pintura, els diàlegs entre diferents llenguatges
Greenaway-Rembrandt (Nightwatching)
Clouzot-Picasso (Le Mystère Picasso)
Jarman-Caravaggio (Caravaggio)
Erice-López (El sol del membrillo)
Ruiz-Klimt (Klimt)
Tarkovski-Rublev (Andrei Rublev)
Filmar en blanc i negre Utilització de filtres de colors i polaritzadors per fotografia en blanc i negre
Visionat en blanc i negre per veure equilibri luminància
-Satantango (Tarr)
-The Servant (Losey)
-Persona (bergman)
-La mujer de las dunas (Teshigahara)
-A bout de souffle (Godard)
-El tercer hombre (Reed)
-El Proceso (Welles)
-Hilda (Charles Vidor)
-La bella y la bestia (Cocteau)
-Otto e mezzo (Fellini)
-Dead Man (Jarmusch)
Crèdits, vídeo-clips i anuncis, la fal·làcia de la perfecció La perfecció de la imatge
La postproducció
L'absència d'ombra
La saturació
El volum del so
La mitificació de la banalitat a través de la fotografia i el so.
La relació del text amb la imatge
El text com a imatge
Filmar amb música
La utilització simbòlica de la imatge Què és un símbol? Símbol vs. metàfora.
El ritme de la imatge
El color com a informació
saturació del color
la llum com a informació
L'ombra com a informació
La hipnosi
La imatge específicament cinematogràfica
Tipus de relació de la filmació amb la realitat
Noció de veritat en el pla (Dreyer)
La filmació de l'atrocitat
Qui és la càmera?
La relació de la càmera amb allò filmat.
Revisió de treballs 2 Revisió, visionat crític i comentari dels treballs realitzats durant el curs.
Cloenda