Bàsica

BAZIN, André: ¿Qué es el cine?, Rialp, Madrid, 1990.

BORDWELL, David (y otros): El cine clásico de Hollywood, Paidós, Barcelona, 1977.

DEPOCAS, A.; Ippolito, J.; Jones, C.: The Variable Media Approach. Permanence through change. New York; Montreal: Guggenheim Museum Publications & The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology, 2003.

ELSAESSER, Thomas: Film History as Media Archaeology, Amsterdam University Press, Amsterdam, 2016. 

IPPOLITO, Jon; RINEHART, Richard: Re-Collection. Art, New Media, and Social Memory, MIT Press, Cambridge Mass.; London, UK, 2014.

METZ, Christian (ed.): Lo verosímil, ETC Editorial Tiempo Contemporáneo, Buenos Aires, 1970.

MONFORT CARRERAS, César y MUNILLA , Gloria: Patrimonio digital, Editorial UOC, Barcelona, 2005.

GARCÍA MORALES, Lino: Ergonomía de la obsolescencia. Actas del las 14ª Jornada de Conservación de Arte Contemporáneo (pp. 11-21). Madrid: MNCARS, 2013.

HENARE, A., Holbraad, M., & W. (Ed.): The social Life of Things: commodities in cultural perspectives. Cambridge University Press, Cambridge Mass., 1986.

LOZANO-HEMMER, R.: Best practices for conservation of media art from an artist’s perspective, 2015. Recuperado de: https://github.com/antimodular/ Best-practices-for-conservation-of-media-art

MUNDY, J.: Lost art: missing artworks of the twentieth century. TATE Publishing, Londres, 2013.

MUÑOZ VIÑAS, S.:Teoría contemporánea de la restauración. Síntesis, Madrid, 2003.

PAUL, Christianne: Digital Art. Thames & Hudson, New York, 2003.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente: Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004.

SCHIANCHI, A.: Televisión en la era digital. E M. Yeregui (Comp.), Taxonomía. De formatos de pantallas en la era digital (pp. 19-26). Buenos Aires: Fundación Alfonso y Luz Castillo, 2012.

SCHWARZ, O. : The past next door: Neighbourly relations with digital memory-artefacts. Memory Studies, Vol. 7(1), pp. 7–21, 2014.

VANRELL VELLOSILLO, A.: "La evolución del conservador y restaurador en la preservación de las nuevas formas de expresión" En V. Hofman & C. Rozo (Eds.), Conservación del arte electrónico: ¿qué preservar y cómo preservarlo?, CCEBA - Centro Cultural de España en Buenos Aires, Buenos Aires, 2009.

ZIELINSKI, Sigfried. Deep time of the media : toward an archaeology of hearing and seeing by technical means, MIT Press, Cambridge Mass.; London, UK, 2006.

Otras fuentes documentales:

Mapping St. Climent de Taüll

http://pantocrator.cat/en/

Complementària

DEPOCAS, A.; Ippolito, J.; Jones, C.: The Variable Media Approach. Permanence through change. New York; Montreal: Guggenheim Museum Publications & The Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology, 2003.

GARCÍA MORALES, Lino: Ergonomía de la obsolescencia. Actas del las 14ª Jornada de Conservación de Arte Contemporáneo (pp. 11-21). Madrid: MNCARS, 2013.

HENARE, A., Holbraad, M., & W. (Ed.): The social Life of Things: commodities in cultural perspectives. Cambridge University Press, Cambridge Mass., 1986.

LOZANO-HEMMER, R.: Best practices for conservation of media art from an artist’s perspective, 2015. Recuperado de: https://github.com/antimodular/ Best-practices-for-conservation-of-media-art

MUNDY, J.: Lost art: missing artworks of the twentieth century. TATE Publishing, Londres, 2013.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente: Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004.

SCHIANCHI, A.: Televisión en la era digital. E M. Yeregui (Comp.), Taxonomía. De formatos de pantallas en la era digital (pp. 19-26). Buenos Aires: Fundación Alfonso y Luz Castillo, 2012.

VANRELL VELLOSILLO, A.: "La evolución del conservador y restaurador en la preservación de las nuevas formas de expresión" En V. Hofman & C. Rozo (Eds.), Conservación del arte electrónico: ¿qué preservar y cómo preservarlo?, CCEBA - Centro Cultural de España en Buenos Aires, Buenos Aires, 2009.