Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Comprovar l'estat dels coneixements dels alumnes en Història Econòmica Mundial mitjançant una sèrie de comentaris textuals i estadístics.
Sessió Magistral 45 hores a l’aula. A través seu, el professor establirà els eixos fonamentals de la matèria, aportarà la informació més rellevant sobre cada tema i situarà els diversos aspectes en el context de la disciplina històrica. A títol indicatiu, considerem que l’alumne pot assolir perfectament aquests continguts amb una dedicació diària de mitja hora.
Debats 5 de les 15 hores pràctiques a l’aula. Sobre la base de la informació anterior, hom assenyalarà a l’alumne la lectura d’articles o capítols de llibre de poca extensió, triats de manera que explicitin una controvèrsia històrica, que després caldrà posar en comú i debatre a l’aula. Considerem, a títol indicatiu, que aquestes lectures i la seva elaboració requeriran 10 hores de treball anual de cada alumne.
Treballs Íntimament lligat a l’apartat anterior, es tracta d’analitzar les dades obtingudes, i elaborar unes conclusions amb la incorporació de bibliografia. Hem considerat que l’alumne necessitarà 10 hores per fer aquesta tasca. Cal tenir en compte que tots els continguts –teòrics, pràctics, de debat i del treball- guarden una íntima connexió en aquesta matèria.
Pràctiques externes (de camp/sortides) En el nostre cas, consistiran en el treball de l’alumnat a Arxius Històrics o bé d’empreses, de la documentació dels quals se’n derivarà el treball que especificarem a l’apartat següent. El professor guiarà aquesta activitat de prop, tot indicant el material específic a buidar. L’experiència ens demostra que el contacte amb les etapes més embrionàries de la recerca històrica engresca l’alumnat, i el fa comprendre realment el procès històric. Hem considerat, a títol indicatiu, que l’alumne haurà de dedicar 20 hores anuals al buidat d’aquesta informació.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària 10 de les 15 hores de classes pràctiques. Al ritme que els continguts teòrics ho requereixin, s’introduirà l’aparell estadístic i gràfic que apuntala, demostra o il.lustra la veracitat de la informació aportada. En el nostre cas, comptem amb una eina específicament elaborada per a la nostra docència, MUIÑOS-TEROL (2004) Materials d’Història Econòmica, amb una bateria de gràfics, quadres, mapes, textos històrics, etc. Atès que la resolució d’aquests exercicis, implicats en l’avaluació, va íntimament lligada al seguiment de les classes teòriques, considerem que un quart d’hora de repàs serà suficient per tal que l’alumnat pugui abordar-los.