Mestre Especialitat en Educació Especial (1997) |
Assignatures |
ALTERACIONS EN L´APRENENTATGE DE LA LECTURA I DE L´ESCRIPTURA |
Continguts |
DADES IDENTIFICATIVES | 2007_08 |
Assignatura | ALTERACIONS EN L´APRENENTATGE DE LA LECTURA I DE L´ESCRIPTURA | Codi | 11091021 | |||||
Ensenyament |
|
Cicle | 1er | |||||
Descriptors | Crèd. | Crèd. teoria | Crèd. pràctics | Tipus | Curs | Període | ||
4.5 | 3 | 1.5 | Troncal | Primer | Segon |
Competències | Objectius d'aprenentatge | Continguts |
Planificació | Metodologies | Atenció personalitzada |
Avaluació | Fonts d'informació | Recomanacions |
Tema | Subtema |
Bloc 1. Alternatives actuals en l’enfocament de les dificultats d’aprenentatge de la llengua escrita | 1.1.Relació entre la llengua oral i la llengua escrita: diferències contextuals i textuals 1.2.Interacció de les quatre habilitats lingüístiques: parlar, escoltar, llegir i escriure 1.3.El concepte social i escolar del llegir i l'escriure 1.4.Contextos d’ús: situacions comunicatives i la seva funcionalitat. l’ensenyament i aprenentatge com a procés compartit 1.5.Etapes en l'adquisició del llenguatge escrit 1.6.L’enfocament actual de les dificultats d’aprenentatge de la llengua escrita |
Bloc 2. Característiques definitòries dels models interactius i psicolingüístics. Factors del subjecte i del text. Les estratègies | 2.1.Característiques definitòries dels model interactius. Què entenem per llegir? 2.2.El lector 2.3.El text 2.4.Ensenyament i aprenentatge d’estratègies 2.5.Principis teòrics i conceptes bàsics sobre l’aprenentatge de la lectura |
Bloc 3. Els processos psicològics implicats en l’aprenentatge de la lectura. El reconeixement de les paraules i la comprensió lectora | 3.1.Els processos psicològics implicats en l’aprenentatge de la lectura. 3.2.El reconeixement de les paraules . 3.3.La comprensió lectora. 3.4.Tipus de comprensió 3.5.El tema, la idea principal i el resum. |
Bloc 4. Identificació i interpretació de les principals alteracions en l’aprenentatge de la lectura. Les necessitats educatives especials més freqüents associades a aquest aprenentatge | 4.1. Dificultats en el reconeixement de paraules. 4.1.1.Dislèxia fonològica. 4.1.2.Dislèxia de superfície. 4.1.3.Dislèxia profunda. 4.2.Dificultats en la comprensió. 4.3. Detecció i intervenció en els alumnes que presenten dificultats en els processos de lectura |
Bloc 5. Les pràctiques educatives de l’ensenyament i aprenentatge de la lectura i l’escriptura i els enfocaments tradicionals entorn de les alteracions de la llengua escrita | 5.1.Projectes de treball. 5.2 Recursos de llengua per a alumnes nouvinguts 5.3.Activitats d’animació a la lectura. |