Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE

1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA








2. TEORIA DELS GÈNERES LITERARIS








3. LES CRISIS DE LA MODERNITAT: DEL ROMANTICISME A LES AVANTGUARDES.








1.1 Evolució del concepte de literatura i definició de literarietat: oralitat/escriptura; ocasió/gènere; performance/lectura.
1.2 La interpretació del text: corrents teòrics i metodologies crítiques per a l'estudi de la literatura.



2.1 Gènere dramàtic: mimesi, mite i catarsi. L'heroi tràgic: Èdip i Hamlet, antic vs. modern. (Lectures obligatòries: Èdip Rei de Sòfocles, Hamlet de Shakespeare).
2.2 La lírica i l'amor: definició d'allò líric. (Antologia de textos).
2.3 La narrativa i les seves transformacions: idealisme i paròdia. (Antologia de narracions breus).



3.1 El subjecte modern: del jo romàntic a Baudelaire.
3.2 La crisi de la realitat. (Lectures obligatòries: Un cor simple (Tres contes) de Flaubert; Bartleby, l'escrivent de Melville; La metamorfosi de Kafka).
3.3 La crisi del llenguatge. (Lectures obligatòries: Orlando de V. Woolf).
Romanticism. The first module will focus on analysing literary works in historical and sociocultural context. We will have a look at Romanticism. Romanticism challenged the Enlightenment ideals of reason, order and balance and privileged the imagination, freedom of spirit and subjective experience. Main authors:
William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge, John Keats, William Blake,
Mary Shelley, "Frankenstein or the Modern Prometheus".
Literary Utopia and Dystopia. The second module will centre on one literary genre and its development. We will learn about literary utopia and dystopia. Main texts: Sir Thomas More "Utopia", Jonathan Swift "Gulliver’s Travels", George Orwell "Nineteen Eighty-Four", Margaret Atwood "The Handmaid’s Tale".
Dystopian Writing for Young Adults.

The aim of the third module will be learning how to analyse literary works written for a specific audience. We will deal with literature for children and young adults. The main text: Lois Lowry "The Giver".